FNV Bondgenoten


ECI directeur Cieraad verscheurt petitie telefonistes

Directeur Ton Cieraad van boekenclub ECI in Vianen verscheurde maandag voor de ogen van twaalf telefonistes van callcenter E-Ways de petitie die zij hem wilden aanbieden. De snippers gooide hij in de prullenbak. Cieraad voelde zich "niet aangesproken" door de actie.

Een van de actievoersters, anoniem vanwege eventuele repercussies, noemt de reactie van de ECI-directeur beneden alle peil. "Het was zonder enig respect voor ons. Het getuigt ervan van hoe Cieraad kennelijk is: zijn wil is wet en als het niet gaat zoals hij het wil, dan vertoont hij dit gedrag." Toch is ze blij met de actie . "Wij hebben het netjes gedaan. En we hebben ons in elk geval laten zien."

Vakbondsbestuurder Niels Suijker zegt: "Wij wilden Cieraad juist aanspreken als directeur van ECI, maar dat weigert hij." De twaalf telefonistes van `outbound calling' (klantenwerving) werkten voorheen bij ECI zelf, maar zijn nu in dienst van callcenter E-Ways, waar ECI klant is. E-Ways behoort tot het overkoepelende bedrijf waarvan Cieraad óók directeur is.

Strakke prijsafspraken

"De telefonistes hebben bij de overgang naar E-Ways al veel van hun gunstigere arbeidsvoorwaarden ingeleverd, maar voor hun werkgever is het nog niet genoeg. Door de strakke prijsafspraken met ECI staan de arbeidsvoorwaarden van de telefonistes steeds meer onder druk ", zegt Suijker. De vrouwen leverden al verlofdagen in en zijn flexibeler gaan werken.

Ton Cieraad is zowel directeur van ECI als van ECI Holding, het overkoepelend bedrijf waar ook E-Ways onder valt. Toch laat hij zich niet aanspreken op de situatie. Volgens hem is het een zaak van E-Ways zelf. De directeur van E-Ways wijst echter in gesprekken met de bond naar de prijsafspraken die ECI afdwingt. Uiteindelijk zou de overhandiging van de petitie in de kantine van E-Ways plaatsvinden. Cieraad was daar wel aanwezig, maar verscheurde de aangeboden oproep.

Weggepest

Sinds vrijdag oefende het bedrijf al druk uit op de telefonistes om van de actie af te zien. Vakbondsbestuurder Niels Suijker: "Ze werden thuis gebeld dat ze voor hun baan moeten vrezen als ze de actie zouden doorzetten."
De vrouwen worden min of meer weggepest, zegt Suijker. "Hun werktijden wijzigen constant, pauzes worden ingetrokken en ze hebben collectief een negatieve beoordeling gekregen." Bij drie negatieve beoordelingen kan het bedrijf ontslag aanvragen, zegt een van de telefonistes.

In een e-mailwisseling met FNV Bondgenoten-bestuurders Suijker en Bas de Lege geeft Cieraad aan dat de dames maar een andere baan moeten zoeken als het hun niet bevalt. "Als de medewerkers zich niet in de nieuwe aanpak kunnen vinden moeten ze zich langzamerhand beraden of ze niet elders willen gaan werken. (...) Maar mij verder niet met onwilligheid vervelen. Daar heb ik ook echt de tijd niet voor", schrijft hij.

Postorderbedrijven

De telefonistes vallen nog onder de cao van de postorderbedrijven, terwijl ECI hen afrekent op hun kosten ten opzichte van facilitaire callcenters. Daar is echter een kwalitatief mindere cao van toepassing. Er is bijvoorbeeld geen verplichte werkgeversbijdrage voor de pensioenregeling opgenomen.

Dat maakt deze vrouwen per definitie duurdere werknemers. De werkdruk is bovendien enorm hoog, doordat de targets aan hun arbeidskosten gerelateerd zijn. "Ze kunnen met de beste wil van de wereld niet goedkoper zijn die werknemers", zegt Suijker. FNV Bondgenoten beraadt zich nu op verdere acties.