Logistiek van webshops: Nog veel te verbeteren, maar service groeit
Grootschalig onderzoek naar de logistiek van Nederlandse webwinkels
BREDA, 20111031 -- DeliveryMatch onderzocht voor het tweede jaar op rij de logistiek van Nederlandse webshops. Van 150 webshops werd onderzocht welke logistieke service ze kopers bieden. Daarnaast werden bij twintig webshops testaankopen gedaan om de levertijd te kunnen meten. Deze aankopen werden daarna retourgestuurd om ook dit te testen. Bij de testaankopen werd een levertijd gemeten van gemiddeld twee werkdagen. Het retour sturen verliep soms prima, soms ronduit moeizaam. Na terugsturen duurde het gemiddeld 15 dagen voordat het aankoopbedrag werd teruggestort. De resultaten van het rapport “Webwinkellogistiek onderzoek 2011" worden tijdens het congres “Slimme Logistiek voor E-commerce” op 2 november bekend gemaakt.
Logistieke service aan online kopers groeit, maar langzaam !
- Nederlandse webshops gaan aan online kopers steeds meer afleveropties bieden. Er is een lichte stijging te zien in de keuzemogelijkheid voor een alternatief afleveradres. Verder groeit het aantal webshops dat eigen filialen als afhaalpunt inzet. Helaas kan de online koper nog steeds beperkt kiezen voor een afleverdag. Wel nemen de keuzemogelijkheden toe voor levering op een dag + een tijdvak en voor afleveren op dezelfde dag.
- Veel online kopers ergeren zich aan bezorgkosten als kostenpost die bovenop de productprijs komt. Van 2010 naar 2011 zien we bij Nederlandse webshops nauwelijks veranderingen op dit gebied. Ca. 13% van de webshops biedt gratis bezorging aan, bij ca. 25% is de bezorging gratis boven een aankoopbedrag van meestal € 50
- Ruim 50% van de Nederlandse webshops werkt hier actief mee. DeliveryMatch constateerde dat er van 2010 naar 2011 duidelijke verschuivingen in de uiterste besteltijd hebben plaatsgevonden. In 2010 was het bij ruim 20% van de webshops mogelijk om tot 22:00 uur te bestellen voor verzending op dezelfde dag. In 2011 is dit accent duidelijk verschoven naar 21:00 uur. Een vervroeging dus van het uiterste bestelmoment met ca. 1 uur.
- Laat bestellen en dezelfde dag nog verwerken en verzenden kan bij Nederlandse webshops wel veel flexibeler dan bij Engelse webshops: In Engeland biedt 6% van de webshops haar klanten de mogelijkheid om na 18:00 uur te bestellen voor verwerking en verzending op dezelfde avond. Ruim 25% van de Nederlandse webshops bieden deze mogelijkheid.
- Een gemiddelde levertijd werd gemeten van twee werkdagen. Een groter accent werd verwacht op levering binnen 24 uur.
- De meeste Nederlandse webshops hebben een duidelijke instructie hoe je moet retour sturen.
- Bij 30% van de webshops verliep het retour zenden ronduit stroef: Soms kwam er in eerste instantie geen toestemming, trage reacties op vragen, e.d.
- Het terugstorten van het aankoopbedrag duurde teleurstellend lang: 15% van de webshops betaalde snel, binnen 2-5 dagen. De gemiddelde termijn tussen terug zenden en ontvangst van het aankoopbedrag was 15 dagen. De traagste webshop betaalde 38 dagen na retour zenden het aankoopbedrag terug.
Nauwelijks verandering in doorberekening van de bezorgkosten
Vandaag besteld voor … uur, morgen in huis: Nederlandse webshops zijn flexibel, maar mogelijkheden om later te bestellen worden minder
Testaankopen: Levertijd viel niet altijd mee; retour sturen: soms prima, soms drama
Ingezonden persbericht