persbericht
Derde kwartaalresultaten 2011
Omzet groeide met 2%, EBITA stijgt naar 34 miljoen
Almere, 28 oktober 2011, 07:00 CET Kernpunten derde kwartaal 2011 De omzet groeide naar 853 miljoen en steeg 2% ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar Het brutoresultaat daalde met 2% ten opzichte van vorig jaar en de brutomarge kwam uit op 20,7% (3e kwartaal 2010: 21,5%) De operationele kosten bedroegen 136 miljoen, 3% lager dan in het derde kwartaal van 2010, en 7 miljoen lager dan in het voorgaande kwartaal (2e kwartaal 2011: 143 miljoen). De EBITA steeg naar 34 miljoen (EBITA-marge: 4,0%) tegen een EBITA van 33 miljoen (EBITA-marge: 3,9%) over het derde kwartaal van 2010 De gerapporteerde nettowinst kwam uit op 12 miljoen ten opzichte van 22 miljoen in het derde kwartaal van 2010 "We zagen de groei in de uitzendmarkten afnemen, vooral in de industrie kwam de groei lager uit", zei Rob Zandbergen, CEO van USG People. "De doorgevoerde efficiencyverbeteringen in onze organisatie betaalden zich in het derde kwartaal reeds uit in een robuust resultaat. In relatie tot de omzet waren de operationele kosten met 15.9% nooit eerder zo laag waarmee onze concurrentiepositie verder is verstevigd. We zetten nu een volgende stap in het versterken van onze commerciële slagkracht. Wij spelen in op de trends en ontwikkelingen in de markt, die om steeds verdergaande specialisatie vraagt, met een gedifferentieerde strategie voor drie product-markt combinaties. Met ingang van 2012 passen wij onze organisatie aan naar een directe aansturing van onze 5 internationale merken. Met deze strategie brengen wij meer focus aan in onze multibrandportfolio teneinde de businessmodellen en concepten af te stemmen op de uiteenlopende behoeftes van zowel kandidaat als klant. Dit zal leiden tot een verbetering van de groeipotentie en de winstgevendheid voor de groep. "People make the difference" of het nu om werk, ambities dan wel het bieden van oplossingen gaat. Met de herijkte strategie kan USG People ook dit verschil maken, voor al haar stakeholders." Kerncijfers
Onderliggende resultaten in miljoenen euro's 3 maanden geëindigd op 30 september 2011 853 176 136 40 34 14 20,7% 15,9% 4,0% 3 maanden geëindigd op 30 september 2010 833 179 140 39 33 12 21,5% 16,8% 3,9% 9 maanden geëindigd op 30 september 2011 2.449 513 423 90 70 18 20,9% 17,3% 2,9% 9 maanden geëindigd op 30 september 2010 2.264 496 415 81 62 11 21,9% 18,3% 2,7%
Omzet Brutoresultaat Operationele kosten EBITDA EBITA Nettoresultaat Brutomarge Kostenratio EBITA marge
2% -2% -3% 4% 3% 15%
8% 3% 2% 11% 14% 64%
1/17
persbericht
Toelichting op de derde kwartaalresultaten 2011 Omzet USG People realiseerde over het derde kwartaal een omzet van 853 miljoen, een groei van 2% ten opzichte van vorig jaar. Acquisities droegen 0,4% bij aan de groei. De groei ten opzichte van vorig jaar vertraagde in het derde kwartaal mede door de sterke procentuele groei in 2010 en door een afzwakking van de groei bij onze klanten in de industrie. De dienstensector bleef zich per saldo stabiel ontwikkelen. De omzet in de publieke sector, die in het vorige kwartaal nog 25% onder vorig jaar lag, was in het derde kwartaal 11% lager dan vorig jaar. General Staffing realiseerde een omzetstijging van 6% in het derde kwartaal. De omzet bedroeg 593 miljoen tegen 561 miljoen vorig jaar in het derde kwartaal. Bij Specialist Staffing kwam de omzet 6% lager uit dan vorig jaar. Er werd een omzet behaald van 186 miljoen in vergelijking met 197 miljoen in 2010. De omzet van Professionals bleef vrijwel gelijk, zowel aan vorig jaar alsook aan voorgaand kwartaal. De omzet bedroeg 68 miljoen in het derde kwartaal terwijl deze 69 miljoen bedroeg in het derde kwartaal van 2010 (2e kwartaal 2011: 70 miljoen). Brutomarge Het brutoresultaat bedroeg 176 miljoen in het derde kwartaal en was 2% lager dan dezelfde periode van vorig jaar (brutoresultaat 3e kwartaal 2010: 179 miljoen). In procenten van de omzet kwam de brutomarge uit op 20,7% (3e kwartaal 2010: 21,5%). Het verschil in de brutomarge met vorig jaar nam geleidelijk verder af in het derde kwartaal. In het eerste kwartaal was het verschil met vorig jaar 1,1%, in het tweede kwartaal 1,0% en in het derde kwartaal nog 0,8%. De impact van mixeffecten op het brutomargepercentage nam geleidelijk af. Het mixeffect bedroeg in het derde kwartaal 0,5%. Daarnaast was er een negatief effect van 0,3% op de brutomarge door hogere kostprijzen in Frankrijk en Duitsland. In Frankrijk is dit een gevolg van een verlaging van subsidies (sinds