Kamer van Koophandel

Bloemendaal aan Zee meer dan een feeststrand

dinsdag 1 november 2011

Er liggen grote kansen voor het strand van Bloemendaal als wordt ingezet op veelzijdigheid en kwaliteit en de mix van bedrijven wordt gekoesterd. De gemeente Bloemendaal zou hiervoor passende voorwaarden moeten scheppen. Dat is de conclusie van een sterkte-/zwakteanalyse die KvK Amsterdam samen met Koninklijke Horeca Nederland op verzoek van de strandondernemers uitvoerde.

Bloemendaal is een kustgemeente met een geheel eigen karakter: er staan geen hotels en het strand is vrij smal. Toch heeft het een enorme aantrekkingskracht op publiek uit binnen- en buitenland. Het heeft een sterke reputatie waarbij die van feeststrand momenteel de boventoon voert. De evenementen trekken een eenzijdig, voornamelijk jong publiek en dat mag niet doorschieten in een monocultuur. Het merendeel van de ondernemers richt zich op een breed publiek van jong tot oud, met en zonder kinderen, om te zonnen, te wandelen of te eten. En dat het liefst het hele jaar door. Dat Bloemendaal een veilig strand is komt door de soepele samenwerking met strandpoiitie en de reddingsbrigade.

Bloemendaal biedt ook rust, duinen en natuur. En daar heeft de bezoeker
- zo blijkt uit het bezoekersprofiel - ook behoefte aan. Strandondernemers en campinghouders hebben groeikansen door samen te werken. Daarvoor staan in het rapport de volgende aanbevelingen.

Gemeente:

* Werk aan bereikbaarheid

* Zorg voor voldoende parkeerruimte met verkeersregelaars en meer betaalmogelijkheden

* Biedt ondernemers zekerheid via erfpacht- en huurcontracten zodat ze investeringen kunnen doen

* Pas de methode van geluidsmetingen aan

* Voer één gemeenteloket in voor ondernemers
* Verbeter de uitstraling van de openbare ruimte met meer toiletten, stranddouches en een uitnodigende aankleding

Ondernemers:

* Prijs alle recreatieve mogelijkheden aan, niet alleen de feesten
* Werk aan arrangementen met campinghouders
* Zet nog meer in op kwaliteit die aansluit bij het profiel van de hoger opgeleide, jonge en oude bezoeker die iets te besteden heeft

Bron: KvK