Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Zorgvraag van patiënt voor NPCF cruciaal
27 oktober 2011
De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) wil dat zorg in de
toekomst beter rond de vraag van de patiënt georganiseerd wordt. Dat
blijkt uit het RVZ-advies 'Medisch specialistische zorg 20/20', dat
vandaag aan minister Schippers is gepresenteerd.
Patiëntenfederatie NPCF en de betrokken lidorganisaties juichen deze
koers toe. Als het aan de NPCF ligt, weet de patiënt in 2020 precies
waar hij de beste zorg kan vinden. De NPCF vindt wel dat er nog veel
moet gebeuren zodat de patiënt kan kiezen en goede keuze-informatie
beschikbaar heeft. De NPCF vindt het cruciaal dat dit goed geregeld
wordt. Het verspreiden van deze keuze- en kwaliteitsinformatie is
vervolgens een kerntaak voor patiëntenorganisaties.
Keuze-informatie
Volgens de RVZ moet zorg die minder complex is niet meer in
ziekenhuizen worden geleverd maar in gezondheidscentra in de buurt.
Complexe zorg moet worden geconcentreerd in een klein aantal
ziekenhuizen.
'Daar zijn we het mee eens', zegt NPCF-directeur Wilna Wind. 'Zorg in
de buurt als het kan, en zorg verder weg als het moet. Én als het beter
is voor de patiënt, voegen wij daar dan graag aan toe. Het moet
patiënten dan wel duidelijk worden voor welke ingreep ze verder moeten
reizen en waarom dat is. Dat is nu nog niet altijd het geval.'
Ver weg en dichtbij
Patiënten zullen voor hun zorgvraag straks niet meer overal en om de
hoek terecht kunnen. Wilna Wind: 'Ik vind dat er goed gekeken moet
worden naar de gevolgen voor ouderen en mensen met meerdere of zeldzame
aandoeningen. Wat betekent de concentratie van zorg voor hen? Moeten
zij naar meerdere specialistische centra en hoe wordt dat voor hen
georganiseerd? Als de reis erg belastend is voor de zieke patiënt, dan
is het wenselijk de reisafstand te beperken. We hebben ervaring met
meldingen van patiënten die bijvoorbeeld voor chemokuren of bestalingen
ver moesten reizen of die voor een andere aandoening naar een ander
ziekenhuis moesten.'
De NPCF vindt het een randvoorwaarde dat er continuïteit is in de zorg
die wordt geleverd en dat de patiënt basiszorg dichtbij huis vindt. Net
als de RVZ ziet de NPCF 'zorg dichtbij de patiënt' als belangrijkste
koers.
Spoedzorg
Alleen de grote algemene ziekenhuizen en de universitaire medische
centra beschikken in 2020 nog over een spoedeisende hulp afdeling
(SEH), als het aan de RVZ ligt.
De NPCF vindt dat een goede spreiding van zorg, vooral acute zorg
essentieel is. De NPCF pleit voor spoedzorg dichtbij de patiënt,
waarbij de spoedbeleving van de patiënt leidend is. 'Wij vinden dat het
sluiten van Spoedeisende Hulpposten (SEH's) niet ten koste mag gaan van
de zorg voor deze patiënten. Wij vinden dat spoedzorg goed toegankelijk
en gespreid moet zijn.'
De NPCF ziet de oplossing in spoedposten: een goede samenwerking op één
locatie tussen huisartsenposten en SEH's.
Samenwerking
De RVZ stuurt aan op zorg die effectiever rond de patiënt georganiseerd
wordt door een netwerk van samenwerkende zorgverleners. De zorgvraag
verandert, net als de relatie tussen de diverse zorgverleners onderling
en met de patiënt. De relaties worden intensiever en patiënten spelen
een actievere rol.
Het Kwaliteitsinstituut moet een forse impuls geven aan de
kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg in Nederland. De NPCF ziet
ook meerwaarde in dit op te richten Kwaliteitsinstituut. Onder andere
ook omdat deze als taak heeft de kwaliteit van zorg inzichtelijk te
maken. Voorwaarde is wel dat de inbreng van ervaringskennis van
patiënten goed verankerd is in het Kwaliteitsinstituut.
'Pas dan kunnen we werken aan de toekomst en zorgen dat de patiënt in
2020 weet waar hij de beste zorg kan vinden. Dichtbij of verder weg als
dat beter is voor de patiënt.'