december 2010) op sociale lasten en in Duitsland is er sprake van een schaarse arbeidsmarkt waardoor salarissen zijn gestegen. De omzet uit werving en selectie bleef gelijk op 1,0% van de omzet en had daardoor geen effect op het verschil in de brutomarge. Bedrijfskosten De operationele kosten daalden naar 136 miljoen tegen 140 miljoen vorig jaar in het derde kwartaal. De operationele kosten waren 7 miljoen lager dan de onderliggende operationele kosten in het vorige kwartaal (2e kwartaal 2011: 143 miljoen). De kosten werden in het derde kwartaal met name gereduceerd door de eerder aangekondigde efficiencyverbeteringen in Nederland. Het aantal FTE's nam in Nederland af met 220 ten opzichte van het tweede kwartaal. EBITA De EBITA steeg naar 33,9 miljoen, een toename van 3% ten opzichte van 32,8 miljoen over het derde kwartaal vorig jaar. Amortisatie acquisitie gerelateerd De amortisatie bedroeg 4,7 miljoen in het derde kwartaal en was lager dan de onderliggende amortisatie vorig jaar toen deze 5,5 miljoen bedroeg. Naast de onderliggende amortisatie was er vorig jaar in het derde kwartaal een versnelde amortisatie van 2,7 miljoen. De amortisatie betreft bij overnames gewaardeerde merkenrechten, klantenportfolio's en kandidatendatabases. Financieringsresultaten De onderliggende financieringslasten bedroegen 5,4 miljoen tegen 6,9 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. Daarnaast is in de financieringslasten een ongerealiseerd resultaat van rentederivaten verantwoord dat in het derde kwartaal van 2011 2,8 miljoen negatief bedroeg (3e kwartaal 2010: positief 3,3 miljoen). De gerapporteerde financieringslasten bedroegen 8,2 miljoen tegen 3,5 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar.
2/17
persbericht
Belasting De belastingen bedroegen 9,2 miljoen in het derde kwartaal tegen een bate van 1,3 miljoen in 2010. In de belasting van het derde kwartaal 2010 was een incidentele bate van 9,6 miljoen verantwoord. Nettoresultaat Het onderliggende nettoresultaat over het derde kwartaal kwam uit op 13,8 miljoen tegen 12,0 miljoen vorig jaar. Het gerapporteerde nettoresultaat bedroeg 11,7 miljoen in het derde kwartaal tegen 22,2 miljoen vorig jaar.
3 maanden geëindigd op 30 september 2011 13,8 -2,8 0,7 11,7 0,15 3 maanden geëindigd op 30 september 2010 12,0 -2,7 3,3 9,6 22,2 0,29
(in miljoenen) Onderliggend nettoresultaat Versnelde amortisatie Ongerealiseerde waarde mutatie derivaten Incidentele belastingeffecten Gerapporteerd nettoresultaat Winst per aandeel
Balans en kasstroom Het balanstotaal nam in het derde kwartaal af met 24 miljoen. Het balanstotaal was voornamelijk lager door een afname van het werkkapitaal en door afschrijvingen en amortisatie op vaste activa. De netto schuld inclusief achtergestelde leningen kwam uit op 290 miljoen (2e kwartaal 2011: 321 miljoen). De netto bankschuld bedroeg 139 miljoen en daalde met 32 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal (netto bankschuld 2e kwartaal: 171 miljoen). De operationele kasstroom kwam in het derde kwartaal uit op 42 miljoen. De investeringen bedroegen 3 miljoen. Resultaten derde kwartaal 2011 per land Nederland De omzet van USG People in Nederland daalde licht met 1% naar 307 miljoen (3e kwartaal 2010: 311 miljoen). In lijn met de markt was er sprake van een daling van de groei in het industriesegment. De marktgroei van de omzet in dit segment daalde naar 5% (1e kwartaal 17%, 2e kwartaal 9%). De groei in het administratieve segment bleef nagenoeg stabiel ten opzichte van vorige kwartalen. In het derde kwartaal bedroeg de marktgroei 3% in dit segment. Gegeven de daling in de publieke sector betekent dit dat de marktgroei in de private sector een robuuste vooruitgang heeft geboekt. De daling van de omzet van USG People in de publieke sector ten opzichte van vorig jaar, 15% tot 20% van de Nederlandse omzet, nam af naar -11% (2e kwartaal: -25%). Start People behaalde in het derde kwartaal een groei van 6% en presteerde boven de markt. Bij Specialist Staffing was de omzet 10% lager dan vorig jaar en bij Professionals 3% lager. De brutomarge lag op nagenoeg hetzelfde niveau als vorig jaar in het derde kwartaal. De operationele kosten waren 7 miljoen lager dan vorig jaar en daalden met 5 miljoen in vergelijking met het vorige kwartaal door de optimalisatie van de processen in de Nederlandse operatie. Zelfs met een licht dalende omzet wist USG People in Nederland hierdoor haar EBITA te verbeteren naar 16,0 miljoen (5,2% van de omzet) tegen 11,5 miljoen (3,7% van de omzet) vorig jaar.
