Culemborg niet populair voor niet-dagelijkse inkopen
vrijdag 28 oktober 2011
Culemborg blijkt niet aantrekkelijk als winkelstad. Onvoldoende
variatie in het winkelaanbod en een slechte toegankelijkheid houden
mensen tegen om in Culemborg niet-dagelijkse inkopen te doen.
Dit blijkt uit het passantenonderzoek dat de KvK Midden-Nederland en de
Verenigde Ondernemers Culemborg (VOC) in de periode eind mei tot half
juli hebben gehouden in het centrum van Culemborg. In diezelfde periode
hebben de onderzoekers ook enquêteformulieren verspreid in wijken van
Culemborg en andere plaatsen in het verzorgingsgebied. Daarin wordt het
winkelend publiek gevraagd naar het gedrag en motieven om in Culemborg
of ergens anders te shoppen. Bovendien konden mensen hun mening geven
over het (winkel)centrum van Culemborg.
Tweederde van de geïnterviewde consumenten woonachtig in Culemborg en
haar directe omgeving kiest ervoor om niet-dagelijkse aankopen deels of
helemaal buiten Culemborg te doen, blijkt uit het onderzoek.
Consumenten blijken ontevreden over het huidige parkeersysteem
`YellowBrick'. Slechts 15% maakt er gebruik van en maar een enkeling is
positief over dit parkeersysteem van achteraf betalen. Bovendien komt
slechts 2% van de consumenten met het openbaar vervoer naar het centrum
omdat er geen goede OV-verbinding is tussen het station, de wijken en
het centrum. Ook de beleving van veiligheid en sfeer kan verbeterd
worden in het Culemborgse winkelhart. De afhankelijkheid van de
dagelijkse boodschappen kan in de toekomst een gevaar vormen als
wijkwinkelcentra uitbreiden en de Albert Heijn verplaatst naar de
Spoorzone-ontwikkeling.
De KvK en de VOC hebben de resultaten van het onderzoek woensdag 26
oktober jl. overhandigd aan wethouder Van Oorschot van de gemeente
Culemborg. De initiatiefnemers van het onderzoek vinden dat de gemeente
sturender moet optreden om het winkelaanbod in het centrum te
optimaliseren. De tendens dat de gemeente steeds meer ruimte biedt aan
bedrijven om zich te vestigen op bedrijventerrein Pavijen werkt hierbij
averechts, vinden de KvK en de VOC. Daarnaast dient het huidige
parkeerbeleid heroverwogen te worden en vindt de consument het van
belang dat de gemeente structureel gaat werken aan de veiligheid in het
centrum. Meer toezicht is vereist; als dit met een camerasysteem wordt
opgelost dan kan de consument zich hierin vinden. Aan de gemeente
Culemborg en de ondernemers in het centrum de taak om gezamenlijk een
visie te ontwikkelen over de toekomst van het centrum, aldus de KvK en
de VOC.
De onderzoeksresultaten zijn te vinden op
www.kvk.nl/onderzoekculemborg.
Bron: KvK Midden-Nederland
Kamer van Koophandel