Gemeente Coevorden past huisstijl aan
dinsdag 25 oktober 2011
De gemeente Coevorden past haar huisstijl aan. De invoering van een nieuw
logo en een bijpassende huisstijl start vanaf nu. De huisstijl voorziet in
een besparing op de vormgevingskosten van de gemeente. Door het invoeren van
bijvoorbeeld sjablonen voor rapportomslagen en folders, kan de gemeente
eenvoudig dit soort documenten zelf vormgeven.
Waarom een nieuw logo?
Vlak voor de zomer is het nieuwe communicatiebeleidsplan goedgekeurd
door het college van burgemeester en wethouders. In dit beleidsplan is
gekeken naar hoe de gemeente de komende jaren wil communiceren. De
belangrijkste kernwaarden zijn:
* krachtig, modern,
* dichtbij,
* bekwaam,
* klaar voor de toekomst, met oog voor het verleden
* actieve en trotse inwoners en bedrijven
De huisstijl van een organisatie ondersteunt de boodschap die de
organisatie wil overbrengen. Daarom is het belangrijk dat deze stijl
ook past bij de gewenste uitstraling. Het logo dat de gemeente op dit
moment heeft, voldoet hier niet aan. Daarnaast is het huidige logo ook
praktisch gezien niet goed bruikbaar. De woorden `grenzeloos goed' zijn
vaak slecht leesbaar en de dunne lijn die door het logo loopt, is niet
handig in gebruik.
Het vormgevingsbureau heeft een studie gedaan (onder meer door via
straatinterviews de inwoners van de gemeente Coevorden te ondervragen)
naar de uitgangspunten die kenmerkend zijn voor Coevorden en haar
omliggende kernen. De oude vestinggracht van Coevorden is hét
onderscheidende kenmerk ten opzichte van andere Drentse gemeenten. Het
geeft de rijke historie weer.
De herkenbare vorm van de vestingster, die al zichtbaar is op de oudste
plattegronden van Coevorden, is op een eigentijdse wijze vertaald. Dat
de gemeente Coevorden niet alleen gevormd wordt door de stad Coevorden
maar ook door 28 kernen, is gevisualiseerd door het binnen- en
buitengebied grafisch zichtbaar te maken. De kleurstelling waarbij het
landelijke groen gecombineerd wordt met het stadse paars, zorgt voor
een unieke kleurstelling en draagt daardoor bij aan een heel eigen
identiteit.
Wat gaat er veranderen?
De belangrijkste verandering is een nieuw logo. Daarbij horen ook
nieuwe kleuren die de gemeente gaat gebruiken op de website en in
folders, rapporten, enzovoorts. De nieuwe huisstijl zal geleidelijk
worden doorgevoerd. Niet alle uitingen worden in één keer vervangen.
Sommige uitingen worden direct aangepast (briefpapier, enveloppen),
andere uitingen worden vervangen wanneer ze aan vervanging toe zijn.
Hierdoor blijven de kosten beperkt.