3/17
persbericht
België en Luxemburg In België was de omzet van 182 miljoen nagenoeg gelijk aan vorig jaar in het derde kwartaal (3e kwartaal 2010: 183 miljoen). In september lag de omzet 1% boven die van vorig jaar. De groei werd vooral gedempt door een vertraging in de vraag bij klanten in de industrie. Bij General Staffing daalde de omzet met 1% ten opzichte van vorig jaar en bij Specialist Staffing bleef de omzet gelijk. Professionals groeide 3% vergeleken met vorig jaar. De niche merken binnen Specialist Staffing en Professionals, zoals USG Innotiv, Secretary Plus en Express Medical, bleven goed presteren. De brutomarge lag enigszins onder vorig jaar door mixeffecten bij Start People, als gevolg van een groter aandeel van de omzet bij grote klanten en in het arbeiderssegment. De operationele kosten daalden zowel ten opzichte van vorig jaar als ten opzichte van het vorige kwartaal. De EBITA bedroeg 14,5 miljoen (8,0% van de omzet) en was 0,5 miljoen lager dan vorig jaar in het derde kwartaal. Frankrijk De omzet in Frankrijk steeg naar 152 miljoen (3e kwartaal 2010: 137 miljoen). De groei ten opzichte van vorig jaar kwam uit op 11%. Het brutomargepercentage was lager dan vorig jaar door een verlaging van subsidies op sociale lasten (met ingang van december 2010). Daarnaast was er een mixeffect door een sterke groei bij grote klanten. De EBITA kwam uit op 3,5 miljoen (3e kwartaal 2010: 4,8 miljoen). Duitsland In Duitsland steeg de omzet met 2% naar 82 miljoen. De groei kwam lager uit dan in het vorige kwartaal door een afzwakking van de vraag in de industrie en door de moeilijkere vergelijkingsbasis als gevolg van de sterke groei vorig jaar. De brutomarge daalde vergeleken met vorig jaar door mixeffecten en de marge werd daarnaast ook enigszins gedrukt door hogere salariskosten als gevolg van schaarste op de Duitse arbeidsmarkt. De kosten waren hoger dan vorig jaar door investeringen in uitbreiding van de specialistische business concepten, zoals Unique Office en Secretary Plus. De EBITA bedroeg 2,9 miljoen (3,5% van de omzet) tegen 5,7 miljoen in het derde kwartaal van 2010 (7,2% van de omzet). Er is in het derde kwartaal een bedrag van 1,6 miljoen opgenomen voor juridische kosten. Zoals opgenomen in het jaarverslag van 2010 heeft USG People een rechtszaak aangespannen inzake een overtreding van het concurrentiebeding, die naar verwachting zal leiden tot een substantiële schadevergoeding voor USG People. Exclusief deze kosten bedroeg de EBITA 4,5 miljoen (5,5% van de omzet). Overig Europa Spanje boekte een omzet van 60 miljoen en groeide met 8%. In Italië werd een omzet gerealiseerd van 33 miljoen in het derde kwartaal, een stijging van 1% ten opzichte van vorig jaar. In de overige landen bedroeg de groei 11% (organische groei van 3%). De gezamenlijke omzet van de overige landen kwam uit op 37 miljoen. Vooruitzichten We zagen in de afgelopen maanden een afname van de groei in de industrie, tegen een achtergrond van grote politieke en monetaire onzekerheid. De schuldencrisis en het bezuinigingsbeleid van overheden zorgen ervoor dat het vertrouwen bij ondernemers afneemt en investeringen en bestedingen worden afgeremd. Dat heeft zijn weerslag op onze markten en vertaalt zich in een lagere groei. Daarnaast blijft de vraag in de Nederlandse publieke sector gematigd door de bezuinigingsmaatregelen van de overheid. Onze verwachting is dat deze ontwikkelingen in het laatste kwartaal zullen aanhouden waardoor de marktvraag wordt gematigd. Wij blijven scherp op onze kosten sturen en onze aangescherpte focus zorgt ervoor dat we onze groeimogelijkheden maximaal kunnen benutten.
