Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

HR-scans van tekeningen van Mark Smeets zijn downloadable van: http://www.limburgsmuseum.nl/pers/venlo_vennelo_sablones/smeets/

Limburgs Museum
VENLO DOOR DE OGEN VAN MARK SMEETS

Het Limburgs Museum toont van 29 oktober 2011 tot en met 4 maart 2012 een selectie van het werk van illustrator en striptekenaar Mark Smeets. Het zijn tekeningen, fragmenten van strips en cartoons geïnspireerd op de vestingstad Venlo. Het is voor het eerst dat de tekeningen van Mark Smeets worden getoond. De presentatie loopt parallel aan de expositie 'Venlo Vennelo Sablones - Twintig eeuwen wonen aan de Maas'.

Mark Smeets (Hulst 1942-1999 Baarlo) was jarenlang de gezichtsbepalende illustrator van NRC-Handelsblad. Zijn bijdragen verschenen vooral in de zaterdageditie en in de bijlages voor wetenschap, onderwijs en boeken. Smeets vertelt geen afgeronde verhalen, hij is een stripdichter. Niets is af. Plots zijn er wendingen, afbrekingen en nieuwe verhalen. Fragmenten en brokstukken staan naast elkaar. Kortom, geen duidelijke lijn van A naar Z, maar een doolhof. Het labyrintische is kenmerkend voor het oeuvre. De bijdragen aan het NRC-Handelsblad bleven niet onopgemerkt. Redacties van magazines als Avenue, Psychologie, Ouders van Nu en Sekstant - het orgaan van de Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming - klopten bij de Limburgse striptekenaar aan. Het werk van Smeets ademt melancholie, ongemak met de wereld om hem heen. Het is een verwarrend verlangen in fondantkleuren naar een tijd die nooit heeft bestaan of zal bestaan. De karakters die de tekeningen bevolken, zijn uit het lood geslagen. Van het type verstrooide professorof het morsige mannetje dat over straat loopt en luid in zichzelf praat. Wat ze zeggen is absurd, licht verontrustend: 'Slooprijke omgeving hier' of 'Ugh! Alweer ouwe kapotte gebouwen! Das istzumKotzen!' of 'Dit zijn de schurken die de omwalling hebben doen afbreken! ... Allen avonturiers, bankroutiers en entrepeneurs!' Met de afgebroken omwalling bedoelde hij de omwalling van Venlo. Smeets had een hardgrondige hekel aan het moderne Venlo en idealiseerde de stad van vroeger. Hij kon niet begrijpen dat Venlo vanaf 1868 de vestingwerken was gaan slechten. De ontmanteling beschouwde hij als de grootste blunder in de stadsgeschiedenis. De stadsgezichten en plattegronden uit de zeventiende en achttiende eeuw waren voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie. Smeets' herinterpretaties behoren tot de mooiste stadsgezichten die in de vorige eeuw zijn gemaakt.

Mark Smeets woonde in Amsterdam, maar kwam vaak naar zijn ouderlijk huis in Baarlo. Hij hield van die afwisseling. Tijdens een van de vakanties in 1998 voelde hij zich beroerd. Er werd bloed geprikt. De diagnose was verpletterend: chronische leukemie. Korte tijd werd hij opgenomen in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam. Hij ging terug naar Baarlo en knapte zelfs een beetje op door nieuwe medicatie. Tot het keerpunt kwam, waarna zijn gezondheid achteruit holde. Zijn handen trilden zo dat hij het tekengerei niet meer vast kon houden. De stripdichter koos voor euthanasie. Op 7 september 1999 tekende en kleurde hij een vierkanten toren, die als titel kreeg 'Allerlaatste kasteel'. De dag erna kwam de dorpsarts van Baarlo voor het laatst aan zijn ziekbed. Toen Mark Smeets opgebaard lag, stopte zijn broer Luuk een potlood en pen in het borstzakje van zijn colbert. Voor je weet maar nooit.

Limburgs Museum
Keulsepoort 5

5911 BX Venlo
www.limburgsmuseum.nl




Ingezonden persbericht