RAI Vereniging wijst op negatieve effecten WKR
Persbericht van Rai Vereniging
Maandag heeft staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers, de
tussentijdse evaluatie van de werkkostenregeling (WKR) naar de Tweede
Kamer gestuurd. De WKR moet op termijn een aantal fiscale regelingen
voor werknemers vervangen door één regeling waarbij de werkgever voor
1,4 procent van de loonsom aan het personeel mag aanbieden. RAI
Vereniging heeft haar bedenkingen bij de WKR.
De staatssecretaris schrijft dat de regeling op dit moment door zo'n 10
procent van de werkgevers wordt gebruikt. Doel van de regeling is het
verminderen van de administratieve druk. Als een vereenvoudiging zo
moeilijk te verkopen is, wordt deze doelstelling dan ook bereikt, is de
vraag? En welke negatieve effecten heeft de regeling op
rijksdoelstellingen als het stimuleren van duurzame mobiliteit en
gezondheid door meer bewegen?
Waar er voorheen dedicated regels waren voor sportabonnementen,
bedrijfsfeesten en de aanschaf van een woon-werkfiets, zijn in de WKR
alle regels op één hoop gegooid en vervangen door 1,4 procent van de
loonsom. Dit klinkt als een vereenvoudiging, maar in de praktijk zullen
bedrijven nu zelf afspraken moeten maken over deze zaken. Dit roept
veel onduidelijkheid en onzekerheid op bij zowel werkgever als
werknemer. Een geluid dat ook een belastingadvieskantoor als Ernst &
Young vandaag in het FD laat horen.
Een tweede bezwaar van RAI Vereniging tegen de nieuwe regeling is dat
in de WKR de gerichte prikkel verdwijnt om een fiets aan te schaffen
voor woon-werkverkeer. Een nieuwe bedrijfsfiets moet concurreren met
onder andere het kerstpakket en de feestavonden voor het personeel.
Zeker als de loonsom van een organisatie relatief laag is, bijvoorbeeld
bij grootschalige productiebedrijven of in de zorg, zal de
bedrijfsfiets als relatief dure extra al snel het onderspit delven in
die concurrentiestrijd.
Omdat er minder woon-werkfietsen aan het personeel worden verstrekt,
gaat ook een deel van de positieve effecten op de mobiliteit, het
milieu en de gezondheid van de werknemer verloren. TNO heeft becijferd
dat regelmatig fietsen naar het werk tot bijna 15 procent minder
ziekteverzuim leidt. Hiermee kan een besparing voor het bedrijfsleven
van 27 miljoen euro op jaarbasis gerealiseerd worden.
In opdracht van RAI Vereniging heeft GfK Retail and Technology een
korte enquete gehouden onder de retail. Doel van deze enquete is om een
beeld te krijgen van het effect van de overgang van de oude
bedrijfskostenregeling naar de WKR op de verkoop van bedrijfsfietsen in
Nederland. Uit deze enquete blijkt dat 25 procent van de omzet van de
ondervraagde winkeliers afkomstig is van de aanschaf van de
bedrijfsfiets in de oude regeling. Dit betekent in aantallen zo'n
200.000 fietsen.
RAI Vereniging ziet het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer als
essentiële schakel in de verduurzaming van de mobiliteit. Daarbij komt
de beweging die gepaard gaat met fietsen de volksgezondheid ten goede.
Het vergroten van het fietsgebruik is een uniek doel. Het is niet voor
niets dat ook in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte wordt
gerefereerd aan de fiscale stimulering van het gebruik van de fiets
voor woon-werkverkeer als ondersteunend aan deze ambitie.
RAI Vereniging is van mening dat het creëren van generieke regelingen
niet ten koste mag gaan van het bereiken van unieke doelen. Daarom
maken wij ons hard voor het behoud van een aparte positie van de
woon-werkfietsenregeling op de politieke en fiscale agenda.
*
Links:
http://www.raivereniging.nl
Razende Robot Reporter