Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 31 oktober 2011

Progress 45P lanceert onderwijsexperiment met IBED-bijdrage naar International Space Station

Gepubliceerd op 31 oktober 2011
Progress rocket on its way to the launch platform - photo courtesy of NASA

Het Progress 45P vrachtschip is op 30 oktober 2011 met succes de ruimte in gelanceerd. Aan boord bevindt zich ondermeer het educatie-experiment `Convection', bedacht door IBED-onderzoeker Sebastiaan de Vet. Het experiment is onderdeel van het educatieprogramma `Ruimteschip Aarde' dat tijdens de nieuwe ruimtevlucht van ESA-astronaut André Kuipers uitgevoerd zal worden. Kuipers wordt naar verwachting eind december van dit jaar gelanceerd voor een verblijf van 6 maanden aan boord van het internationale ruimtestation ISS.

Ruimteschip Aarde

Tijdens de `Promisse' missie van Kuipers worden twee educatie-experimenten voor scholieren uitgevoerd. Ze zijn onderdeel van een veel breder onderwijsprogramma dat ontwikkeld is door het Netherlands Space Office (NSO) en de Europese Ruimtevaart Organisatie (ESA). 'Meer dan een jaar geleden begonnen we al met een team van NSO aan het opzetten van het onderwijsprogramma en het bedenken van mogelijke experimenten', legt De Vet uit. De hoofdthema's van het onderwijsprogramma richten zich op menselijk leven, biodiversiteit en klimaat. Voor scholieren op de basisschool en in het voortgezet onderwijs zijn speciale lespakketten en activiteiten ontwikkeld door Science Centre NEMO in Amsterdam. Scholieren kunnen ondermeer deelnemen aan een wedstrijd met geheime missies waarmee een radiogesprek met de Nederlandse astronaut in de ruimte te winnen is.

Waarom heet het ruimteschip aarde?
'Terwijl André als astronaut in het ruimtestation om de aarde vliegt, vliegen wij aan boord van ons eigen ruimteschip `Aarde' in 365 dagen om de zon', legt Jasper Wamsteker uit, die als hoofd educatie en communicatie van NSO het initiatief voor het Nederlandse educatieprogramma leidde.

Klein experiment, grote gevolgen

Met het Convection-experiment kunnen scholieren bestuderen hoe convectie plaatsvindt als vloeistoffen en gassen opwarmen of afkoelen. Samen met Kuipers aan boord van het ruimtestation ISS kunnen ze zo de rol onderzoeken die zwaartekracht hierin speelt. De Nederlandse astronaut kan daarbij ook nog gebruikmaken van het uitzicht uit het Europese `Cupola' panoramaraam om het kleine experiment te koppelen aan grootschalige convectieprocessen in de oceanen, atmosfeer en in het inwendige van onze planeet. 'In essentie is het een simpel experiment', vertelt De Vet, 'maar het is een krachtige manier om het belang van convectie te laten zien voor de processen op Aarde die invloed hebben op het klimaat en de biodiversiteit.' Een paar duizend pakketten met daarin de twee educatie-experimenten zullen door NSO en ESA naar scholen in Nederland en door heel Europa verspreid worden. Een speciaal evenement waarbij de twee experimenten centraal staan met een live videocontact, staat momenteel op de planning voor april 2012. Het Convectie experiment zal voorlopig voor 5 jaar aan boord van het ruimtestation blijven en kan daardoor door meerdere astronauten gebruikt worden voor educatieactiviteiten voor scholieren.

Sebastiaan de Vet en Jack van Loon (ACTA-VU) ondersteunden de teams van NSO en ESA met de ontwikkeling van de hardware en de educatieve boodschappen van het experiment. Voor De Vet is dit het tweede experiment aan boord van het ruimtestation ISS, de eerste vloog tijdens Kuipers' 12-daagse DELTA-missie in 2004.