Nederlandse Vereniging van Journalisten
Marketing: leren denken als de groenteboer van vroeger
dinsdag 25 oktober 2011 | Als freelance (foto)journalist besteed je
alle aandacht aan het maken van een prachtig product, maar vervolgens
weet je maar moeilijk hoe je hiervoor potentiële klanten kunt vinden.
Tijdens de tweedaagse training Succesvol ZZP'en in de Markt maken
freelance (foto)journalisten een op maat gemaakt marketingplan en
kiezen een passende marketingstrategie. `Je klanten moeten je leren
kennen, je vertrouwen en vervolgens je iets gunnen', aldus Peter
Schneider, die de training begeleidt.
Vroeger gaf de groenteboer je een appel en maakte vervolgens een
praatje met je moeder waarna ze uiteindelijk zei: "ach, doe nog maar
een kilo appels erbij". `Dat is wat mij betreft marketing', zegt Peter
Schneider. `Klanten moeten de kans krijgen om je te leren kennen, om je
te gaan vertrouwen en vervolgens jou iets gunnen. Het is een principe
dat overal werkt.'
De training Succesvol ZZP'en in de Markt, op 8 en 24 november, laat
freelance (foto)journalisten kennismaken met verschillende
marketingstrategieën. Die hebben betrekking op ondermeer product, klant
of locatie. Peter Schneider: `Stel, dat je als journalist heel goed in
schrijven bent, maar je durft niet goed de markt op te gaan om nieuwe
klanten te werven. Dan is het de vraag of je dat zelf wel moet doen. Je
zou jouw bestaande klanten bijvoorbeeld kunnen inzetten om nieuwe
klanten te werven door hen een financiële prikkel te geven. Of je biedt
hen workshops aan die zij kunnen gebruiken als incentive voor hun eigen
klanten, waaronder wellicht potentiële nieuwe klanten voor jou zitten.'
Schneider biedt tijdens de training tal van praktijkvoorbeelden. `Wat
mij verbaast is dat veel journalisten een verhaal schrijven voor een
doelgroep en er daarna niks meer mee doen. Met wat aanpassing past
hetzelfde verhaal ook bij een ander medium, en nog een beetje aanpassen
maakt het verhaal geschikt voor een weer een ander medium. Zo werk je
drie keer hetzelfde artikel uit en dat heeft natuurlijk een enorm
drukkend effect op je kostprijs. Een marketingstrategie, die je laat
concurreren op prijs. Ik kom die manier van werken nog weinig tegen in
de freelance journalistiek.'
De deelnemers aan de training leren hun eigen specifieke markt te
definiëren en een geschikte marketing te kiezen die specifiek bij de
journalist en zijn product past.
Klik hier voor meer informatie over de training Succesvol ZZP'en in de
Markt.
Zie het origineel