Ingezonden persbericht
Delft, 28 oktober 2011
Innovatieve ketensamenwerking versterkt handelspositie Greenports
Stadsregio en de Kennisalliantie starten innovatieprogramma 'Agrologistieke keteninnovatie'
Eén op de drie vrachtwagenkilometers is agro-gerelateerd. Door te zorgen voor een agrologistieke ketensamenwerking kan flink wat bespaart worden want er rijden nog veel te veel halflege vrachtwagens rond. In opdracht van stadsregie Rotterdam gaat de Kennisalliantie een innovatieprogramma ontwikkelen dat ketensamenwerking voor duurzame agrotransport realiseert.
Halflege vrachtauto's
Nederland is het op één na grootste exportland van agrarische producten ter wereld. Vrachtauto's, schepen, treinen en vliegtuigen met agroproducten vertrekken dagelijks naar het buitenland. Vaak komen die maar halfvol terug. Een land dat zelf zo veel groenten, fruit en bloemen produceert, hoeft natuurlijk weinig versproducten te importeren. Er is dus een onbalans tussen import en export. Door een intensieve samenwerking in te richten en gebruik te maken van goed op elkaar afgestemde transportmogelijkheden, kan er nog veel winst behaald worden.
Stadregio Rotterdam
De driehoek Westland - Oostland (Lansingerland) - Barendrecht is sterk verbonden met de Rotterdamse haven. Zeker als je kijkt naar het percentage agroproducten op het totaal aan ladingstromen in de haven. En het volume breidt zich verder uit. Zuid-Holland staat voor nieuwe agrologistieke uitdagingen door een verdere concentratie van ladingstromen uit de agrarische- en tuinbouwsector in het Waal-Eemhavengebied, de komst van station BleiZo en het bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard. Voor een soepele, milieuvriendelijke distributie is er behoefte aan nieuwe vormen van logistieke ketensamenwerking.
Een van de kansen
Een van de projecten die uit deze logistieke ketensamenwerking kan komen is het inrichten van knooppunten in Europa. Want als in Europa overslagknooppunten ingericht worden waar versproducten van trucks op schepen of treinen worden gezet en andersom, hoeft een Nederlandse chauffeur zijn volle lading niet meer helemaal naar Zuid-Europa te rijden. Lange afstanden kunnen veel beter over het spoor of het water overbrugd. Vrachtwagens zijn vooral geschikt voor de fijnmazige distributie van producten in de regio.
Multimodaal transportprogramma
De Kennisalliantie gaat vanaf november met de belangrijkste spelers aan tafel, om te komen tot een programma waarmee de hele keten (van productie, verwerking, transport en opslag tot aan de consument) geoptimaliseerd wordt. De agrosector is een van de meest innovatie sectoren van Nederland. Door de logistieke ketensamenwerking te versterken draagt de sector op innovatieve wijze bij aan duurzame groei: reductie van de CO2-uitstoot met zo'n twintig procent, besparing op distributie en een structurele versterking van de handelspositie op kwaliteit, duurzaamheid, concurrentiekracht en omvang. De stadsregio Rotterdam en de Kennisalliantie zetten met de start van dit programma de eerste stap naar uitvoering van de Zuidvleugelagenda.