' b l u r b s ' - PHOEBUS• Rotterdam, galerie - t/m 20 november


Een expositie idee, geïnspireerd op de 'blp' van Artschwager, over door parallelle lijnen verlengde cirkelvormen

Zeven deelnemende kunstenaars: JOACHIM BANDAU, PETER LUINING, JOHAN VAN OORD, MARTIJN SANDBERG, FRANK SCIARONE, BERNARD VILLERS, FABIAN WESTPHAL


ROTTERDAM, 20111028 -- Het woord ‘blurb’ voor de cirkelvorm, uitgerekt door evenwijdige lijnen, is aangedragen door Frank Sciarone na bestudering van de ‘blp’ van Richard Artschwager. Artschwager maakte er twee- en driedimensionale werken in deze vorm (driedimensionaal: een cilinder met aan weerszijden een halve bol). Het nu gelanceerde woord voor de vorm, bestond in het Engels al voor een korte tekst op de achterflap van een boek. Voorzover wij weten bestaat er geen wiskundige benaming voor deze vorm. PHOEBUS Rotterdam Eendrachtsweg 61 3012 LG Rotterdam

    Er zijn korte en lange blurbs. En er zijn er veel, je komt ze overal tegen: in je telefoon, als handvat, als sleuf in de muur voor het wegwerken van bedradingen, in luchtroosters, als koekje (kattetong), als logo, als blikje voor sardientjes, als ingelegd patroon in de architectuur (o.a. de paden naar de Villa Rotonda bij Vicenza); en bijna ook als de vorm van het Circus Maximus in Rome - maar één kant van deze lange renbaan is niet door een halve cirkel afgesloten - en dus is het geen echte blurb.

    ‘ b l u r b s ‘  is een vrolijke expositie, met een formeel uitgangspunt, gemakkelijk, bijna op schetsmatige wijze georganiseerd: vanaf ruim een jaar geleden is ‘blurb-minded’ rondgekeken en rondgevraagd. Het idee om een giga dosis aan blurbwerken te laten zien is - gelukkig, want mooi zoals het nu is geworden - vervangen door een afgewogen keuze. Een tweede expositie later is goed voorstelbaar.

PHOEBUS Rotterdam Eendrachtsweg 61 3012 LG Rotterdam

(vanaf CS 15 min. lopen of tram 7 tot Boijmans, iets verder)

+31-10-4145151 phoebus@phoebus.nl http://www.phoebus.nl

Lid SRG en NGA, Kunstkoopregeling Mondriaanstichting.

Geopend donderdag t/m zondag 12.30-17.30 uur galeriehouder Mirjam de Winter


Vier deelnemende kunstenaars exposeerden eerder bij Phoebus Rotterdam.

Bernard Villers vindt blurbvormen in zink in de industrie. Het zijn koppelstukken voor het geleiden van pijpen. Hij bewerkt ze aan de achterkant met felgekleurde pigmenten zodat ze, losjes hangend aan een spijker of speld, lichtgevende kleuren op de witte muur afstralen.
Johan van Oord werkt met de cirkel en afgeleiden daarvan. De 'Venetian Red'-wandschildering, een half jaar geleden in Museum Boijmans-Van Beuningen gerealiseerd en opgebouwd uit losse stippen, uitroeptekens en blurbvormen, is nu in een vijfdelige reeks in olieverf op doek geschilderd. Daarnaast maakte hij een wandschildering in de entree, waaruit in overleg kleinere delen of het geheel bij mensen thuis te plaatsen zijn.

De sculptuur van Joachim Bandau is vanuit formele overwegingen gemaakt - twee steunpunten houden een langgerekte rechthoek vlak boven de grond en enkele centimeters daarboven een lange smalle blurbvorm. De zachte glans van het roestvrij staal vangt het licht mooi - de twee lange vlakken zweven in evenwicht - maar doordat ze horizontaal ten opzichte van elkaar iets 'uit het lood' zijn verschoven, is er ook een idee van beweging. Met vier elementen, ogenschijnlijk heel eenvoudig, wordt een enorme spanning opgebouwd. Het werk binnen de expositie fungeert als schakel tussen alle werken aan de muur.

Frank Sciarone toont onder meer een tekening in potlood en pastelpotlood op papier van 1.50 x 4.45 m., waarop in arceringen twee enorme blurbs te zien zijn, de een dun, de ander echt zwaar en daarop rustend. De tekening in wit/beige en grijs op wit papier en op de witte muur, is even efemeer als overweldigend.

Drie kunstenaars zijn voor het eerst bij de galerie betrokken:

Pas afgestudeerd is Fabian Westphal. Achterop de (bijna) blurbvorm van een mouwplankje timmert hij een geheime achterruimte, alleen zichtbaar wanneer je het werk omdraait. Beschilderd met groene buitenlak lijkt een objet trouvé - doet zelfs aan pop-art denken - maar het is door de kunstenaar rond het strijkplankje geconstrueerd. Het werk hangt lang en smal vertikaal vlak naast een raam - alsof het er altijd heeft gehangen.

Geïnspireerd door opart maakt Peter Luining realtime softwareprogramma's die verrassende optisch-auditieve ervaringen teweegbrengen, autonoom digitale werken, die bij aankoop op naam worden gesteld en soms zo veel als gewenst gekopiëerd en doorgegeven mogen worden en als screensaver te gebruiken zijn. 'MSSR' laat blauwe blurbvormen in een rood fond wegschieten - kijkend zie je steeds meer diepte en verschijnen er steeds meer nabeelden.

Heel stil, strak en cool lijken de teksten, in de zwarte alumiumwerken van 1 x 1 m. van Martijn Sandberg. Zijn 'Cut-Paintings' zijn met lange blurbvormen, vertikale sleuven van 1-2 cm., ingesneden. Daar waar de insnijdingen niet doorlopen, ontstaan teksten, die in het voorbijgaan terloops zichtbaar worden. 'Sorry No Image Yet' verwijst concreet, bijna tautologisch, naar dit verschijningsproces. 'Too Busy To Paint', 'Too Angry To Paint' e.a. zijn korte teksten, die, zoals een blurb als flaptekst van een boek, als trigger verdere inhoudelijke betekenissen oproepen.  •





PHOEBUS* Rotterdam