Beter Bed: stijging nettowinst derde kwartaal ruim 17%
Derde kwartaal:
* Omzet over Q3 stijgt met 10,2% naar ¤ 103,6 miljoen.
* Nettowinst in derde kwartaal 2011 stijgt met 17,4% naar ¤ 7,22 miljoen (2010: ¤ 6,2 miljoen).
Eerste negen maanden:
* Omzet tot en met Q3 2011 groeit met 6,2% tot ¤ 289,1 miljoen (9M 2010: ¤ 272,72,1 miljoen).
* Nettowinst over eerste negen maanden groeit met 11,5% naar ¤ 17,99 miljoen (9M 2010: ¤ 16,0 miljoen). * Expansiebeleid onverminderd voortgezet: netto 50 winkels geopend in eerste negen maanden.
* Interim-dividend ¤ 0,47 per aandeel (2010: ¤ 0,47).
In het derde kwartaal van 2011 realiseerde Beter Bed Holding N.V. een nettowinst van ¤ 7,2 miljoen (vorig jaar: ¤ 6,2 miljoen) bij een omzet van ¤¤ 103,6 miljoen (2010: ¤ 94,0 miljoen). Bij de publicatie van de hallfjaarcijfers 2011 in augustus werd nog uitgegaan van een nettowinst in het derde kwartaal van ten minste ¤ 6,8 miljoen. De activiteiten in Duiitsland droegen bovengemiddeld bij aan de omzet- en resultaatverbetering van de onderneming in het derde kwartaal.
Kengetallen derde kwartaal:
(in miljoen ¤, tenzij anders vermeld)
2011
2010
Mutatie
Omzet
103,6
94,0
+10,2%
Brutomarge (%)
55,2
55,0
Bedrijfsresultaat (EBIT)
9,7
8,4
+15,4%
Nettowinst
7,2
6,2
+17,4%
Derde kwartaal
De omzet groeide met 10,2% van ¤ 94,0 miljooen in 2010 naar ¤ 103,6 miljoen in 2011 mede door de groei van het aantal filialen met ruim 6%. De ontwikkelingen in de belangrijkste markten Nederland en Duitsland waren in het derde kwartaal zeer verschillend, met name veroorzaakt door het verschil in het consumentenvertrouwen (vanaf augustus) in de twee landen.
In Nederland groeide de omzet in het derde kwartaal met 5% als gevolg van de sterke orderintake in de maanden juni en juli. Vanaf augustus ontwikkelde de orderintake zich echter sterk negatief in lijn met het sterk dalende consumentenvertrouwen als gevolg van onder andere de crisis op de financiële markten.
Daarentegen is het Duitse consumentenvertrouwen over de afgelopen maanden vrijwel ongewijzigd en nagenoeg niet beïnvloed door het tumult op de financiële markten. In deze markt was de groep in staat om door sterke promoties en de toename van het aantal filialen een groei van de omzet van 13% te realiseren in het derde kwartaal.
De omzet in vergelijkbare winkels voor de groep nam in het derde kwartaal toe met 0,3%. De brutomarge als percentage van de omzet nam in het derde kwartaal toe van 55,0% in 2010 naar 55,2% in 2011.
De totale kosten als percentage van de omzet daalden van 46,1% naar 45,9% ondanks de toename van het aantal winkels en de hogere marketinguitgaven. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg met 15,4% van ¤ 8,4 miljoen in Q3 2010 naar ¤ 9,79,7 miljoen in Q3 2011. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet steeg daarmee van 8,9% naar 9,3%.
Eerste negen maanden
De omzet in vergelijkbare winkels in de eerste negen maanden van 2011 bleef vrijwel onveranderd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (-0,1%). De totale omzet over deze periode steeg met 6,2% tot ¤ 289,1 miljoen, mede door de opening van nieuwe winkelss.