4/17
persbericht
Gegeven de huidige onzekerheid in de markt kan geen uitspraak worden gedaan over de ontwikkeling van de omzet en de winst. Strategie en Organisatiestructuur USG People anticipeert op de trends en laatste ontwikkelingen in de markt voor arbeidsmarktdiensten met een herijking van de strategie. De markten vragen om steeds verdergaande specialisering. USG People heeft door haar strategie van een uitgebreide portfolio aan gespecialiseerde merken reeds een jarenlange knowhow opgebouwd op het gebied van specialistische dienstverlening in een aantal geselecteerde markten. Deze activiteiten worden nu zodanig gestructureerd dat expertise en best practices effectiever worden ingezet om klanten en kandidaten, ieder met hun specifieke behoeften en wensen, optimaal te kunnen bedienen. De structuur van de organisatie wordt verdeeld in de product-markt combinaties General Staffing, Specialist Staffing en Professional Solutions. De internationale merkenportefeuille wordt daarbij geconcentreerd naar 5 merken. Elk onderdeel kent een eigen business model dat is toegesneden op de specifieke behoeften van het marktsegment waarin deze is gespecialiseerd. De huidige landenaansturing wordt met ingang van 2012 omgezet naar een internationale merkenaansturing. De Centrale Ondernemingsraad van USG People heeft positief geadviseerd over de wijziging van aansturing en organisatie. In de overige landen waar USG People actief is, wordt ook aan de medezeggenschapsverplichtingen voldaan. Door deze wijze van aansturen wordt de focus van elk onderdeel op hun specifieke dienstverlening versterkt. Deze aangescherpte focus en de bijkomende internationale aansturing van de merken, leidt tot een verhoging van de commerciële slagkracht en een efficiëntere organisatie. Dit vertaalt zich in een verbetering van de groeipotentie en winstgevendheid van de groep. De 5 merken zijn als volgt onderverdeeld: General Staffing: Start People Specialist Staffing: Unique, Secretary Plus en Technicum Professional Solutions: USG Professional Solutions Voor de drie segmenten heeft USG People separate strategische plannen opgesteld die effectief inspelen op de trends en ontwikkelingen in de verschillende markten. General Staffing Start People Start People, actief in 8 landen, streeft naar een organische groei vanuit het bestaande netwerk. Buiten de Benelux focust Start People zich voornamelijk op dominante posities in attractieve regio's. Start People richt zich vooral op het bedienen van volume klanten waarbij de gehanteerde strategie focused cost leadership is. Centraal staat hierbij het tijdig kunnen vervullen van grote aantallen tijdelijk personeel tegen een concurrerend prijsniveau. Start People heeft een gevestigde marktpositie met een jarenlange staat van dienst. Zij biedt een breed scala diensten aan die worden geleverd vanuit het uitgebreide vestigingennetwerk of inhouse bij de klant. Veel vernieuwende diensten die nu succesvol zijn in bepaalde regio's zullen mede door de nieuwe aansturing op een bredere schaal worden aangeboden. Door deze uniformering van de dienstverlening ontstaat extra organische groeipotentie binnen de bestaande organisatie. Kern van General Staffing is het leveren van flexibiliteit zodat de personeelsbezetting van klanten effectief kan mee-ademen met schommelingen in de vraag. Specialist Staffing Unique, Secretary Plus en Technicum Unique streeft naar een organische groei vanuit het bestaande netwerk en daarnaast streeft Unique in Duitsland en Italië naar schaalvergroting. Unique maakt daarbij steeds meer gebruik van satellietvestigingen en mobiele kantoren in combinatie met innovatieve internettoepassingen. Unique levert haar services voornamelijk aan het midden- en kleinbedrijf en is van oudsher gespecialiseerd in
5/17
persbericht
het onderhouden van relaties met lokale bedrijven. De formule van Unique heeft haar kracht reeds vele jaren bewezen in Nederland en België. Met de internationale aansturing wordt het concept in andere landen in lijn gebracht met de propositie in de thuislanden waarmee een coherente en leidende positie in de MKB markt wordt nagestreefd. Unique heeft zeer sterke specialistische dienstverleningsconcepten in haar bestaande portfolio met een aantrekkelijke groeipotentie. Deze specialismen worden op een bredere schaal internationaal uitgerold via het bestaande netwerk waarmee de klantenbasis wordt verbreed en partnerships worden versterkt. Secretary Plus is marktleider en specialist in het bemiddelen, begeleiden en opleiden van hoogwaardige secretaresses, management assistentes en officemanagers. Secretary Plus heeft een leidende marktpositie in Nederland en België en in de afgelopen jaren is ook in Duitsland een gevestigde naam opgebouwd. Secretary Plus heeft een sterke groeiambitie en de activiteiten van Secretary Plus zijn de laatste jaren uitgerold in vrijwel alle landen waar USG People actief is. De recent opgestarte vestigingen in nieuwe landen en regio's hebben inmiddels aangetoond dat de formule van Secretary Plus succesvol is in alle landen. In de strategische planning is voor de komende jaren een verdere expansie van het netwerk gepland. Technicum, gespecialiseerd in technisch personeel, is sterk gepositioneerd in Nederland en Duitsland. In Nederland heeft Technicum al jaren een leidende positie in haar marktsegment en in Duitsland is na een samenvoeging van merken in 2010 een substantiële positie ontstaan. Er wordt gestreefd naar verdere uitbreiding van de activiteiten in Duitsland en in de komende jaren start Technicum haar activiteiten op in België. Professional Solutions USG Professional Solutions Professional Solutions richt zich op de markt voor hoger opgeleide professionals in de vakgebieden engineering, ICT, finance, legal, energy, HR en marketing & communication. Een groot deel van de professionals die worden ingezet bij opdrachtgevers zijn in vaste dienst bij een van de werkmaatschappijen van USG People. Daarnaast worden ook freelancers en ZZPers op projecten ingezet. De huidige merken van Professional Solutions (USG Innotiv, USG Financial Forces, Legal Forces, USG Juristen, USG Energy, USG Capacity, USG HR Forces, ikki) zijn al jaren een aantrekkelijke partner zowel voor de professionals als voor de opdrachtgevers. Dat waarborgt een hoogwaardige dienstverlening die meteen toegevoegde waarde oplevert voor opdrachtgevers en uitdagende opdrachten voor professionals bij top ondernemingen. Professional Solutions heeft in de verschillende segmenten al posities gevestigd in Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Het strategisch plan van USG Professional Solutions prioriteert een substantiële uitbreiding en internationalisering van de activiteiten in de geselecteerde vakgebieden. In de steeds schaarser wordende markt wordt verwacht dat de vraag naar dienstverlening door hoog opgeleide professionals de komende jaren sterk zal toenemen. Hierop inspelend wordt een uitbreiding beoogd van deze hoogwaardige dienstverlening zowel door middel van uitrol van reeds bewezen succesvolle formules als door acquisities. Financiële targets Voor de drie divisies zijn aparte financiële targets opgesteld die na de volledige uitrol van de strategie leiden tot een EBITA target voor de groep van 6,0% gemiddeld door de cyclus.
