Groen!
Meerderheidspartijen verwerpen voorstel Groen! opschorting tol
Liefkenshoektunnel
door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 28 oktober 2011 in "Mobiliteit en
verkeersveiligheid"
Groen! diende in het Vlaams Parlement een resolutie in om bij wijze van
experiment de tolheffing op de Liefkenshoektunnel op te schorten. Op
donderdag 27 oktober werd de resolutie in het Vlaams Parlement
besproken. Maar de meerderheidspartijen verwierpen het voorstel. âDe
Vlaamse Regering is niet in staat om op korte termijn een oplossing
voor de mobiliteitsproblemen op de Antwerpse ring te realiseren. Groen!
komt nu met een constructief voorstel voor een tussentijdse oplossing.
Maar dat wordt cynisch van de tafel geveegd. Op die manier berust men
in de files, het lawaai en de vervuilingâ, vindt Vlaams parlementslid
Dirk Peeters.
Tolplein Liefkenshoektunnel De Antwerpse ring is het drukste
verkeerspunt in Vlaanderen. De Kennedytunnel verwerkt met 123.000
voertuigen dagelijks het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel, is het
enige serieuze alternatief, maar de tolheffing schrikt duidelijk
chauffeurs af. Per dag passeren slechts 19.000 voertuigen de
tolpoortjes. Zelfs de Waaslandtunnel wordt met 27.000 voertuigen
dagelijks meer gebruikt.
"Het gaat nog een tijd duren voor de werken in het kader van het
Masterplan 2020 van de Vlaamse Regering echt van start gaan", zegt
Vlaams parlementslid Dirk Peeters, "in de tussentijd kon het tijdelijk
opschorten van de tol in de Liefkenshoektunnel alvast de mogelijkheid
bieden om de effecten ervan op het verkeer rond Antwerpen te
bestuderen".
Het (tijdelijk) tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel is een
onderdeel van het `Crisisplan voor de Antwerpse mobiliteit' dat Groen!
eerder dit jaar voorstelde. "Het basisidee van het crisisplan is: als
we zonder grote en dure wegenwerken al positieve effecten kunnen
bereiken, dan moet de uiteindelijke beslissing over de nodige
infrastructuurinvesteringen aan deze nieuwe inzichten worden aangepast,
legt Dirk Peeters uit, het hele Masterplan dreigt immers onbetaalbaar
te worden;men heeft het nu al over een totaalkost van 4,5 miljard EUR.
De essentie van het crisisplan van Groen! voor de Antwerpse mobiliteit
is een betere benutting van de bestaande infrastructuur, het uittesten
van vraagsturende maatregelen zoals rekeningrijden en versneld
investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur.
"Maar het heeft dus niet mogen zijn. De Vlaamse meerderheidspartijen
klampen zich vast aan hun Masterplan. Het gevolg is dat er de
eerstkomende maanden en wellicht jaren niets zal gebeuren", besluit
Dirk Peeters.
IFRAME:
//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fgroen.be%2Factual
iteit%2FNieuwsflash-meerderheidspartijen-verwerpen-voorstel-groen-opsch
orting-tol-liefkenshoektunnel_2398.aspx&send=false&layout=standard&widt
h=450&show_faces=true&action=recommend&colorscheme=light&font&height=80
&appId=276556572364194
Contact: Dirk Peeters -