Kamer van Koophandel

Culemborg niet populair voor niet-dagelijkse inkopen

vrijdag 28 oktober 2011

Culemborg blijkt niet aantrekkelijk als winkelstad. Onvoldoende variatie in het winkelaanbod en een slechte toegankelijkheid houden mensen tegen om in Culemborg niet-dagelijkse inkopen te doen.

Dit blijkt uit het passantenonderzoek dat de KvK Midden-Nederland en de Verenigde Ondernemers Culemborg (VOC) in de periode eind mei tot half juli hebben gehouden in het centrum van Culemborg. In diezelfde periode hebben de onderzoekers ook enquêteformulieren verspreid in wijken van Culemborg en andere plaatsen in het verzorgingsgebied. Daarin wordt het winkelend publiek gevraagd naar het gedrag en motieven om in Culemborg of ergens anders te shoppen. Bovendien konden mensen hun mening geven over het (winkel)centrum van Culemborg.

Tweederde van de geïnterviewde consumenten woonachtig in Culemborg en haar directe omgeving kiest ervoor om niet-dagelijkse aankopen deels of helemaal buiten Culemborg te doen, blijkt uit het onderzoek.

Consumenten blijken ontevreden over het huidige parkeersysteem `YellowBrick'. Slechts 15% maakt er gebruik van en maar een enkeling is positief over dit parkeersysteem van achteraf betalen. Bovendien komt slechts 2% van de consumenten met het openbaar vervoer naar het centrum omdat er geen goede OV-verbinding is tussen het station, de wijken en het centrum. Ook de beleving van veiligheid en sfeer kan verbeterd worden in het Culemborgse winkelhart. De afhankelijkheid van de dagelijkse boodschappen kan in de toekomst een gevaar vormen als wijkwinkelcentra uitbreiden en de Albert Heijn verplaatst naar de Spoorzone-ontwikkeling.

De KvK en de VOC hebben de resultaten van het onderzoek woensdag 26 oktober jl. overhandigd aan wethouder Van Oorschot van de gemeente Culemborg. De initiatiefnemers van het onderzoek vinden dat de gemeente sturender moet optreden om het winkelaanbod in het centrum te optimaliseren. De tendens dat de gemeente steeds meer ruimte biedt aan bedrijven om zich te vestigen op bedrijventerrein Pavijen werkt hierbij averechts, vinden de KvK en de VOC. Daarnaast dient het huidige parkeerbeleid heroverwogen te worden en vindt de consument het van belang dat de gemeente structureel gaat werken aan de veiligheid in het centrum. Meer toezicht is vereist; als dit met een camerasysteem wordt opgelost dan kan de consument zich hierin vinden. Aan de gemeente Culemborg en de ondernemers in het centrum de taak om gezamenlijk een visie te ontwikkelen over de toekomst van het centrum, aldus de KvK en de VOC.

De onderzoeksresultaten zijn te vinden op
www.kvk.nl/onderzoekculemborg.

Bron: KvK Midden-Nederland