6/17
persbericht
De EBITA targets na volledige uitrol van de nieuwe strategie zijn als volgt: General Staffing: 3,0% - 7,0% (gemiddeld 5,0% door de cyclus) Specialist Staffing: 7,5% gemiddeld door de cyclus Professional Solutions: 10,0% gemiddeld door de cyclus Voor meer informatie over dit persbericht: Leen Geirnaerdt, CFO Telefoon: +31 (0)36 529 95 07 E-mail: lgeirnaerdt@usgpeople.com Rob Zandbergen, CEO Telefoon: +31 (0)36 529 95 20 E-mail: rzandbergen@usgpeople.com Aanvullende informatie Pagina 9 tot en met 11 van dit persbericht bevat aanvullende informatie ten opzichte van de segmentatie zoals gehanteerd in de jaarrekening 2010 van USG People. Deze aanvullende informatie is opgenomen ter vergroting van het inzicht in de kwartaalcijfers ten behoeve van de gebruikers van dit persbericht. Financiële kalender 2 maart 2012 10 mei 2012
Publicatie vierde kwartaal- en jaarresultaten Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Presentatie analisten en pers Vandaag zal USG People haar resultaten presenteren voor analisten en voor de pers via een web event. Het web event bestaat uit een online presentatie via het internet en een conference call. Het event voor analisten begint om 9:30 uur CET waaraan kan worden deelgenomen via de link: https://www206.livemeeting.com/cc/kpnpro/join?id=JP2BRC&role=attend&pw=ZN371903 Het inbelnummer voor de conference call is +31 (0)10 2944 228. Het event voor de pers begint om 11:30 uur CET waaraan kan worden deelgenomen via de link: https://www206.livemeeting.com/cc/kpnpro/join?id=H7SKD3&role=attend&pw=JB339756 Het inbelnummer voor de conference call is +31 (0)10 2944 291. Een replay van de presentatie en de vraag en antwoord sessie is beschikbaar op onze website vanaf vandaag 18:00 CET. De link is: http://investor.usgpeople.com/phoenix.zhtml?c=139415&p=irolpresentations
Disclaimer De in dit persbericht gegeven voorspellingen en verwachtingen worden verstrekt zonder enige vorm van garantie ten aanzien van de toekomstige verwerkelijking ervan. Dit persbericht bevat of verwijst naar op de toekomst gerichte uitspraken betreffende de voornemens, meningen of huidige verwachtingen van USG People en haar directie of overige leidinggevenden ten aanzien van USG People en haar bedrijfsvoering. In het algemeen wijzen termen en begrippen als "mogen", "zullen", "verwachten", "voornemen", "schatten", "voorzien", "geloven", "van plan zijn", "pogen", "voortzetten" en dergelijke op uitspraken die op de toekomst zijn gericht. Dergelijke op de toekomst gerichte uitspraken zijn geen garantie terzake van toekomstige prestaties. Ze zijn gebaseerd op huidige opvattingen en aannames en zijn onderhevig aan bekende en onbekende risico's, onzekerheden en overige factoren die zich veelal buiten de invloedssfeer van USG People bevinden, ten gevolge waarvan de daadwerkelijke resultaten of ontwikkelingen wezenlijk kunnen afwijken van de toekomstige resultaten of ontwikkelingen zoals die impliciet of expliciet zijn neergelegd in de op de toekomst gerichte verklaringen. USG People aanvaardt geen enkele verplichting ten aanzien van het actualiseren of wijzigen van op de toekomst gerichte verklaringen op grond van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of om welke andere reden
7/17
persbericht
ook, behoudens voorzover vereist krachtens toepasselijke wet- en regelgeving of op gezag van een terzake bevoegd regelgevend orgaan. Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands en Engels. Bij onduidelijkheden is de Nederlandse tekst doorslaggevend. Profiel USG People USG People is met een omzet van 3,1 miljard in 2010 de op drie na grootste leverancier van HR-diensten in Europa en biedt deze dienstverlening aan vanuit een palet van gerenommeerde, herkenbare merken. USG People is actief in de landen België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zwitserland. Het hoofdkantoor van USG People is gevestigd in Almere, Nederland. De merkenportfolio van USG People bevat de merken Start People, CapitalP (General Staffing) Unique, Technicum, Secretary Plus, AdRem Young Professionals, ASA Student, Creyf's, Express Medical, Receptel, All4Students, Vakcollege Groep (Specialist Staffing) Legal Forces, USG Capacity, USG Energy, USG Financial Forces, USG HR Forces, USG Innotiv, USG Juristen, USG Multi Compta, USG Restart, de wereld van ikki (Professionals) Call-IT (Other Services). USG People is genoteerd aan de effectenbeurs NYSE Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Amsterdam Midcap Index (AMX). Bezoek voor meer informatie over USG People of haar werkmaatschappijen onze website www.usgpeople.com.
