Chinezen vechten om de laatste vergulde lefreQue uit Nederland

Persbericht van Lefreque BV

De 'lefreQue', de revolutionaire vinding van saxofonist/fluitist Hans Kuijt, is met veel enthousiasme ontvangen tijdens 's werelds grootste muziekbeurs in Sjanghai. Op de slotdag van de beurs werd bijna letterlijk gevochten om de laatste vergulde lefreQue uit Nederland. Hans Kuijt lanceerde de lefreQue in april 2011 in Nederland. Met de ogenschijnlijk simpele vinding kunnen de losse onderdelen van elk blaasinstrument (zowel hout als koper) worden gekoppeld, zodat klankbreuken gerepareerd worden. Deze klankbreuken doen zich voor bij elk blaasinstrument, dat uit losse onderdelen is opgebouwd. Met de lefreQue wordt er een brug gelegd tussen de delen van het instrument, dat daardoor beter klinkt en bij het blazen ook lichter aanspreekt. "De lefreQue voegt dus niets aan het geluid toe, maar geeft slechts datgene terug wat bij de opbouw van het instrument verloren is gegaan.", zegt Kuijt.

Al vele topmusici hebben gekozen voor lefreQue Dat de vinding werkt, heeft de praktijk inmiddels ruimschoots bewezen. Solofluitiste van het Koninklijk Concertgebouworkest Emily Beynon was de eerste 'professional' die koos voor lefreQue. Haar reactie: "Al na een uur wist ik het zeker, ik wil nooit meer zonder". Daarna volgden er snel meer: Johan van der Linden, Henk de Graaf, Henk van Twillert, Reijer Dorresteijn, Eric Borninkhof, Jeffery Wilson (Engeland), Philippe Geiss (Frankrijk), Michael Knipprath (Duitsland), Thomas Voigt (Duitsland), Mr. Koh Saxman (Thailand), Willow Neilson (Australië) en vele anderen in binnen en buitenland.

Sjanghai
In Sjanghai werd Kuijts vinding met enthousiasme ontvangen. Zelfs in de lawaaiige en over-akoestische beurshal van 's werelds grootste muziekbeurs waren de voordelen van lefreQue goed hoorbaar, tijdens de demonstraties van Hans Kuijt op diverse saxen en Tom Tulen op fluit en piccolo. De meegenomen lefreQuejes gingen dan ook als warme broodjes over de toonbank, met tot verrassing van Kuijt zelf vooral veel belangstelling voor met name de duurste variant: de solid silver vergulde lefreQue van 200,- euro. Tijdens de demonstraties werd op deze versie gespeeld en voor het laatste demonstratiesetje gingen de Chinezen bijna letterlijk op de vuist.

Interesse vanuit de distributeurs en fabrikanten Behalve van individuele instrumentalisten was er ook veel belangstelling van handelaren uit de hele wereld en van diverse vooraanstaande producenten van blaasinstrumenten. Bij de handelaren was er interesse voor distributie vanuit onder meer Japan, Taiwan, China zelf, Syrië, Amerika, Australië, Scandinavië en Spanje. Van de op de beurs aanwezige fabrikanten toonden onder andere Selmer en Yanagisawa interesse. Yanagisawa overweegt inmiddels zelfs om de lefreQue standaard bij zijn instrumenten te gaan leveren.

Revolutie
Tijdens de beurs viel geregeld het woord 'revolutie', nadat spelers, bouwers en reparateurs de lefreQue op de beurs hadden getest. Verbindingen die eeuwen lang als 'probleemloos' waren bestempeld bleken plotseling niet zo probleemloos meer te zijn. De lefreQue toont namelijk aan dat elke verbinding tussen de losse delen van een blaasinstrument (zowel voor hout als koper) een groot verlies oplevert in de overdracht van klank, simpelweg door dat probleem duidelijk hoorbaar op te lossen. Van alle muzikanten die eenmaal hun instrument hebben ervaren met een lefreQue wil 99% hem er dan ook nooit meer af halen. "Maar dát", zegt Kuijt "verbaast me eigenlijk niet zo. Want wie wil er niet blazen met minder weerstand, meer klank, meer kleur, meer emotie en dus... met meer plezier?"

Links:
http://www.lefreque.nl



Razende Robot Reporter