Rijksoverheid

2toDrive

Toespraak | 01-11-2011

Op 1 november gaf minister Schultz van Haegen het startschot voor 2toDrive. Jongeren vanaf 16,5 jaar mogen rijles nemen en na het behalen van hun rij-examen vanaf hun 17^de de weg op met een ervaren coach. "Veilig rijden vraagt oefening, oefening en nog eens oefening", aldus de minister. "We koppelen mensen met een rijke rijervaring aan beginners die nog maar een paar honderd kilometer op de teller hebben. Dat kan ons verkeer veiliger maken." In Duitsland heeft dit systeem zich inmiddels bewezen; het aantal ongevallen onder jonge bestuurders is daar afgenomen.

Hartelijk welkom.

We beginnen vandaag met een experiment dat ons verkeer nog veiliger kan maken.

Ons land behoort gelukkig tot de top van verkeersveilige landen. Maar ook in Nederland komen elke dag gemiddeld twee mensen om in het verkeer.
En zo'n 45 mensen raken gewond.

Twee groepen lopen de grootste risico's.
Senioren. Vooral de tachtig-plussers.
En jongeren tussen de 18 en 24 jaar.

Jullie zijn nog geen 18.
Maar dat duurt niet zo heel lang meer.
En misschien droom je al van je eigen auto.
Van de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Wij gunnen jullie die vrijheid allemaal.
Maar we willen óók - en jullie ouders in de eerste plaats - dat jullie na elke rit weer veilig thuiskomen.

De realiteit is dat mannen tussen de 18 en de 24 zes keer zoveel kans hebben op een verkeersongeluk dan de gemiddelde verkeersdeelnemer. En vrouwen in die leeftijd drie keer zo veel.

Van alle auto's die bij een ernstig ongeval zijn betrokken, wordt een vijfde bestuurd door een jonge automobilist.

Zijn Nederlandse jongens testosteron-bommetjes op de weg? Zitten de hormonen aan het stuur?
Gelukkig niet.
Nederlandse jongeren gedragen zich over het algemeen best verantwoordelijk in het verkeer.

Maar toch...
Vooral in de eerste maanden na het behalen van het rijbewijs gaat het nog al eens mis.

Door gebrek aan ervaring.
Doordat risico's verkeerd worden ingeschat.
Doordat de emotie het wint van het verstand.
En natuurlijk zal de behoefte om stoer te zijn ook best meespelen.

Dan denk ik (en wellicht vele ouders): reed er maar een ervaren rijder méé. Iemand die feedback geeft en coacht. Iemand die de jonge rijder veilig op weg helpt.

Precies dàt is de achtergrond van 2toDrive.
Jongeren veilig op weg helpen.

Ben je minstens 16,5, dan kun je vanaf vandaag rijles nemen. Vanaf je 17de mag je examen doen.
Als je dat haalt, mag je de weg op.
Maar alléén als er een ervaren rijder meerijdt. Iemand die zijn of haar sporen heeft verdiend.

Een coach moet minimaal 27 jaar zijn en minstens 5 jaar een rijbewijs hebben.
En bovendien een brandschone staat van dienst hebben. Je hebt dus je eigen rolmodel naast je in de auto. Iemand aan wie je je kunt optrekken.

Veel landen hebben iets soortgelijks.
Zweden, Noorwegen, Frankrijk.

Onze aanpak lijkt het meest op die in Duitsland. Daar hebben ze op 1 januari van dit jaar `begleitetes Fahren' ingevoerd, na zeven jaar proefdraaien.
Ze zijn daar dus niet over één nacht ijs gegaan.

In Duitsland heeft deze vernieuwing de veiligheid op de weg vergroot. Onder de groep jonge bestuurders nam het aantal ongevallen af met 20 procent.
En het aantal overtredingen met 30 procent.

Vertaald naar de Nederlandse situatie zou dat betekenen dat we 16 levens per jaar kunnen redden.
Dat is voor mij een enorme motivatie om met dit experiment van start te gaan.

Ik begrijp heel goed dat veel ouders aan het idee moeten wennen en misschien over een mentale drempel heen moeten. Aan de andere kant: dit is ook een gouden kans om zelf uw zoon of dochter veilig op weg te helpen.
Meld u aan als coach! Zo'n prachtig aanbod kunnen ze gewoon niet weigeren.
Wel zo gezellig, samen in de auto. En wie weet op welke interessante locaties u nog terecht komt.

Het experiment duurt zes jaar. Maar al over vier jaar, in 2015, wil ik een evaluatie maken om te kijken of we op de goede weg zijn. We houden de vinger dus strak aan de pols voordat we 2toDrive definitief invoeren.

Ik verwacht dat het komende jaar zo'n 20.000 jonge mensen van de nieuwe mogelijkheid gebruik gaan maken.

Ik wil graag een compliment geven aan de rijschoolbranche. U bent er helemaal klaar voor om die jonge bestuurders op te vangen en een stevige rij-opleiding te geven.
De startdatum van het experiment hebben we pas laat bekend kunnen maken. Desondanks heeft u alles in gereedheid. Een prestatie! U biedt ook trainingen aan voor mensen die hun talent als coach verder willen ontwikkelen. Die zullen zeker in een behoefte voorzien.

Met 2toDrive blijven we jonge rijders ook ná hun examen stimuleren tot een verantwoord rijgedrag.
Je roze rijbewijs is niet de finish, maar de start. Veilig rijden vraagt oefening, oefening en nog eens oefening.

We koppelen mensen met een rijke rijervaring aan beginners die nog maar een paar honderd kilometer op de teller hebben. Dat kan ons verkeer veiliger maken. En het is voor alle betrokkenen nog leuk ook...

Tenminste... ik ben benieuwd of de jonge rijders die we vandaag in ons midden hebben, dat ook zo ervaren.