8/17
persbericht
Financiële overzichten Onderliggende resultaten Aanvullende informatie per activiteit Aanvullende informatie per land Winst- en verliesrekening Overzicht van het totaalresultaat Balans Mutatieoverzicht van het eigen vermogen Kasstroomoverzicht
Pagina
10 11 13 14 15 16 17
9/17
persbericht
Aanvullende informatie per activiteit (geen accountantscontrole toegepast)
3 maanden geëindigd op 30 september Organische groei EBITA marge 2011 EBITA marge 2010
in miljoenen euro's
2011
2010
Groei
Omzet General Staffing Specialist Staffing Professionals Other Totaal groep Onderliggende EBITA General Staffing Specialist Staffing Professionals Other Corporate Totaal groep
593,1 186,1 68,0 5,6 852,8
561,3 197,2 69,1 5,6 833,2
6% -6% -2% 2%
5% -6% -2% 2%
19,8 14,2 5,0 0,3 -5,4 33,9
21,0 12,8 4,3 0,2 -5,5 32,8
-6% 11% 16% 50% 2% 3%
-6% 11% 16% 50% 2% 3%
3,3% 7,6% 7,4% 5,4% 4,0%
3,7% 6,5% 6,2% 3,6% 3,9%
9 maanden geëindigd op 30 september Organische groei EBITA marge 2011 EBITA marge 2010
in miljoenen euro's
2011
2010
Groei
Omzet General Staffing Specialist Staffing Professionals Other Totaal groep Onderliggende EBITA General Staffing Specialist Staffing Professionals Other Corporate Totaal groep
1.680,3 542,8 209,5 16,9 2.449,5
1.471,5 561,6 213,3 17,5 2.263,9
14% -3% -2% -3% 8%
14% -3% -2% -3% 8%
42,9 31,4 13,9 0,2 -18,4 70,0
36,4 28,4 13,3 0,4 -17,0 61,5
18% 11% 5% -50% -8% 14%
16% 11% 5% -50% -8% 13%
2,6% 5,8% 6,6% 1,2% 2,9%
2,5% 5,1% 6,2% 2,2% 2,7%
10/17
persbericht
Aanvullende informatie per land (geen accountantscontrole toegepast)
3 maanden geëindigd op 30 september in miljoenen euro's Omzet Nederland General Staffing Specialist Staffing Professionals Other België / Luxemburg General Staffing Specialist Staffing Professionals Frankrijk General Staffing Specialist Staffing Professionals Duitsland General Staffing Specialist Staffing Spanje General Staffing Professionals Italië Overige landen Totaal groep Onderliggende EBITA Nederland België / Luxemburg Frankrijk Duitsland Spanje Italië Overige landen Corporate Totaal groep 16,0 14,5 3,5 2,9 0,2 1,2 1,0 -5,4 33,9 11,5 15,0 4,8 5,7 -0,6 0,7 1,2 -5,5 32,8 39% -3% -27% -49% 133% 71% -17% 2% 3% 39% -3% -27% -49% 133% 71% -31% 2% 3% 5,2% 8,0% 2,3% 3,6% 0,3% 3,6% 2,7% 4,0% 3,7% 8,2% 3,5% 7,2% -1,1% 2,1% 3,6% 3,9% 307,2 149,3 107,8 44,5 5,6 182,0 107,7 60,0 14,3 151,7 148,5 0,7 2,5 81,5 64,5 17,0 60,2 53,3 6,9 33,4 36,7 852,8 311,5 140,3 119,9 45,7 5,6 182,9 109,1 59,9 13,9 137,2 134,1 0,6 2,5 79,7 62,9 16,8 55,5 48,8 6,7 33,1 33,2 833,2 -1% 6% -10% -3% 0% -1% 0% 3% 11% 11% 17% 2% 3% 1% 8% 9% 3% 1% 11% 2% -1% 6% -10% -3% 0% -1% 0% 3% 11% 11% 17% 2% 3% 1% 8% 9% 3% 1% 3% 2% 2011 2010 Groei Organische groei EBITA marge 2011 EBITA marge 2010
11/17
persbericht
9 maanden geëindigd op 30 september in miljoenen euro's Omzet Nederland General Staffing Specialist Staffing Professionals Other België / Luxemburg General Staffing Specialist Staffing Professionals Frankrijk General Staffing Specialist Staffing Professionals Duitsland General Staffing Specialist Staffing Spanje General Staffing Professionals Italië Overige landen Totaal groep Onderliggende EBITA Nederland België / Luxemburg Frankrijk Duitsland Spanje Italië Overige landen Corporate Totaal groep 32,3 36,1 10,0 5,7 -0,7 3,1 2,0 -18,5 70,0 25,2 36,0 13,2 4,9 -3,1 1,1 1,4 -17,2 61,5 28% 0% -24% 16% 77% 182% 43% -8% 14% 28% 0% -24% 16% 77% 182% 0% -8% 13% 2,9% 2,7% 3,6% 6,9% 2,4% 2,5% -0,4% 3,0% 1,9% 2,8% 7,3% 3,7% 2,5% -2,1% 1,2% 1,7% 907,1 438,1 316,6 135,5 16,9 521,9 303,7 172,8 45,4 425,0 415,0 2,0 8,0 229,3 179,2 50,1 156,8 135,8 21,0 103,7 105,7 2.449,5 893,3 384,0 348,6 143,2 17,5 493,1 283,4 167,5 42,2 360,9 351,1 1,8 8,0 194,0 151,5 42,5 145,9 125,5 20,4 94,8 81,8 2.263,9 2% 14% -9% -5% -3% 6% 7% 3% 8% 18% 18% 11% 18% 18% 18% 7% 8% 3% 9% 29% 8% 2% 14% -9% -5% -3% 6% 7% 3% 8% 18% 18% 11% 18% 18% 18% 6% 7% 3% 9% 22% 8% 2011 2010 Groei Organische groei EBITA marge 2011 EBITA marge 2010
