Jumbo supermarkten
Jumbo introduceert 'beste Fairtrade wijn van Nederland'
Jumbo Supermarkten heeft vanaf 28 oktober een nieuwe Fairtrade wijn in
het assortiment, de H-eerlikwyn. Deze wijn is afkomstig van het
Zuid-Afrikaanse wijnhuis Imbuko, dat werkt volgens de officiële,
internationale Fairtrade standaarden. De rode wijn van dit wijnhuis is
tijdens de Fairtrade wijnverkiezing van dit jaar uitgeroepen tot `Beste
Fairtrade rode wijn van Nederland 2012'. Naast de rode wijn komt er ook
een witte wijn met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade in de
schappen te liggen.
Duurzaam assortiment
Met het opnemen van deze eerlijke wijn in het assortiment, geeft het
familiebedrijf Jumbo verder invulling aan haar duurzaamheidsbeleid.
Jumbo heeft als supermarktketen al één van de grootste assortimenten
Fairtrade producten. "De verkoop van de H-eerlikwyn, is weer een mooie
nieuwe toevoeging. We vinden het belangrijk dat onze klanten kunnen
kiezen voor duurzaam geproduceerde en gebottelde wijn. En we doen
daarbij geen concessies aan de kwaliteit en smaak," aldus
formuledirecteur Colette Cloosterman- van Eerd.
Opvang en scholing voor wijnboeren
Jumbo werkt bij de inkoop van de nieuwe wijn nauw samen met Fairtrade
wijnimporteur IntenseWines. Het bijzondere van de wijn van het wijnhuis
Imbuko uit Wellington, is niet alleen dat de wijnboeren eerlijk worden
beloond voor hun werk, maar dat eveneens wordt gezorgd voor de opvang
en scholing van de kinderen van de wijnboeren en werkers in de
wijngaard. Imbuko ondersteunt de wijnboeren verder door ze periodiek
bijscholing te geven over de wijnbouw zodat ze later een eigen
boerderij kunnen leiden. Verder zorgt Imbuko voor studiebeurzen naar
Europa en Amerika voor kinderen van de wijnboeren met veel potentie. De
herkomst van de wijn, en de duurzame productie ervan, wordt
gegarandeerd met een zogenoemde `herkomstzegel' op de zijkant van de
schroefdop.
Jumbo vindt het een vooruitgang dat de wijn niet alleen duurzaam is
geproduceerd, maar ook is gebotteld in lichtgewicht flessen. Het
voordeel daarvan is dat er meer flessen in een container kunnen en zo
de "Carbon Footprint" van de wijn lager is dan bij in normale fles
gebottelde wijnen.
Klanten van Jumbo die meer over de productie van hun fles wijn willen
weten, kunnen een filmpje bekijken door het inscannen van de QR-code
die achterop de fles te zien is. Daarnaast is het filmpje te zien via
facebook. Mensen die de film bekijken en waarderen maken kans op een
H-eerlikwyn proeverij thuis. De wijn is voor EUR 4,99 verkrijgbaar bij
alle Jumbo winkels. Tot en met 6 december is de wijn extra voordelig
geprijsd. Klanten ontvangen dan 10% korting.
Jumbo Supermarkten
Jumbo Supermarkten is de afgelopen jaren zeer snel uitgebreid. Het
familiebedrijf is uitgegroeid tot één van de meest gewaardeerde
supermarktketens van Nederland. In september is Jumbo uitverkozen tot
klantvriendelijkste supermarkt 2011. Eerder dit jaar won Jumbo een
publieksprijs tijdens de `Customer Centric DNA Awards 2011' voor de
meest klantgerichte ondernemingen van Nederland. De overname van Super
de Boer door Jumbo, heeft ervoor gezorgd dat Jumbo de groei van de
afgelopen jaren in versneld tempo voort kan zetten.
IntenseWines
IntenseWines werkt als wijnimporteur heel nauw samen met
wijnproducenten die met respect voor mens en natuur werken. Dit zijn
wijnboeren die Duurzaam, biologisch en/ of Fairtrade werken en dit ook
transparant kunnen laten zien in hun organisatie. Samen met de
wijnboeren ontwikkelen zij wijnconcepten die passen bij de
West-Europese vraag. Dit maakt het mogelijk om duurzame en Fairtrade
wijnen in de schappen te krijgen van supermarkten zodat er erkenning
ontstaat voor de kwaliteit van biologische en Fairtrade producten. De
wijnboeren zijn hier dus dubbel bij geholpen. IntenseWines heeft voor
Jumbo supermarkten het H-EERLIKWYN concept bedacht. Met een
informatieve film die via meerdere multi-media kanalen kan worden
bekeken en gewaardeerd.
Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade
Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend
als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in
ontwikkelingslanden. Om armoede aan te pakken en boeren een eerlijke
kans op ontwikkeling te geven, ontvangen de boeren minimaal een
kostendekkende prijs voor duurzame productie en een premie. Daarnaast
gelden bij Fairtrade strenge sociale- en milieucriteria. Inmiddels
bevindt zich in 25 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade
producten zijn afkomstig uit meer dan 60 ontwikkelingslanden.
in- uitklappen