Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Zuiderdijk krijgt grootste waterhevel

Publicatiedatum : 31 oktober 2011

De waterinlaat bij Oosterleek (foto Theo Groot)

De eeuwenoude 'spuiter' in de Zuiderdijk is niet meer. Bouwonderneming Oosterhof Holman werkt op dit moment aan de vervanger met de techniek van de 21e eeuw: hier komt de grootste hevelconstructie van het land.

Het werk is onderdeel van de dijkverzwaring tussen Enkhuizen en Hoorn. Er zijn drie waterinlaten voor de huidige polder De Drieban, namelijk voorbij het dorp Wijdenes, de Zuideruitweg en bij Oosterleek.

Waterstanden

De vervanging moest gebeuren, omdat de dijken geschikt worden gemaakt voor eventuele hogere waterstanden in het Markermeer. De soms eeuwenoude constructies moesten vanwege de verbreding van het dijklichaam ook worden verplaatst.

Daar waar het hoogheemraadschap voor het werk aan de dijk een eigen aannemer heeft, is voor deze klus het Friese bedrijf Oosterhof Holman ingeschakeld. Dat was ook het bedrijf dat eerder dit jaar de houten sluisdeuren in de Hoornse haven vernieuwde. De oude inlaten bestonden uit een gemetselde buis die dwars door de dijk voerde, met aan weerskanten een houten schuif. Dat was vijf eeuwen lang voldoende.

Nu wordt dat anders. De inlaten worden vervangen door grote hevels. De nieuwe buis gaat eerst omhoog en daar zorgt een pomp voor een vacuüm, waarna de hevelwerking tussen het waterpeil van het Markermeer en dat van de polder De Drieban in werking treedt.

Het water stroomt onder druk van de zwaartekracht net zo lang door totdat de hevel weer wordt afgesloten. Zo'n hevel is altijd beter dan een klein gemaal, is het argument. Het voordeel van deze aanpak is dat er erg weinig energie voor nodig is om de waterinlaat in werking te stellen.

Daarnaast zijn de drie hevels zodanig aangepast dat ook de verwachte stijging van het waterpeil in het Markermeer kan worden opgevangen zonder dat de functie van de dijk als waterkering in het geding komt.

Volgens de Friese onderneming is de hevel nabij Oosterleek de grootste constructie die voor dit doel ooit in Nederland is gemaakt. Een van de aspecten van deze bouw is verder dat de vormgeving zoveel mogelijk het origineel volgt.

Dat betekent dat de zichtbare constructies aan weerskanten van de dijk opnieuw met opgemetselde muren en smeedijzeren delen worden uitgevoerd.

Bron: Martin Menger, Noordhollands Dagblad (27 oktober)