12/17
persbericht
Geconsolideerde winst- en verliesrekening (geen accountantscontrole toegepast)
Bedragen in duizenden euro's 3 maanden geëindigd op 30 september 9 maanden geëindigd op 30 september
2011
Netto-omzet Kostprijs van de omzet Brutoresultaat Verkoopkosten Amortisatie acquisitiegerelateerde immateriële activa Totaal verkoopkosten Algemene beheerskosten Overige baten en lasten Totaal operationele kosten Bedrijfsresultaat 852.793 676.579 176.214 -115.471 -4.743 -120.214 -26.829 -16 -147.059 29.155
2010
833.183 654.060 179.123 -117.179 -8.191 -125.370 -29.160 -15 -154.545 24.578
2011
2.449.486 1.936.341 513.145 -390.111 -14.617 -404.728 -90.863 43 -495.548 17.597
2010
2.263.949 1.767.807 496.142 -353.400 -25.182 -378.582 -84.825 58 -463.349 32.793
Financieringslasten Financieringsinkomsten Resultaat voor belastingen Belastingen Nettoresultaat Toerekenbaar aan: Eigenaren van de vennootschap Minderheidsbelangen
-5.432 -2.752 20.971 -9.191 11.780
-3.957 408 21.029 1.278 22.307
-18.340 7.626 6.883 -9.801 -2.918
-23.718 984 10.059 2.137 12.196
11.737 43 11.780
22.224 83 22.307
-2.998 80 -2.918
12.111 85 12.196
Resultaat per aandeel toerekenbaar aan eigenaren van de vennootschap (in euro's, per aandeel van 0,50 nominaal) Gewoon Verwaterd
0,15 0,15
0,29 0.27
-0,04 -0,04
0,16 0,16
13/17
persbericht
Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat (geen accountantscontrole toegepast)
Bedragen in duizenden euro's
3 maanden geëindigd op 30 september
9 maanden geëindigd op 30 september
2011
Nettoresultaat Overig totaalresultaat na belasting: Omrekeningsverschillen Overig totaalresultaat na belasting Totaalresultaat Toerekenbaar aan: Eigenaren van de vennootschap Minderheidsbelangen -540 -540 11.240 11.780
2010
22.307
2011
-2.918
2010
12.196
126 126 22.433
-361 -361 -3.279
171 171 12.367
11.197 43 11.240
22.350 83 22.433
-3.359 80 -3.279
12.282 85 12.367
14/17
persbericht
Geconsolideerde balans (geen accountantscontrole toegepast)
Bedragen in duizenden euro's 30 september 2011 30 juni 2011 31 december 2010
Vaste activa Materiële vaste activa Goodwill Overige immateriële vaste activa Financiële vaste activa Latente belastingvorderingen Overige vaste activa 38.396 940.496 90.627 11.936 74.834 5.850 1.162.139 Vlottende activa Handelsvorderingen en overige vorderingen Belastingvorderingen Liquide middelen 512.728 10.495 50.213 573.436 Totaal activa Eigen vermogen toerekenbaar aan eigenaren van de vennootschap Aandelenkapitaal Benoemde reserves Ingehouden winsten 1.735.575 523.351 13.834 50.509 587.694 1.759.326 477.875 8.187 42.140 528.202 1.676.561 41.433 941.208 95.509 8.515 78.726 6.241 1.171.632 44.516 919.115 100.918 8.645 69.117 6.048 1.148.359
406.390 14.800 311.147 732.337 536 732.873
406.300 15.055 299.409 720.764 493 721.257
406.300 16.332 317.612 740.244 554 740.798
Minderheidsbelangen Totaal eigen vermogen Langlopende verplichtingen Leningen Pensioengerelateerde voorzieningen Overige voorzieningen Latente belastingverplichtingen
240.898 204 28.789 30.352 300.243
228.251 204 29.375 31.392 289.222
229.532 204 8.605 31.248 269.589
Kortlopende verplichtingen Bankkredieten en leningen Crediteuren en overige schulden Belastingverplichtingen Financiële derivaten Overige voorzieningen 99.554 539.683 30.155 13.921 19.146 702.459 Totaal verplichtingen Totaal eigen vermogen en verplichtingen 1.002.702 1.735.575 143.613 547.334 24.280 11.138 22.482 748.847 1.038.069 1.759.326 60.325 548.618 24.514 17.795 14.922 666.174 935.763 1.676.561
15/17
persbericht
