Ingezonden persbericht
Persinformatie
28 oktober 2011
Voedingscentrum laat consument winnaar Jaarprijs Voedingscentrum 2011 kiezen
Stemmen kan nog tot 4 november op www.voedingscentrum.nl
Al vijftien jaar looft het Voedingscentrum de Jaarprijs uit aan het bedrijf die dat jaar de beste innovatie heeft bedacht om consumenten gezonder te laten eten. Maar dit jaar bepaalt het publiek voor het eerst wie de uiteindelijke winnaar wordt en de trotse drager van het beeldmerk 'Winnaar Jaarprijs Voedingscentrum 2011'.
Het Voedingscentrum roept daarom iedereen op om te stemmen op één van de drie genomineerde producten op www.voedingscentrum.nl. De genomineerden zijn geselecteerd door een deskundige en onafhankelijke jury. Stemmen kan vanaf vandaag via www.voedingscentrum.nl, tot en met 4 november 2011.
Over de Jaarprijs 2011
Gezonder eten betekent gezonde keuzes maken. Wanneer de industrie en handel rekening houden met gezondheidsaspecten bij productontwikkeling en productinnovaties, komen er steeds gezondere producten in de schappen. Dat maakt gezonde boodschappen doen een stuk gemakkelijker! Om deze ontwikkeling te stimuleren heeft het Voedingscentrum de Jaarprijs in het leven geroepen.
Op 15 november overhandigt Felix Cohen, directeur van het Voedingscentrum, de prijs aan de winnaar als afsluiting van het symposium 'Meer dan lekker smakelijke gezondheidsinnovaties', in museum Corpus in Leiden. De winnaar mag een jaar lang het beeldmerk 'Winnaar Jaarprijs Voedingscentrum 2011' gebruiken in de communicatie rond het product.
Dit zijn de drie genomineerden (in alfabetische volgorde):
BlondVolkoren, 100% volkorenbrood van Gb Plange The Netherlands BV
BlondVolkoren is bijna net zo licht als witbrood, maar is 100% volkorenbrood. Daarmee bevat het bijna drie keer zoveel voedingsvezel als witbrood. Het vezelgehalte is verkregen op basis van tarwevezels. De jury vindt BlondVolkoren bij uitstek geschikt voor de eters van witbrood voor wie de stap naar gewoon volkorenbrood om uiteenlopende redenen (nog) te groot is. BlondVolkoren is verkrijgbaar bij ambachtelijke bakkerijen.
Honig Vezelrijk Pasta van Honig
Honig Vezelrijk Pasta is qua uiterlijk en smaak hetzelfde als 'gewone' pasta. In de receptuur is tarwevezel gebruikt waardoor deze pasta meer vezels bevat dan 'gewone' pasta. De jury vindt dat Honig Vezelrijk Pasta een gemakkelijke en lekkere manier is om meer vezels te eten. Honig Vezelrijk Pasta is verkrijgbaar in diverse varianten, zoals spaghetti en macaroni. Doordat deze pasta te koop is bij de supermarkt en pasta in Nederland veel wordt gegeten, kan de impact van dit product groot zijn.
KEES 45+ van Keesmakers BV
KEES is een nieuw en smakelijk alternatief voor kaas. KEES lijkt qua uiterlijk, structuur en smaak op kaas. Toch mag het van de wet geen kaas heten. De hoofdbestanddelen van KEES zijn namelijk magere melk en plantaardige vetten. Tijdens de bereiding van KEES worden de dierlijke vetten uit melk voor 100% vervangen door plantaardige oliën, waardoor KEES 60% minder verzadigd vet bevat dan 48+ kaas. Bovendien bevat KEES 30% minder zout dan 48+ kaas. KEES is verkrijgbaar in twee smaken: gerijpt en extra gerijpt en is verkrijgbaar bij kaasspeciaalzaken.
Voedingscentrum eerlijk over eten
Gezond, lekker, veilig en bewust eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland.
Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit. (Frutiger, cursief, pnt. 9)