foodwatch zuivert, Yagua Daily Detox vervuilt
Persbericht van Stichting Foodwatch Nederland
Amsterdam, 31 oktober 2011 - De marketing van Yagua Daily Detox
Framboos & Groene Thee is een vergaarbak van verzinsels en
pseudo-wetenschap. Het merk verspreidt hardnekkige fabels over de
reinigende werking van antioxidanten, terwijl wetenschappers dergelijke
claims allang hebben weerlegd. Yagua is een frisfabriek, die meer onzin
durft op te schrijven dan anderen, vindt voedselwaakhond foodwatch.
Yagua roemt de zogenaamd 'zuiverende werking', voornamelijk gelinkt aan
antioxidanten in ingrediënten, zoals de groenetheepoeder (EGCG uit de
fabrieken van DSM), de hibiscus- en brandnetelextracten, vitamines C en
E en bepaalde rode vruchten. Dat draagt alemaal bij aan een verhoogd
metabolisme, gewichtverlies, frisse adem en een goed figuur, beweert
Yagua.
Voedselveiligheidsautoriteit EFSA heeft de antioxidantenclaims echter
grotendeels afgewezen. De rest van de claims die Yagua hanteert zijn
wetenschappelijk onvoldoende onderbouwd."Voor zuivering hebben mensen
een lever nodig, geen frisdrank." merkt Bart van Opzeeland kritisch
op."Voor een goede gezondheid en een slank lichaam moet je gezond eten
en bewegen." Maar de Yagua-marketing stelt mensen gerust over zwaar
tafelen en ongezond voedsel. De sportschool overslaan mag zelfs. Als je
maar wel de dagelijkse dosis Daily Detox blijft drinken. Zo wakkert
Yagua bij klanten de hoop aan, dat je met onzin uit een flesje minder
gezond kunt eten en toch in vorm kunt blijven.
Sowieso moet je het drinken van hun drankje als een ritueel en een
goede dagelijkse gewoonte zien, vindt Yagua. Je mag van hen het spul
zelfs onbeperkt aan kinderen geven. Eigenlijk mogen mensen rustig
alleen nog maar Daily Detox drinken, iedere dag anderhalve liter. Een
trouwe klant of 'Yaguaan' die deze tip gelooft, wordt 1034 euro per
jaar lichter en 450 zinloze calorieën per dag zwaarder. Of het gezond
is, is de vraag.
Toen foodwatch de feiten natrok, bleek Yagua over weinig kennis en veel
geloof te beschikken. Wetenschappelijke onderbouwing van de claims
bleek niet te bestaan. Inmiddels heeft Yagua dit deel van de
marketingteksten aangepast. "Dat is het reinigende effect van een
foodwatch-behandeling." stelt directeur Bart van Opzeeland.
Meedoen met het zuiveren van Yagua? Stuur via www.foodwatch.nl een
e-mail om te vragen of Yagua voortaan eerlijk wil zijn.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://www.foodwatch.nl
Razende Robot Reporter