ECI directeur Cieraad verscheurt petitie telefonistes
Directeur Ton Cieraad van boekenclub ECI in Vianen verscheurde maandag
voor de ogen van twaalf telefonistes van callcenter E-Ways de petitie
die zij hem wilden aanbieden. De snippers gooide hij in de prullenbak.
Cieraad voelde zich "niet aangesproken" door de actie.
Een van de actievoersters, anoniem vanwege eventuele repercussies,
noemt de reactie van de ECI-directeur beneden alle peil. "Het was
zonder enig respect voor ons. Het getuigt ervan van hoe Cieraad
kennelijk is: zijn wil is wet en als het niet gaat zoals hij het wil,
dan vertoont hij dit gedrag." Toch is ze blij met de actie . "Wij
hebben het netjes gedaan. En we hebben ons in elk geval laten zien."
Vakbondsbestuurder Niels Suijker zegt: "Wij wilden Cieraad juist
aanspreken als directeur van ECI, maar dat weigert hij." De twaalf
telefonistes van `outbound calling' (klantenwerving) werkten voorheen
bij ECI zelf, maar zijn nu in dienst van callcenter E-Ways, waar ECI
klant is. E-Ways behoort tot het overkoepelende bedrijf waarvan Cieraad
óók directeur is.
Strakke prijsafspraken
"De telefonistes hebben bij de overgang naar E-Ways al veel van hun
gunstigere arbeidsvoorwaarden ingeleverd, maar voor hun werkgever is
het nog niet genoeg. Door de strakke prijsafspraken met ECI staan de
arbeidsvoorwaarden van de telefonistes steeds meer onder druk ", zegt
Suijker. De vrouwen leverden al verlofdagen in en zijn flexibeler gaan
werken.
Ton Cieraad is zowel directeur van ECI als van ECI Holding, het
overkoepelend bedrijf waar ook E-Ways onder valt. Toch laat hij zich
niet aanspreken op de situatie. Volgens hem is het een zaak van E-Ways
zelf. De directeur van E-Ways wijst echter in gesprekken met de bond
naar de prijsafspraken die ECI afdwingt. Uiteindelijk zou de
overhandiging van de petitie in de kantine van E-Ways plaatsvinden.
Cieraad was daar wel aanwezig, maar verscheurde de aangeboden oproep.
Weggepest
Sinds vrijdag oefende het bedrijf al druk uit op de telefonistes om van
de actie af te zien. Vakbondsbestuurder Niels Suijker: "Ze werden thuis
gebeld dat ze voor hun baan moeten vrezen als ze de actie zouden
doorzetten."
De vrouwen worden min of meer weggepest, zegt Suijker. "Hun werktijden
wijzigen constant, pauzes worden ingetrokken en ze hebben collectief
een negatieve beoordeling gekregen." Bij drie negatieve beoordelingen
kan het bedrijf ontslag aanvragen, zegt een van de telefonistes.
In een e-mailwisseling met FNV Bondgenoten-bestuurders Suijker en Bas
de Lege geeft Cieraad aan dat de dames maar een andere baan moeten
zoeken als het hun niet bevalt. "Als de medewerkers zich niet in de
nieuwe aanpak kunnen vinden moeten ze zich langzamerhand beraden of ze
niet elders willen gaan werken. (...) Maar mij verder niet met
onwilligheid vervelen. Daar heb ik ook echt de tijd niet voor",
schrijft hij.
Postorderbedrijven
De telefonistes vallen nog onder de cao van de postorderbedrijven,
terwijl ECI hen afrekent op hun kosten ten opzichte van facilitaire
callcenters. Daar is echter een kwalitatief mindere cao van toepassing.
Er is bijvoorbeeld geen verplichte werkgeversbijdrage voor de
pensioenregeling opgenomen.
Dat maakt deze vrouwen per definitie duurdere werknemers. De werkdruk
is bovendien enorm hoog, doordat de targets aan hun arbeidskosten
gerelateerd zijn. "Ze kunnen met de beste wil van de wereld niet
goedkoper zijn die werknemers", zegt Suijker. FNV Bondgenoten beraadt
zich nu op verdere acties.