Vrije Universiteit Amsterdam
Kunstlevens
* Startdatum: 28-10-2011
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Kunstlevens. Hedendaagse Nederlandse beeldend kunstenaars en
schrijvers over hun levensbeschouwing
* Spreker: R.A. Hummel
* Promotor: prof.dr. A.F. Droogers prof.dr. D.H. Schram
* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen
* Evenementtype: Promotie
In het promotieonderzoek `Kunstlevens' staan de levensverhalen van
dertig hedendaagse Nederlandse beeldend kunstenaars en schrijvers
centraal. Rhea Hummel zocht tijdens haar veldwerk de kunstenaars op en
interviewde hen in hun ateliers en werkkamers. De kunstenaars maakten
haar tijdens deze diepte-interviews deelgenoot van hun ideeën over hun
werk, leven en levensbeschouwing en de verbindingen die zij hiertussen
zien. Hummel liet zich in eerste instantie meevoeren door hun
bijzondere verhalen en dompelde zich onder in de tot de verbeelding
sprekende wereld van de kunstenaar. In `Kunstlevens' presenteert zij
vier types levensbeschouwing die zij na analyse van haar data
onderscheidde.
De vier types zijn: (1) `Levensbeschouwing à la carte' wordt
vertegenwoordigd door de jongste kunstenaars, die de religie uit hun
jeugd associëren met dogma's. Zij gebruiken verschillende bronnen voor
de constructie van hun levensbeschouwing, zoals inzichten uit Hermann
Hesse en Shirley MacLaine. Ook hun taalgebruik wordt gekenmerkt door
tegengestelden. De vrouwelijke vertegenwoordigers van (2) `Op de hoge'
keren `terug naar huis', naar de religie waarmee ze opgroeiden. Zij
gebruiken vooral poëzie om over hun levensbeschouwing te spreken, maar
ook de Bijbel is een bron. De mannelijke representanten van (3) `Toch
ben ik niet alleen' groeiden op in niet-kerkelijke, intellectuele
gezinnen. Ze lezen vooral (auto)biografieën om hun leven zin en
richting te geven. Hun verzet tegen religie is groot, net als hun
aversie van de hedendaagse maatschappij. Dit tekent hun manier van
praten over `de ander'. De respondenten van (4) `Want dit alles is mijn
religie' zijn niet negatief over hun religieuze wortels. Ze gaan niet
naar de kerk, maar vinden religie overal om hen heen. Poëzie,
literatuur en filosofie zijn belangrijke bronnen voor de constructie
van hun levensbeschouwing en `de ander' speelt een religieuze rol in
hun leven.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam