Nieuw-Vlaamse Alliantie



Belgisch luchtvaartbeleid voorbeeld van "compromis à la belge"

klok 28 oktober 2011

Gisteren raakte bekend dat de Europese Commissie de inbreukprocedure tegen België over de luchtvaartnavigatieheffingen verderzet. België biedt immers al twee jaar geen transparantie over de gehanteerde tarieven voor de luchtverkeersleiding wat in strijd is met de EU-wetgeving*. Wil België beletten dat de zaak voor het Europees Hof van Justitie komt, dan heeft het nog 2 maanden de tijd om tegemoet te komen aan de Europese Commissie.

Voor N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels en N-VA Kamerlid Bert Wollants, die het dossier al geruime tijd volgen, komt dit niet als een verrassing: "Deze concrete zaak is slechts het topje van de ijsberg: het hele Belgische luchtvaartbeleid loopt mank."

Brepoels: "Ik interpelleer de Commissie al sinds begin 2010 over de luchtvaartnavigatieheffingen. Ik kan nu enkel concluderen dat de Belgische regering blijkbaar een rechtszaak voor het Hof verkiest in plaats van duidelijkheid te geven over welke luchthavens meer dan 50.000 bewegingen per jaar tellen en dus onder de EU-wetgeving vallen." Want daar knelt volgens Brepoels inderdaad het schoentje: "Volgens de Belgische regering valt enkel de luchthaven van Zaventem boven deze grens. Over de luchthaven van Charleroi wordt niet gesproken. Maar wie kan men nog wijsmaken dat Charleroi, met ruim 5 miljoen passagiers in 2010, de 50.000 grens niet bereikt? Het gevolg is dat het tarief kunstmatig hoog wordt gehouden voor de luchtvaartmaatschappijen die vliegen vanop Zaventem."

Wollants voegt eraan toe: "Hoewel staatssecretaris Etienne Schouppe de scheefgetrokken situatie tussen de luchthavens van Charleroi en Zaventem erkent, lost het Koninklijk Besluit dat Schouppe op 12 september indiende betreffende de heffingen voor luchtvaartnavigatiediensten niets op. Charleroi blijft genieten van de gratis diensten van verkeersleider Belgocontrol en bovendien zorgt de nieuwe tariefformule voor de heffingen op Zaventem ervoor dat de kosten voor de luchtvaartmaatschappijen op korte termijn zullen stijgen. In de formule wordt immers een groot gewicht gegeven aan milieufactoren en dag- en nachtspreiding waardoor de huidige vloot grote veranderingen zal moeten ondergaan, met de daarbij horende kosten. Er is dus geen beterschap in zicht voor Zaventem en de luchtvaartmaatschappijen daar."

Volgens Brepoels en Wollants wordt de concurrentiepositie van Zaventem ook via andere maatregelen ondermijnd ten voordele van Charleroi: de boetes voor geluidsnormen die sinds kort door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geïnd worden, getuigen hiervan evenals het voorstel van formateur Di Rupo om een belasting te heffen op first class en business class tickets, wat enkel Zaventem treft en Charleroi buiten schot laat.

Voor Brepoels en Wollants is de situatie onaanvaardbaar: "De luchthaven van Zaventem zorgt direct en indirect voor heel wat tewerkstelling en is zeer belangrijk voor de competitiviteit van de Vlaamse economie. Deze kwestie maakt eens te meer duidelijk wie er in de federale regering daadwerkelijk de plak zwaait. Een goed voorbeeld van een "compromis à la belge" waarbij de Vlamingen in de greep van de PS, het gelag betalen."


* Europa werkt al geruime tijd aan de creatie van een Gemeenschappelijk Europees Luchtruim (SES) met als doel de versnippering tegen te gaan en de veiligheid, efficiëntie en capaciteit van het luchtruim te verhogen. De sterk uiteenlopende kosten voor de luchtvaartnavigatiediensten vormen een belangrijk struikelblok in dit verband. Daarom introduceert een recente Europese wet (verordening 1794/2006) een gemeenschappelijk tariefschema voor deze diensten, met een mogelijke vrijstelling voor luchthavens met minder dan 50.000 bewegingen per jaar. Volgens deze wetgeving zijn de lidstaten verplicht om Europa en de luchtruimgebruikers transparantie te bieden over de gehanteerde tarieven en ook duidelijk te maken welke luchthavens worden vrijgesteld van deze kosten.

Auteur(s): Frieda Brepoels, Europees parlementslid Bert Wollants, Kamerlid Contactinfo:

Secretariaat Frieda Brepoels 02/283 16 35 frieda.brepoels@europarl.europa.eu www.friedabrepoels.eu