Nieuw-Vlaamse Alliantie
Belgisch luchtvaartbeleid voorbeeld van "compromis à la belge"
klok 28 oktober 2011
Gisteren raakte bekend dat de Europese Commissie de inbreukprocedure
tegen België over de luchtvaartnavigatieheffingen verderzet. België
biedt immers al twee jaar geen transparantie over de gehanteerde
tarieven voor de luchtverkeersleiding wat in strijd is met de
EU-wetgeving*. Wil België beletten dat de zaak voor het Europees Hof
van Justitie komt, dan heeft het nog 2 maanden de tijd om tegemoet te
komen aan de Europese Commissie.
Voor N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels en N-VA Kamerlid Bert
Wollants, die het dossier al geruime tijd volgen, komt dit niet als een
verrassing: "Deze concrete zaak is slechts het topje van de ijsberg:
het hele Belgische luchtvaartbeleid loopt mank."
Brepoels: "Ik interpelleer de Commissie al sinds begin 2010 over de
luchtvaartnavigatieheffingen. Ik kan nu enkel concluderen dat de
Belgische regering blijkbaar een rechtszaak voor het Hof verkiest in
plaats van duidelijkheid te geven over welke luchthavens meer dan
50.000 bewegingen per jaar tellen en dus onder de EU-wetgeving vallen."
Want daar knelt volgens Brepoels inderdaad het schoentje: "Volgens de
Belgische regering valt enkel de luchthaven van Zaventem boven deze
grens. Over de luchthaven van Charleroi wordt niet gesproken. Maar wie
kan men nog wijsmaken dat Charleroi, met ruim 5 miljoen passagiers in
2010, de 50.000 grens niet bereikt? Het gevolg is dat het tarief
kunstmatig hoog wordt gehouden voor de luchtvaartmaatschappijen die
vliegen vanop Zaventem."
Wollants voegt eraan toe: "Hoewel staatssecretaris Etienne Schouppe de
scheefgetrokken situatie tussen de luchthavens van Charleroi en
Zaventem erkent, lost het Koninklijk Besluit dat Schouppe op 12
september indiende betreffende de heffingen voor
luchtvaartnavigatiediensten niets op. Charleroi blijft genieten van de
gratis diensten van verkeersleider Belgocontrol en bovendien zorgt de
nieuwe tariefformule voor de heffingen op Zaventem ervoor dat de kosten
voor de luchtvaartmaatschappijen op korte termijn zullen stijgen. In de
formule wordt immers een groot gewicht gegeven aan milieufactoren en
dag- en nachtspreiding waardoor de huidige vloot grote veranderingen
zal moeten ondergaan, met de daarbij horende kosten. Er is dus geen
beterschap in zicht voor Zaventem en de luchtvaartmaatschappijen daar."
Volgens Brepoels en Wollants wordt de concurrentiepositie van Zaventem
ook via andere maatregelen ondermijnd ten voordele van Charleroi: de
boetes voor geluidsnormen die sinds kort door het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest geïnd worden, getuigen hiervan evenals het
voorstel van formateur Di Rupo om een belasting te heffen op first
class en business class tickets, wat enkel Zaventem treft en Charleroi
buiten schot laat.
Voor Brepoels en Wollants is de situatie onaanvaardbaar: "De luchthaven
van Zaventem zorgt direct en indirect voor heel wat tewerkstelling en
is zeer belangrijk voor de competitiviteit van de Vlaamse economie.
Deze kwestie maakt eens te meer duidelijk wie er in de federale
regering daadwerkelijk de plak zwaait. Een goed voorbeeld van een
"compromis à la belge" waarbij de Vlamingen in de greep van de PS, het
gelag betalen."
* Europa werkt al geruime tijd aan de creatie van een Gemeenschappelijk
Europees Luchtruim (SES) met als doel de versnippering tegen te gaan en
de veiligheid, efficiëntie en capaciteit van het luchtruim te verhogen.
De sterk uiteenlopende kosten voor de luchtvaartnavigatiediensten
vormen een belangrijk struikelblok in dit verband. Daarom introduceert
een recente Europese wet (verordening 1794/2006) een gemeenschappelijk
tariefschema voor deze diensten, met een mogelijke vrijstelling voor
luchthavens met minder dan 50.000 bewegingen per jaar. Volgens deze
wetgeving zijn de lidstaten verplicht om Europa en de
luchtruimgebruikers transparantie te bieden over de gehanteerde
tarieven en ook duidelijk te maken welke luchthavens worden vrijgesteld
van deze kosten.
Auteur(s):
Frieda Brepoels, Europees parlementslid
Bert Wollants, Kamerlid
Contactinfo:
Secretariaat Frieda Brepoels
02/283 16 35
frieda.brepoels@europarl.europa.eu
www.friedabrepoels.eu