Vrije Universiteit Amsterdam

Kunstlevens


* Startdatum: 28-10-2011


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: Kunstlevens. Hedendaagse Nederlandse beeldend kunstenaars en schrijvers over hun levensbeschouwing


* Spreker: R.A. Hummel


* Promotor: prof.dr. A.F. Droogers prof.dr. D.H. Schram


* Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen


* Wetenschapsgebied: Sociale wetenschappen


* Evenementtype: Promotie

In het promotieonderzoek `Kunstlevens' staan de levensverhalen van dertig hedendaagse Nederlandse beeldend kunstenaars en schrijvers centraal. Rhea Hummel zocht tijdens haar veldwerk de kunstenaars op en interviewde hen in hun ateliers en werkkamers. De kunstenaars maakten haar tijdens deze diepte-interviews deelgenoot van hun ideeën over hun werk, leven en levensbeschouwing en de verbindingen die zij hiertussen zien. Hummel liet zich in eerste instantie meevoeren door hun bijzondere verhalen en dompelde zich onder in de tot de verbeelding sprekende wereld van de kunstenaar. In `Kunstlevens' presenteert zij vier types levensbeschouwing die zij na analyse van haar data onderscheidde.

De vier types zijn: (1) `Levensbeschouwing à la carte' wordt vertegenwoordigd door de jongste kunstenaars, die de religie uit hun jeugd associëren met dogma's. Zij gebruiken verschillende bronnen voor de constructie van hun levensbeschouwing, zoals inzichten uit Hermann Hesse en Shirley MacLaine. Ook hun taalgebruik wordt gekenmerkt door tegengestelden. De vrouwelijke vertegenwoordigers van (2) `Op de hoge' keren `terug naar huis', naar de religie waarmee ze opgroeiden. Zij gebruiken vooral poëzie om over hun levensbeschouwing te spreken, maar ook de Bijbel is een bron. De mannelijke representanten van (3) `Toch ben ik niet alleen' groeiden op in niet-kerkelijke, intellectuele gezinnen. Ze lezen vooral (auto)biografieën om hun leven zin en richting te geven. Hun verzet tegen religie is groot, net als hun aversie van de hedendaagse maatschappij. Dit tekent hun manier van praten over `de ander'. De respondenten van (4) `Want dit alles is mijn religie' zijn niet negatief over hun religieuze wortels. Ze gaan niet naar de kerk, maar vinden religie overal om hen heen. Poëzie, literatuur en filosofie zijn belangrijke bronnen voor de constructie van hun levensbeschouwing en `de ander' speelt een religieuze rol in hun leven.


© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam