INLIA
Minister negeert Kamermeerderheid en schendt kinderrechtenverdrag
(21-10-11)
Kamp_minister_sociale_zaken-thumb
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Henk Kamp
(VVD) schendt het recht op onderwijs van jongeren zonder
verblijfsvergunning. Hij weigert het mogelijk te maken dat jongeren
stage lopen en zo hun diploma kunnen halen. Hij negeert daarmee een
motie die in de Tweede Kamer is aangenomen.
Volgens het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind (IVRK)
hebben alle kinderen recht op onderwijs, inclusief het opdoen van
praktijkervaring. Van sommige opleidingen is het volgen van een stage
namelijk een essentieel onderdeel. Als jongeren geen stage mogen lopen
kunnen zij hun opleiding dus niet afronden en wordt hun recht op
onderwijs ernstig geschonden.
Het Kamerlid Van Hijum van coalitiepartij CDA heeft samen met Spekman
(PvdA) en Klaver (GroenLinks) op 22 juni 2011 hierover een motie
ingediend die door een meerderheid is aangenomen. De minister
heeft echter, mede namens de minister van OCW, laten weten dat stage
hoort bij werken en niet bij onderwijs; scholen moeten in plaats van
een echt diploma maar een verklaring afgeven dat de jongeren het
theoretische deel van de opleiding hebben afgerond.
De minister negeert hiermee niet alleen de democratische meerderheid in
de Tweede Kamer, maar hij schendt ook het IVRK. Volgens art. 28 hebben
alle kinderen recht op onderwijs en volgens art. 2 mogen kinderen niet
gediscrimineerd worden. Dat betekent dus dat wanneer Nederlandse
kinderen stage mogen lopen, die mogelijkheid ook voor kinderen zonder
verblijfsvergunning open moet staan.
De kinderrechtenorganisatie Defence for Children International heeft
inmiddels een klacht bij de Nationale Ombudsman ingediend omdat de
regering eerder gedane toezeggingen inzake het oplossen van
deze stageproblematiek niet nakomt en handelt in strijd met het
vertrouwensbeginsel en het beginsel van behoorlijk bestuur.
Ook de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa heeft onlangs een
kritisch rapport uitgebracht over het (gebrek aan) respect voor de
rechten van kinderen zonder papieren. De Assemblee stelt onder andere
dat daar waar stages onderdeel vormen van het onderwijsprogramma ook
ongedocumenteerde kinderen daaraan moeten kunnen deelnemen.
Meer informatie:
Het bericht op de website van Defence for Children International
De aanbeveling van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa
(Engelstalig)