De omzetontwikkeling per land over deze periode was als volgt:
Nederland
1%
Duitsland
8%
Oostenrijk
17%
Zwitserland
22%
Spanje
12%
België
33%
Polen
6%
In de eerste negen maanden van 2011 werden 89 winkels geopend en 39 winkels gesloten. Hiermee kwam het totaal aantal winkels per eind september 2011 uit op 1.167 (eind september 2010: 1.094).
Kengetallen over de eerste negen maanden:
(in miljoen ¤, tenzij anders vermeld)
t/m 2011 Q3
t/m 2010 Q3
Mutatie
Omzet
289,1
272,1
+6,2%
Brutomarge (%)
55,7
54,9
Bedrijfsresultaat (EBIT)
24,0
21,6
+11,0%
Nettowinst
17,9
16,0
+11,5%
Winst per aandeel (in ¤)
0,83
0,75
+10,7%
30-9-2011
30-9-2010
Solvabiliteit (%)
53,1
51,4
De brutomarge als percentage van de omzet steeg van 54,9% over de eerste negen maanden vorig jaar naar 55,7% dit jaar. De gemiddelde kosten per winkel stegen mede door de hogere marketinguitgaven met 1,1%. Doordat ook het aantal winkels toenam, namen de kosten als percentage van de omzet toe van 47,0% naar 47,4%.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg in deze periode met 11,0% van ¤ 21,6 miljoen in 2010 naaar ¤ 24,0 miljoen in 2011. Als percentage van de omzett steeg het bedrijfsresultaat (EBIT) daarmee van 7,9% naar 8,3%. De winst per aandeel over de eerste negen maanden bedroeg ¤ 0,83 (eerste negenn maanden 2010: ¤ 0,75).
Financieel
De investeringen over de eerste negen maanden van 2011 bedroegen ¤ 9,3 miljoen (dezelfde periode vorig jaar: ¤ 5,6 miljoen). De investeringen in winkels waren als gevolg van heet grotere aantal winkelopeningen met ¤ 6,6 miljoen hoger dan de ⤠4,7 miljoen vorig jaar. De kasstroom (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg over de eerste negen maanden van 2011 ¤ 24,1 miljoen ten opzichte van ¤ 21,9 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar.. De solvabiliteit bedroeg op 30 september 2011 53,1% (eind 2010:53,4%).
De nettokaspositie per eind september 2011 bedroeg ¤ 11,4 miljoen ten opzichte van â''¬ 18,3 miljoen per eind september 2010.
Interim-dividend
De onderneming keert zoals eerder aangekondigd een interim-dividend uit. De hoogte van het interim-dividend is vastgesteld op ¤ 0,47 per aandeel (2010: ¤ 0,47 per aandeel). De betaalbalbaarstelling is voorzien op 17 november 2011 en het aandeel zal op 1 november 2011 ex dividend noteren. De recorddatum is bepaald op 3 november 2011.
Verwachtingen
De marktontwikkeling in Nederland blijft onverminderd moeizaam. De orderportefeuille is aan het einde van het derde kwartaal 2011 fors lager dan een jaar geleden. De negatieve orderintaketrend in het derde kwartaal zet zich in Nederland in oktober voort, terwijl de omzetontwikkeling in Duitsland in oktober 2011 nog steeds positief blijft.
Gegeven deze omstandigheden houdt de onderneming voor het vierde kwartaal rekening met een lager resultaat vergeleken met het vierde kwartaal 2010 (¤ 111,9 miljoen).
Profiel
Beter Bed is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 1.167 winkels per eind september 2011, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland en België), Matratzen Concord (actief in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België en Polen), El Gigante del Colchón (actief in Spanje), BeddenREUS, Dormaël en Slaapgenoten (alle drie actief in Nederland) en MAV (actief in Duitsland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, België, Duitsland en in Spanje. Beter Bed Holding behaalde in 2010 een netto-omzet van ¤ 374,7 miljoen en is sinds december 1996 genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam. Het aandeel Beter Bed Holding is opgenomen in de Amsterdam Small cap Index.
----------
Beter Bed Holding NV
Beter Bed Holding NV