Vrije Universiteit Amsterdam

GIS in het voortgezet aardrijkskundeonderwijs


* Startdatum: 31-10-2011


* Tijd: 15.45


* Locatie: Aula


* Titel: Geographic Information Systems in inquiry-based secondary geography education. Theory & Practice


* Spreker: T.T. Favier


* Promotor: prof.dr. J.A. van der Schee prof.dr. J.J. Beishuizen prof.dr. H.J. Scholten


* Onderdeel: Faculteit der Aard- en levenswetenschappen


* Wetenschapsgebied: Aard- en levenswetenschappen


* Evenementtype: Promotie

GIS staat voor Geografische Informatie Systemen. Het is, kort gezegd, software om te werken met digitale kaarten. GIS biedt veel mogelijkheden voor modern aardrijkskundeonderwijs. Aardrijkskundelessen met GIS moeten echter aan veel voorwaarden voldoen om uitvoerbaar en effectief te zijn. Leerlingen moeten leren hoe ze ruimtelijke vraagstukken op een systematische en geografische manier kunnen analyseren. Om goede taken te ontwerpen en om leerlingen goed te kunnen begeleiden moeten docenten hun inhoudelijke geografische kennis en methodologische geografische kennis zo kunnen ordenen en transformeren dat het toegankelijk wordt voor leerlingen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Tim Favier.

In de afgelopen decennia heeft het gebruik van GIS een enorme vlucht genomen bij het analyseren en oplossen van ruimtelijke vraagstukken. Tegenwoordig is GIS een onmisbare tool in het bedrijfsleven, bij de overheid en in de wetenschap. Het gebruik van GIS in het voortgezet aardrijkskundeonderwijs is echter beperkt, ondanks de vele potentiële voordelen. Één van de belangrijkste redenen hiervoor is een gebrek aan kennis over de kenmerken van een optimale didactiek. Veel aardrijkskundedocenten worstelen met de vraag hoe ze GIS het beste kunnen toepassen in hun klas. In zijn proefschrift "GIS in het voortgezet aardrijkskundeonderwijs" gaat Tim Favier dieper in op deze vraag. Samen met docenten ontwikkelde hij een aantal aardrijkskundelesmethodes met GIS door verschillende fasen van ontwerpen, testen en evalueren.

In deze ontwikkelde lesmethodes doorlopen leerlingen het hele traject van een geografisch onderzoekje: ze stellen geografische onderzoeksvragen; verzamelen gegevens door middel van veldwerk; visualiseren deze gegevens in kaarten en gebruiken deze kaarten vervolgens om hun onderzoeksvragen te beantwoorden. Het ontwerpen, testen en evalueren van het onderzoek van lesmethodes heeft geleid tot een theoretisch raamwerk voor aardrijkskundeonderwijs met GIS en praktische aanwijzigingen voor het ontwerpen en begeleiden van uitvoerbare en effectieve lesmethodes. Tim Favier's proefschrift bevat daarom waardevolle bouwstenen voor docenten en lerarenopleiders.


© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam