Ingezonden persbericht


Persbericht

Sogeti lanceert MVO-dashboard

Eerste IT-oplossing voor organisatiebrede toetsing van MVO-beleid

Vianen, 31 oktober 2011

Op het door marktanalist OVUM en Sogeti georganiseerde BI-symposium lanceert de ICT-dienstverlener vandaag het MVO-dashboard. Deze oplossing verenigt alle aspecten van MVO, zoals opgenomen in de ISO-26000 richtlijn, in zich: arbeidsomstandigheden, consumenten-aangelegenheden, eerlijk zaken doen, maatschappelijke betrokkenheid, mensenrechten en milieu. Het is de eerste automatiseringsoplossing voor MVO die zo breed is opgezet. Sogeti geeft daarmee organisaties een instrument in handen om MVO gedachten en activiteiten op een verantwoordelijke wijze te implementeren. En waar nodig op basis van concrete meetpunten (KPI's) te monitoren en hierover verslag te leggen. Deze MVO-oplossing is ontwikkeld op basis van BI-technologie.

Tegenwoordig is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) een ontwikkeling waar organisaties zich terdege bewust van moeten zijn bij de realisatie van de organisatiedoelstellingen. Een gedegen MVO-beleid helpt bedrijven en instellingen hun positie in de markt te versterken. Zo kopen overheidsorganisaties sinds 2010 verantwoord in. Dat wil zeggen dat leverancierskeuzes worden gemaakt op basis van het MVO-beleid. Gezien de inkoopwaarde, circa 50 miljard euro per jaar, stelt dat hoge eisen aan het bedrijfsleven.

"Bij MVO gaat het dus over kiezen. Organisaties die nu niet kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, lopen groot risico om straks geen opdrachten meer te krijgen. MVO-activiteiten en de bijbehorende KPI's brengen echter een complexe informatiebehoefte met zich mee. Dit leent zich uitstekend voor de toepassing van Business Intelligence (BI) software oplossingen. Ofwel, een computeroplossing die data uit verschillende bronnen vertaalt naar leesbare en betrouwbare informatie." aldus Vincent van Boxtel, Manager Business Intelligence binnen Sogeti.

De informatie die het Dashboard de eerste keer oplevert, is bruikbaar als nulmeting. Ook zorgt het voor het tot stand brengen van "MVO" bewustzijn bij medewerkers en transparantie richting externe belanghebbenden. Organisaties die maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ook aantoonbaar efficiënter en innovatiever. Ze besparen verder op energiekosten, hebben een lager ziekteverzuim en een efficiëntere bedrijfsvoering. Het dashboard genereert ook een eenvoudige, consistente en efficiënte verslaglegging van MVO-activiteiten en resultaten, bijvoorbeeld voor een sociaal jaarverslag.

Voor het verankeren van de maatschappelijke verantwoordelijkheden bestaat een ISO-26000 richtlijn. Deze voorziet in een uniform MVO-begrippenkader dat het mogelijk maakt inspanningen op dit gebied zichtbaar en vergelijkbaar te maken voor belangengroepen. Sogeti's MVO Dashboard is gebaseerd op deze richtlijn.

Procesmatig biedt het dashboard in grote lijnen het volgende:


· Strategisch:

o Onderkennen van de MVO waardeketen en invloedsfeer;

o Identificeren en betrekken van belanghebbenden;

o Invulling geven aan kernthema's en kritische succesfactoren met prestatie-indicatoren;

o Verankeren van de prestatie-indicatoren binnen bedrijfsprocessen.


· Analyse en vertaling databronnen:

o De vertaling van de gekozen factoren, KPI's en doelstellingen. Van belang daarbij is te weten uit welke databron informatie moet komen of welke databron ontbreekt. Vaak zijn er diverse alternatieven om de beschikking te krijgen over ontbrekende informatie.


· Implementeren:

o Hier gaat het om de technische realisatie van de MVO oplossing. Tachtig procent van de oplossing is gestandaardiseerd in Cognos technologie. De specifieke implementatie is afhankelijk van de KPI's die per organisatie kunnen verschillen. Hiervoor realiseert Sogeti maatwerk waardoor de oplossing precies aansluit bij de behoeften van de organisatie.

Sogeti heeft dit nieuwe MVO-dashboard ontwikkeld met IBM (Cognos) technologie. Omdat de ICT-dienstverlener technologie-onafhankelijk is en partnerships heeft met onder andere Microsoft, Oracle en SAP is de realisatie van het dashboard ook mogelijk met technologieën van deze partijen.

BI-Symposium

Het BI-Symposium organiseert Sogeti in samenwerking met OVUM en wordt gehouden op 31 oktober en 1 november 2011 in 't Spant in Bussum. Het Symposium heeft als thema 'BI in an Age of Engagement'. Aandacht wordt gevraagd voor het volgende: Nu de kernprocessen sterk geautomatiseerd zijn, verschuift het accent van de investeringen in ICT van transactionele systemen naar uitbreiding van zakelijke toepassingen. Innovatie verschuift naar informatie-intensieve activiteiten, waarbij werknemers op alle niveaus een nieuwe generatie van systemen verlangen. Systemen die worden gekenmerkt door de behoefte aan interactie en samenwerking met klanten, partners en collega's. In deze omgeving moet Business Intelligence niet alleen evolueren vanuit de wortels in het transactionele domein, maar ook samen met informatiebeheer de dominante toepassingsstijl worden.

Voor het hele programma kijk op: www.bisymposium.nl

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van testen en architectuur heeft het bedrijf een dominante positie op de Nederlandse markt. Sogeti levert met gepassioneerd ICT-vakmanschap een bijdrage aan het resultaat van zijn opdrachtgevers. Het bedrijf streeft daarbij naar hechte en langdurige relaties met de opdrachtgevers. Hierdoor dragen de ICT-oplossingen van Sogeti structureel bij aan de strategische doelstellingen van klanten. Meer informatie over Sogeti is te vinden op sogeti.nl en op werkenbijsogeti.nl