Gemeente Helmond


iMobilityaward voor Helmond en TNO

Op maandag 24 oktober zijn de iMobility awards uitgereikt. Twee van de drie awards gingen naar Helmond en TNO.

Het iMobility Forum reikte deze prijzen uit aan personen of teams die een bijzondere bijdrage leveren aan slimme en veilige oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken. De High Tech Automotive Campus in Helmond deed goede zaken door twee van de drie iMobility awards in de wacht te slepen.

Prijzen
De prijzen gingen naar de heer Gert Blom, Innovation manager bij Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant en tevens Strategisch adviseur Mobiliteit bij de gemeente Helmond - voor de pilots en demos op gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS)en naar de heer Bastiaan Krosse - Senior Project Manager Mobiliteit bij TNO voor de Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC).
Beide heren werken vanuit de High Tech Automotive Campus in Helmond. Van hieruit werken bedrijven en instellingen nauw samen om slimme oplossingen te bedenken die het vervoer veiliger, schoner en stiller maken. De toekenning van de prijzen aan deze heren is een hele mooie opsteker voor de campus en voor de Brainport-regio.

iMobility Forum
Bij het iMobility Forum zijn Europese organisatie aangesloten vanuit zowel de industriële sector als de overheid. Het Forum reikte prijzen uit binnen drie categorieën, te weten:


- Categorie Beleid: team of persoon die een belangrijke rol heeft gespeeld bij het faciliteren en implementeren van slimme mobiliteitsoplossingen;


- Categorie Nationale/lokale Intelligente Transportsystemen: een actie of proef/pilot die als showcase kan worden gezien in Europa en die er voor heeft gezorgd dat de implementatie van Intelligent Transport Systems sneller kan worden uitgevoerd;


- Categorie Industrie & Technologie: een persoon of team die een belangrijke rol heeft gespeeld in de versnelde invoering van slimme mobiliteitsoplossingen binnen Europa.

De heer Blom kreeg de prijs binnen de categorie Beleid. De heer Krosse ontving zijn prijs binnen de categorie Nationale/lokale Intelligente Transportsystemen.

Dat is een mooie prestatie, aldus Gert Blom. Het is een erkenning voor het feit dat we als relatief kleine organisatie een pragmatische aanpak hanteren waarmee we pilots en demos op gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS), zoals de demo op de A270 en het Freilot project, mogelijk maken.
De goede samenwerking zoals wij dat in Zuidoost Brabant hebben, is uniek in Europa en deze prijs bevestigt dat ook. Want echte mobiliteitsoplossingen kunnen er alleen komen door een hechte samenwerking tussen overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en de onderzoeksinstellingen.

Ook Bastiaan Krosse is zichtbaar tevreden: We zijn zeer blij en trots dat we met de eerste GCDC de iMobility award hebben gewonnen. Het bewijst dat we met de GCDC de vooruitgang versnellen met als belangrijk doel mensen en goederen op een verantwoorde manier in beweging te houden. Met de GCDC werken we, samen met bedrijven, overheden en kennisinstellingen, aan vernieuwende oplossingen om mobiliteit slimmer te organiseren en schoon, stil en veilig te maken. Het versnellen van innovatie, daar staan we voor als TNO.

Grand Cooperative Driving Challenge
De GCDC is een initiatief van TNO en HTAS en wordt ondersteund door de Provincie Noord-Brabant, het SRE en de gemeente Helmond. De challenge stimuleert en versnelt de ontwikkeling en toepassing van innovatieve oplossingen op het gebied van coöperatief rijden. Met de GCDC nodigt TNO s werelds slimste brains uit om in een open samenwerking de beste oplossingen te bedenken en deze te testen in een open competitie. Dit alles vond dit jaar plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. Aan de GCDC 2011 deden in totaal elf teams mee, waaronder uit Nederland, Zweden, Duitsland, Spanje, Letland, Turkije, Verenigde Staten en Engeland. Twee teams deden mee met een vrachtwagen. De voertuigen kregen opdrachten in zowel een stads- als snelwegsituatie. Door meerdere wedstrijden te houden en voertuigen ten opzichte van elkaar van positie te laten wisselen, werd uiteindelijk de winnaar bepaald. Het voertuig dat het snelste reageerde op de shockwave en daar de minste ruimte voor nodig had op de weg, kwam als winnaar uit de bus. De eerste GCDC werd gewonnen door het Duitse team Annie Way van het Karlsruhe Institute of Technology. Zij lieten het beste resultaat zien op het gebied van coöperatief rijden, vertelt Bastiaan Krosse.