Geconsolideerd mutatieoverzicht van het eigen vermogen (geen accountantscontrole toegepast)
Bedragen in duizenden euro's
3 maanden geëindigd op 30 september 2011 Eigen vermogen van aandeelhouders Minderheidsbelangen Totaal eigen vermogen Eigen vermogen van aandeelhouders 713.840 22.350 198
3 maanden geëindigd op 30 september 2010 Minderheidsbelangen Totaal eigen vermogen
Waarde op 1 juli Totaalresultaat Aandelenplan Mutatie als gevolg van levering uit aandelenplan
720.764 11.197 286 90
493 43
721.257 11.240 286 90
453 83
714.293 22.433 198
Waarde op 30 september
732.337
536
732.873
736.388
536
736.924
Bedragen in duizenden euro's
9 maanden geëindigd op 30 september 2011 Eigen vermogen van aandeelhouders Minderheidsbelangen Totaal eigen vermogen Eigen vermogen van aandeelhouders 638.812 12.282 509 84.785
9 maanden geëindigd op 30 september 2010 Minderheidsbelangen Totaal eigen vermogen
Waarde op 1 januari Totaalresultaat Aandelenplan Plaatsing nieuwe aandelen Mutatie als gevolg van levering uit aandelenplan Dividend over 2010 Dividend betaald aan houders van minderheidsbelangen Waarde op 30 september
740.244 -3.359 1.004 90 -5.642
554 80
740.798 -3.279 1.004 90 -5.642
529 85
639.341 12.367 509 84.785
-98 732.337 536
-98 732.873 736.388
-78 536
-78 736.924
16/17
persbericht
Geconsolideerd kasstroomoverzicht (geen accountantscontrole toegepast)
Bedragen in duizenden euro's 3 maanden geëindigd op 30 september 2011 Resultaat voor belasting Aanpassingen voor: Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen materiële en immateriële vaste activa Resultaat verkoop materiële en immateriële vaste activa Financieringslasten Financieringsinkomsten Kosten aandelenplan verwerkt via eigen vermogen Koersverschillen Mutatie pensioenverplichtingen en overige voorzieningen Mutatie overige vaste activa Mutaties werkkapitaal: - handelsvorderingen en overige vorderingen - crediteuren en overige schulden Kasstroom uit operationele activiteiten Betaalde/ontvangen winstbelasting Netto kasstroom uit operationele activiteiten Acquisities dochterondernemingen Netto-investeringen in materiële vaste activa Netto-investeringen in immateriële vaste activa Betaald/terugontvangst leningen en waarborgsommen Netto kasstroom uit investeringsactiviteiten Ontvangsten uit uitgifte van aandelen Betalingen op derivaten Ontvangsten van leningen Aflossingen op leningen Dividend betaald aan houders minderheidsbelangen Betaalde interest Ontvangen interest Betaald dividend Netto kasstroom uit financieringsactiviteiten Afname / toename liquide middelen Mutatie liquide middelen Bankkrediet en liquide middelen begin periode Afname / toename liquide middelen Bankkrediet en liquide middelen einde periode Specificatie liquide middelen en bankkrediet Liquide middelen per 30 september zoals in de balans getoond Rekening courantschulden bij banken 20.971 11.518 91 5.432 2.752 286 -315 -3.922 391 10.624 -8.865 38.963 2.609 41.572 -1.004 -2.194 143 -3.055 90 -1.745 496 -65 -1.624 30 -2.818 35.699 2010 21.029 14.491 166 3.957 -408 198 114 -2.226 -31.249 26.285 32.357 -8.477 23.880 -1.743 -6.320 -338 -8.401 -2.602 1.186 -23.768 -2.339 408 -27.115 -11.636 9 maanden geëindigd op 30 september 2011 6.883 35.245 157 18.340 -7.626 1.004 -354 24.408 198 -32.869 -14.414 30.972 -14.198 16.774 -8.622 -5.708 -9.682 269 -23.743 90 -6.014 53.444 -27.389 -98 -5.483 349 -5.642 9.257 2.288 2010 10.059 43.827 417 23.718 -984 509 110 -10.601 -69.155 65.865 63.765 -37.317 26.448 -3.674 -16.294 -958 -20.926 84.785 -8.229 1.186 -108.808 -78 -6.999 999 -37.144 -31.622
-18.344 35.699 17.355
4.418 -11.636 -7.218
15.067 2.288 17.355
24.404 -31.622 -7.218
50.213 -32.858 17.355
42.349 -49.567 -7.218
50.213 -32.858 17.355
42.349 -49.567 -7.218
17/17
---- --