Ingezonden persbericht

Iedereen rijdt Volkswagen maar wil een Audi

Een derde van Nederlandse autobezitters rijdt niet in de auto waarin ze zou wíllen rijden. Vooral mannen zouden liever een andere willen.

38 Procent van de Nederlandse autobezitters heeft niet de auto die hij of zij graag zou willen hebben. Op de vraag 'Welke auto zou u het liefste willen hebben' antwoordt slechts 40 procent 'De auto die ik nu heb'. Bij mannen is dat nog sterker dan bij vrouwen: slechts 35 procent van de mannelijke autobezitters wil de auto die hij nu heeft.
Dat blijkt uit onderzoek door onlinemarktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl in opdracht van Uitgeverij Haystack naar aanleiding van de publicatie van het boek 'Wat je rijdt ben je zelf' van Erwin Wijman: er gaapt een kloof tussen autobezit en autowens.

Porsche is veel begeerd

Het onderzoek toont aan dat mensen smachten naar een Audi, BMW of Volvo (samen goed voor 26 procent) en ook naar exotische auto's. Veel automobilisten willen graag een Porsche (4%), Aston Martin (2%), Jaguar (2%), Bugatti, Corvette, Maserati of Lamborghini (alle 1%). Ter vergelijking: van de ondervraagde automobilisten heeft minder dan 1 procent daadwerkelijk een Porsche.
Opmerkelijk is de lage positie van Mercedes op de begeerlijkheidsladder: slechts ruim 2 procent van de autobezitters wil liever een Mercedes dan zijn huidige auto. Dat komt exact overeen met het percentage dat nu al een Mercedes bezit. Mercedes valt dus helemaal samen met zichzelf.

Hebben de buren de juiste auto?

De vraag: 'Vindt u dat de auto van de buren bij hen past?' wordt door de Nederlandse autobezitters volmondig beaamd: 92 procent antwoordt ja.
Van de 'nee'-zeggers is de helft nogal jaloers, zo blijkt uit hun toelichting. 'Mercedes is een te dure auto voor iemand die zo goedkoop huurt', zegt een respondent. Een ander: 'Te hip voor bejaarden'. En: 'Meneer doet nogal hoog uit de lucht'.
Het vaakst wordt geoordeeld dat de auto van de buren 'te groot' is (15 procent). Andere oordelen: 'Beetje een aso-bak, maar op zich zijn ze ook wel een beetje aso, dus misschien past de auto ook weer wel'; 'ouder echtpaar met iets te blitse auto'; 'het is een beetje tokkie-achtige familie'. Of de buurvrouw kan helemaal niet rijden: 'Ze is niet geschikt om auto te rijden. Zelfs dit kleine bakje krijgt ze niet in een parkeervak waar ik een trekker plus oplegger inparkeer'.

Keeping up with the Joneses

Het Peil.nl-onderzoek levert hiermee overtuigend bewijs dat de Nederlander rijdt in de auto die van hem of haar verwacht wordt. Dat is ook de centrale stelling van het boek 'Wat je rijdt ben je zelf' van Erwin Wijman. 'Mensen rijden in de auto die bij ze past en die van ze wordt verwacht', betoogt auteur Erwin Wijman. 'Je auto is een weerspiegeling van wie je bent, een verlengstuk van jezelf. Mensen denken vrij te zijn in hun autokeuze maar kopen een auto die past bij hun peergroup, de groep waarbij ze willen horen.'
Het keeping up with the Joneses-effect speelt een essentiële rol bij de aanschaf van een auto. In de straat Steinerbos in de Vinex-wijk Hoofddorp-West rijden de bewoners van nummer 60 tot en met 74 stuk voor stuk een Peugeot. In die straat staan negen Peugeots, variërend van een 207 tot een 306xs. Alsof er permanent een tv-commercial van het Franse merk wordt opgenomen. Wijman: 'Een mooier bewijs van de stelling dat je buren bepalen wat je rijdt is moeilijk te vinden.'
Hetzelfde geldt voor vrienden en collega's. De vragen 'Vindt u dat de auto van uw naaste collega bij hem/haar past? en 'Vindt u dat de auto van uw vriend/vriendin bij hem/haar past?' werden beide met een volmondig ja beantwoord (88 respectievelijk 90 procent).

Kluitjesvoetbal

Mensen zijn niet zo individualistisch als soms wordt verondersteld. Ze volgen de trends en laten zich door anderen leiden. Dat geldt voor mode, de voornamen die ze hun kinderen geven en voor hun auto. De leraar rijdt in een Renault, de ICT-medewerker in een Peugeot en de bankdirecteur in een Audi A6. Hun auto past bij hun functie, status en straat waar ze wonen. In zijn hart zou de ICT-medewerker liever een Audi hebben en de bankdirecteur liever een Porsche 911 of Alfa GTV Spider - maar dat past niet.
Wijman: 'Zaterdagse voetbalvaders maken zich druk of juist vrolijk over het kluitjesvoetbal van hun zevenjarige zoontjes om na de wedstrijd de F'jes naar huis te brengen in hun Peugeot 806, Citroën Picasso, Chrysler Voyager of Renault Grand Scénic ­ auto's die met nadruk getuigen van hun eigen kluitjessmaak op autogebied. Je hebt niets te kiezen: je auto, dat ben je zelf.'

Nog vijf interessante feiten uit het onderzoek:

Autobezitters rijden vooral een Volkswagen (8%), Peugeot (7%), Citroën (6%), Opel (6%) en Ford (6%), maar zouden liever een Audi, BMW of Volvo hebben. Audi is het meest gewild, met 9 procent. 8,7 procent wil een BMW en 8 procent een Volvo.

Ter vergelijking: slechts 3 procent van de Nederlandse autobezitters heeft nu een Audi, en hetzelfde percentage geldt voor BMW. Volvo is ietsje beter vertegenwoordigd met 4 procent.

Bij Volkswagen ligt de wens (7%) onder het bezit (8%) maar voor de Golf geldt een uitzonderingspositie: waar 2% van de autobezitters een VW Golf heeft wordt het model begeerd door 3%.

Bij de Toyota Prius is ook de wensfactor hoger dan de bezitsfactor. Van de Nederlandse automobilisten zou 2% een Prius willen hebben, en minder dan 1 procent heeft er al eentje. Voor het merk Toyota geldt wat voor Volkswagen geldt: het bezit ligt op ruim 5%, het wenspercentage zit daar onder op 4%.
22 Procent zegt geen voorkeur voor een merk of type te hebben.

Wat je rijdt ben je zelf verschijnt op 31 oktober 2011.
Ondertitel: En hoe automerken je voor hun karretje proberen te spannen, uitgeverij Haystack, 288 pgs, ¤ 19,95

EINDE PERSBERICHT