Gemeente Grootegast
Programmabegroting 2012-2015
Het college van b&w heeft aan de gemeenteraad de programmabegroting 2012 en een sluitende meerjarenraming 2012-2015 voorgelegd.
Op 8-11-2011 behandelt de gemeenteraad de begroting en de meerjarenraming. U kunt deze openbare vergadering bijwonen. Zij vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis van Grootegast.
Wat is een begroting?
Een begroting is het "huishoudboekje" van de gemeente voor de komende jaren. Daarin staat wat er in 2012 in de gemeente moet gebeuren en welke kosten dat met zich meebrengt. De inkomsten en uitgaven voor 2012 bedragen bijna ¤ 23 miljoen. Een aanzienlijk deel van dit bedrag wordt gebruikt om de taken die de gemeente volgens de wet moet uitvoeren te betalen. De belangrijkste bron van inkomsten van de gemeente Grootegast is de uitkering uit het gemeentefonds van het Rijk. Dit is echter niet genoeg om alle kosten te dekken. De gemeente heft daarom onroerende-zaakbelastingen, maar ook voor gerichte diensten worden belastingen geheven, zoals leges, afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgeld.
Tarieven2009201020112012
Onroerende zaak-belastingen
Gebruikers niet-woningen0,1388%0,1408%01415%(0,1415%)
Eigenaren woningen
0,0913%0,0920%0,0944%(0,0944%)
Eigenaren niet-woningen0,1711%0,1735%0,1744%(0,1744%)
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
Diftar vast recht¤ 120,-¤ 110,-¤ 110,-¤ 110,-
Diftar prijs per kilo¤ 0,21¤ 0,21¤ 0,21¤ 0,21
Rioolheffing per aansluiting¤ 213,90¤ 235,30¤ 243,55¤ 248,40
Marktgelden per meter¤ 0,71¤ 0,72¤ 0,73¤ 0,75
De OZB wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde van de onroerende zaak. De percentages voor 2012 moeten nog worden vastgesteld.
Financiële situatie
Deze begroting bevat de meest actuele cijfers. De septembercirculaire 2011, de uitkomsten van de kadernota 2011 inclusief eerder genomen bezuinigingsmaatregelen en alle overige meest recente structurele financiële mutaties zijn verwerkt. Daarnaast is zoveel mogelijk naar een reële begroting voor 2012 toegewerkt. De meerjarenraming sluit met een tekort in het laatste begrotingsjaar 2015.
De uitkomsten (x ¤ 1.000) van de meerjarenraming zijn de volgende:
2012201320142015
0291222-119
Bezuinigingen
Met het vaststellen van de begroting 2010 en 2011 zijn een flink aantal bezuinigingsmaatregelen genomen die structureel doorwerken in de meerjarenbegroting. De bezuinigingen zijn niet direct, in de vorm van gemeentelijke heffingen en belastingen, bij de inwoner van de gemeente neergelegd. Er is echter wel fors bespaard op het gemeentelijke apparaat en diverse subsidiebijdragen aan verengingen en maatschappelijke instellingen zijn gekort.
Beleidsprioriteiten 2012
In de programmabegroting is aangegeven welke plannen de gemeente volgend jaar wil realiseren. Dit betreft onder andere:
* een snellere en betere dienstverlening voor de burger;
* uitvoering beleidsplan openbare verlichting met onderzoek van nieuwe technieken als LED-verlichting, dynamische markering etc.;
* woonrijpmaken woonzorgzone Niekerk;
* stimuleren bedrijven een bijdrage te leveren aan arbeids(re)integratie;
* bevorderen gezonde leefstijl bij jongeren;
* deelname aan de regeling "combinatiefuncties";
* huisvesting Centrum voor Jeugd en Gezin in voormalige bibliotheek;
* stimulering verkoop/verhuur van appartementen en winkels in het Centrum van Grootegast;
* huisvesting dienstencentrum;
* toewerken naar Regionale Uitvoeringsdienst voor afhandeling van diverse vergunningen;
* digitaliseren bestemmingsplannen en online beschikbaar stellen.
Ook zijn op het investeringsschema - naast een aantal kredieten voor de vervanging van voertuigen en machines - bedragen opgenomen waarvan wij die voor 2012 hieronder noemen:
* nieuwbouw scholen Opende ¤ 2.600.000
* renovatie Maranathaschool Kornhorn ¤ 115.000
* investeringen ter uitvoering van het Gemeentelijk Riolerings Plan ¤ 774.690
* onderhoud Maarsdijk ¤ 372.470
* idem Hoge Voetpad ¤ 135.660
* idem asfaltbewapening Hoendiep ¤ 606.900
De beleidsprioriteiten worden in de programmabegroting nader toegelicht.
Tot slot
Naast bovenstaande willen wij niet voorbijgaan aan mogelijk nadelige effecten van andere actuele zaken waarvan een aantal reden voor ons zijn om behoudend met structurele financiële ruimte om te gaan:
* aantallen bijstandsontvangers;
* taakoverhevelingen van het Rijk (dagbesteding/begeleiding AWBZ en jeugdzorg);
* macro-economische ontwikkelingen;
* invoering van de Wet Werken naar Vermogen die de mensen zoveel mogelijk moet stimuleren om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.