Luchtverkeersleiding Nederland
Nieuw systeem voorkomt dreigende vliegtuigbotsingen
Luchtverkeersleiding Nederland heeft op vrijdag 28 oktober 2011
officieel een nieuw veiligheidssysteem gepresenteerd dat de dreiging
van een botsing met vliegtuigen op start- en landingsbanen op Schiphol
helpt te voorkomen. Het unieke systeem is door LVNL ontwikkeld om de
veiligheid op de grond verder te verbeteren.
RIASS, voluit Runway Incursion Alerting System Schiphol, waarschuwt de
luchtverkeersleiders op de verkeerstorens voor dreigende gevaarlijke
situaties wanneer zich op een in gebruik zijnde start- of landingsbaan
onbedoeld een ander vliegtuig of een voertuig begeeft. Deze situaties
worden aangeduid met `runway incursions'.
RIASS is ontwikkeld door Luchtverkeersleiding Nederland in samenwerking
met het Nationaal Lucht - en Ruimtevaartlaboratorium NLR. Het is een
extra aanvulling op de reeds bestaande technische middelen en geldende
procedures om onveilige situaties op baankruisingen te voorkomen.
Met RIASS is de veiligheid verder verbeterd, terwijl het luchtverkeer
groeit, het banenstelsel is uitgebreid, het aantal kruisingen is
toegenomen en het verkeer van vliegtuigen en voertuigen door het
landingsterrein intensiever is geworden. Alle start- en landingsbanen
op Schiphol zijn inmiddels uitgerust met RIASS.
John Schaap, directeur Operations van LVNL: "Veiligheid staat bij de
dienstverlening van LVNL voorop. Het nieuwe systeem is een voorbeeld
van innovatie en een actief veiligheidsbeleid. De luchtverkeersleiders
hebben met RIASS een paar extra `ogen' gekregen om al die bewegende
vliegtuigen en voertuigen in het landingsterrein nog beter te kunnen
volgen."
Een waarschuwingssysteem zoals RIASS functioneert optimaal wanneer het
zeer betrouwbaar is. De waarschuwingen moeten correct zijn en moeten op
het juiste moment worden gegeven. Het afgelopen jaar heeft RIASS
bewezen een hoge mate van betrouwbaarheid te bieden en bij alle
zichtomstandigheden goed te functioneren.
Wereldwijd heeft de veiligheid op het rijbanenstelsel voor het
luchtverkeer alle aandacht. Het door LVNL en NLR voor het gebruik op
Schiphol ontwikkelde RIASS is daarin uniek. Na gezamenlijk met het NLR
een prototype te hebben ontwikkeld, heeft LVNL het `op maat' gemaakt op
de specifieke infrastructuur van Schiphol.
Het systeem is gebaseerd op de bestaande grondradartechnologie waarmee
LVNL op Schiphol werkt. Deze radartechnologie lokaliseert en
identificeert alle voertuigen en vliegtuigen op de grond die uitgerust
zijn met een transponder. Sinds 2006 beschikken de luchtverkeersleiders
op de verkeerstorens over een grondradarscherm dat precies laat zien
waar de vliegtuigen en voertuigen zich op start-, landings- en
taxibanen en op de platformen bevinden. De luchtverkeersleiders zijn
daarmee niet meer aangewezen op visuele waarneming alleen.
RIASS waarschuwt voor een dreigende risicovolle situatie door op het
grondradarscherm de locatie waar de runway incursion kan gaan optreden
scherp te markeren en door een gesproken waarschuwing.
Nieuw systeem op Schiphol voorkomt dreigende vliegtuigbotsingen
* 20111028-pb---nieuw-systeem-op-schiphol-voorkomt-dreigende-vliegtui
gbotsingen.pdf
* hand-out-riass.pdf
Zie het origineel