Winnaar Social Design Talent Award
Op zaterdag 29 oktober 2011 reikte Mary-Ann Schreurs, wethouder van
design, voor de derde keer de Social Design Talent Award uit. Dit jaar
werd de prijs van EUR 10.000,- gewonnen door Michiel Kersteman met zijn
project `Vendopark'. De twee eervolle vermeldingen gingen naar Mark
Thielen, Rik van Donselaar, Roland Coops & Idowu Ayoola met hun project
`Oohoo' en Roland Pieter Smit met zijn project `Wolwaeren'.
De Social Design Talent Award is een prijs die de gemeente Eindhoven
jaarlijks toekent aan een student die met zijn/ haar (afstudeer)ontwerp
een excellente oplossing of aanpak ontwikkelt voor een
sociaal-maatschappelijk vraagstuk in het gemeentelijk domein. Het doel
van deze award is het stimuleren van sociaal maatschappelijk ontwerp.
Na een eerste selectie werd vanmiddag om 14.00 uur bij Yksi op Strijp-S
uit drie finalisten de winnaar bekend gemaakt.
Winnaar Michiel Kersteman: Vendopark
Vendopark is een dynamisch parkeermodel gebaseerd op de bezettingsgraad
van parkeerplekken. Veel woonwijken net buiten het stadscentrum hebben
last van een parkeerprobleem vanwege gratis parkeerplekken. Dit wordt
voornamelijk veroorzaakt door bezoekers van buitenaf (outsiders). Met
Vendopark worden outsiders efficiënter verdeeld over de woonwijk door
gebruik te maken van lege ruimtes verder in de wijk, zonder
wijkbewoners te storen. De bezettingsgraad van geparkeerde auto's,
aangegeven met licht op de betaalautomaat, bepaald of een outsider moet
betalen voor het parkeren. Met meer auto's wordt het betaald parkeren,
met weinig auto's is het gratis. Met dit ontwerp won Michiel Kersteman
een geldbedrag van EUR 10.000,- dat ingezet kan worden voor de
doorontwikkeling of uitvoering van zijn ontwerp.
Eervolle vermeldingen
Mark Thielen, Rik van Donselaar, Roland Coops & Idowu Ayoola ontvingen
voor hun project `Oohoo' een eervolle vermelding. Oohoo is een
non-profit organisatie die op een nieuwe manier de maatschappij wil
verbeteren. Enerzijds wordt samengewerkt met een groep 55 plussers die
een enorme drive hebben om iets goeds te doen voor de wereld waarop zij
leven. Anderzijds wordt gesignaleerd dat bedrijven steeds meer
verantwoordelijkheid nemen op sociaal en maatschappelijk gebied.
Bedrijven benaderen Oohoo met uiteenlopende (maatschappelijke)
vraagstukken. Oohoo legt dit vraagstuk voor aan een geselecteerde groep
55 plussers. Onder begeleiding van de ontwerpers van Oohoo worden er
nieuwe inzichten gegenereerd als inspiratie voor het desbetreffende
bedrijf.
Ook Roland Pieter Smit ontving een eervolle vermelding met zijn project
`Wolwaeren'. Met Wolwaeren, een serie van zeven wollen dekens gemaakt
door verstandelijk en lichamelijk beperkten, heeft Roland Pieter Smit
weefgetouwen ontworpen die o.a. rekening houden met de psychische en
lichamelijke mogelijkheden van de gebruikers. Autistische mensen kunnen
bijvoorbeeld werken met zeer dun garen, terwijl mensen met het syndroom
van Down bij voorkeur met dikker garen werken. Het garen is gemaakt van
Texelse wol, ooit winstgevend maar tegenwoordig bijna waardeloos. Door
de schapenboeren een eerlijke vergoeding te bieden, geeft Smit de wol
bovendien weer waarde. Wolwaeren brengt een eeuwenoude woldeken-cultuur
terug in Nederland en streeft naar verwerking zo dicht mogelijk bij de
bron.
Gemeente Eindhoven