Jumbo supermarkten


Jumbo introduceert 'beste Fairtrade wijn van Nederland'

Jumbo Supermarkten heeft vanaf 28 oktober een nieuwe Fairtrade wijn in het assortiment, de H-eerlikwyn. Deze wijn is afkomstig van het Zuid-Afrikaanse wijnhuis Imbuko, dat werkt volgens de officiële, internationale Fairtrade standaarden. De rode wijn van dit wijnhuis is tijdens de Fairtrade wijnverkiezing van dit jaar uitgeroepen tot `Beste Fairtrade rode wijn van Nederland 2012'. Naast de rode wijn komt er ook een witte wijn met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade in de schappen te liggen.

Duurzaam assortiment

Met het opnemen van deze eerlijke wijn in het assortiment, geeft het familiebedrijf Jumbo verder invulling aan haar duurzaamheidsbeleid. Jumbo heeft als supermarktketen al één van de grootste assortimenten Fairtrade producten. "De verkoop van de H-eerlikwyn, is weer een mooie nieuwe toevoeging. We vinden het belangrijk dat onze klanten kunnen kiezen voor duurzaam geproduceerde en gebottelde wijn. En we doen daarbij geen concessies aan de kwaliteit en smaak," aldus formuledirecteur Colette Cloosterman- van Eerd.

Opvang en scholing voor wijnboeren

Jumbo werkt bij de inkoop van de nieuwe wijn nauw samen met Fairtrade wijnimporteur IntenseWines. Het bijzondere van de wijn van het wijnhuis Imbuko uit Wellington, is niet alleen dat de wijnboeren eerlijk worden beloond voor hun werk, maar dat eveneens wordt gezorgd voor de opvang en scholing van de kinderen van de wijnboeren en werkers in de wijngaard. Imbuko ondersteunt de wijnboeren verder door ze periodiek bijscholing te geven over de wijnbouw zodat ze later een eigen boerderij kunnen leiden. Verder zorgt Imbuko voor studiebeurzen naar Europa en Amerika voor kinderen van de wijnboeren met veel potentie. De herkomst van de wijn, en de duurzame productie ervan, wordt gegarandeerd met een zogenoemde `herkomstzegel' op de zijkant van de schroefdop.

Jumbo vindt het een vooruitgang dat de wijn niet alleen duurzaam is geproduceerd, maar ook is gebotteld in lichtgewicht flessen. Het voordeel daarvan is dat er meer flessen in een container kunnen en zo de "Carbon Footprint" van de wijn lager is dan bij in normale fles gebottelde wijnen.

Klanten van Jumbo die meer over de productie van hun fles wijn willen weten, kunnen een filmpje bekijken door het inscannen van de QR-code die achterop de fles te zien is. Daarnaast is het filmpje te zien via facebook. Mensen die de film bekijken en waarderen maken kans op een H-eerlikwyn proeverij thuis. De wijn is voor EUR 4,99 verkrijgbaar bij alle Jumbo winkels. Tot en met 6 december is de wijn extra voordelig geprijsd. Klanten ontvangen dan 10% korting.

Jumbo Supermarkten

Jumbo Supermarkten is de afgelopen jaren zeer snel uitgebreid. Het familiebedrijf is uitgegroeid tot één van de meest gewaardeerde supermarktketens van Nederland. In september is Jumbo uitverkozen tot klantvriendelijkste supermarkt 2011. Eerder dit jaar won Jumbo een publieksprijs tijdens de `Customer Centric DNA Awards 2011' voor de meest klantgerichte ondernemingen van Nederland. De overname van Super de Boer door Jumbo, heeft ervoor gezorgd dat Jumbo de groei van de afgelopen jaren in versneld tempo voort kan zetten.

IntenseWines

IntenseWines werkt als wijnimporteur heel nauw samen met wijnproducenten die met respect voor mens en natuur werken. Dit zijn wijnboeren die Duurzaam, biologisch en/ of Fairtrade werken en dit ook transparant kunnen laten zien in hun organisatie. Samen met de wijnboeren ontwikkelen zij wijnconcepten die passen bij de West-Europese vraag. Dit maakt het mogelijk om duurzame en Fairtrade wijnen in de schappen te krijgen van supermarkten zodat er erkenning ontstaat voor de kwaliteit van biologische en Fairtrade producten. De wijnboeren zijn hier dus dubbel bij geholpen. IntenseWines heeft voor Jumbo supermarkten het H-EERLIKWYN concept bedacht. Met een informatieve film die via meerdere multi-media kanalen kan worden bekeken en gewaardeerd.

Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade

Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden. Om armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, ontvangen de boeren minimaal een kostendekkende prijs voor duurzame productie en een premie. Daarnaast gelden bij Fairtrade strenge sociale- en milieucriteria. Inmiddels bevindt zich in 25 landen een Fairtrade keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan 60 ontwikkelingslanden. in- uitklappen