Gasterra
Leerlingen gaan de strijd aan: welke school bespaart de meeste energie?
Nieuwsbericht | 28-10-2011
Groningen, 28 oktober 2011 - Zoveel mogelijk energie besparen op school
door het gebruik te meten en daar maatregelen op te nemen. Dat is de
uitdaging die het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen en het Zernike
College in Haren van 1 november 2011 tot 27 april 2012 aangaan met het
weCARE project: een onderlinge competitie wie de meeste energie
bespaart, met als achterliggend doel kennisvergroting, bewustwording en
gedragsverandering.
weCARE staat voor `we Create Awareness. Reduce Energy'. 1 November 2011
start dit project waarbij leerlingen en begeleiders van het Willem
Lodewijk Gymnasium en het Zernike College met behulp van een innovatief
meetsysteem van minuut tot minuut hun energiegebruik in kaart brengen
en zonodig kunnen bijsturen. Met dit meetsysteem, ontwikkeld door het
Groningse bedrijf enerGQ, kunnen leerlingen en begeleiders van beide
scholen overal ter wereld het (overtollig) energiegebruik en de
besparingen van hun school monitoren.
Noordelijke primeur
Het systeem wordt voor het eerst toegepast in het (noordelijk)
onderwijs nadat het zich al heeft bewezen in het bedrijfsleven. Het
Willem Lodewijk Gymnasium en het Zernike College doen mee aan deze
eerste pilot waarbij leerlingen een centrale rol vervullen. In beide
scholen zijn verschillende meters geplaatst die het energiegebruik
bijhouden. `Via internet kunnen de leerlingen inloggen en zien wat het
effect is van hun gedrag op het energiegebruik', vertelt Rob Burghard
van enerGQ.
Voor en door leerlingen
`Dit is een project voor en door leerlingen, zij meten het
energiegebruik en bedenken maatregelen om het energiegebruik te
reduceren. Maar dat is niet het enige. Er is nog iets dat meetelt in de
wedstrijd en dat is hoe leerlingen en personeel aankijken tegen het
gebruik van energie. Kennis en gedrag spelen daarbij een belangrijke
rol', zegt Rob Burghard. Om gedragsverandering te meten, vullen
leerlingen van beide scholen aan het begin, tijdens en aan het eind van
het project een enquête in met vragen over kennis, houding en gedrag.
Daarin staan ook verschillende stellingen zoals: "Zou je zelf een
docent of conciërge aanspreken op energiebewust gedrag" of "Stel dat je
op school als laatste het lokaal verlaat, doe je dan zelf het licht
uit?" `Uiteindelijk is het de bedoeling dat het een laagdrempelig
project wordt waarbij scholen met een handleiding en het systeem zelf
gemakkelijk energie kunnen besparen', aldus Rob Burghard. Via allerlei
activiteiten tijdens en buiten de lesuren zal aan de ontwikkeling van
energiekennis worden gewerkt.
Samenwerking
Verschillende partners haakten aan bij dit pilotproject waaronder
Ecocert Energieadvies, Energy Valley, 3T Logic, GasTerra, Syplon
Bouwmanagement, Van der Graaf Technisch Beheer en Ingenieursbureau
Wolter & Dros. Iedere partner ondersteunt het project vanuit zijn
expertise. Zo begeleidt 3T Logic de leerlingen bij het opstellen van de
vragenlijst en maatregelen rondom gedrag, vervullen Van der Graaf en
Wolter & Dros een technische rol, analyseert Syplon samen met de
leerlingen facturen en maakt Ecocert warmteopnamen om te kijken naar
zogenaamde warmtelekken. Belangrijke aanjagers van dit project zijn de
stichting Energy Valley en GasTerra die hiermee op een uitdagende wijze
jongeren interesseren voor energie en duurzaamheid.
Voor meer informatie over dit project kunt u terecht bij:
Everdine van der Velden van het Willem Lodewijk Gymnasium: tel:
0031(0)50 526 2094 / e-mail: vdvelden@wlg.nl
Klaas Pen van het Zernike College: tel: 0031(0)50 406 5730 / email:
kpen@zernike.nl
Rob Burghard van enerGQ, tel: 0031(0)6 10913693 / e-mail:
rburghard@energq.com