Gemeente Helmond
iMobilityaward voor Helmond en TNO
Op maandag 24 oktober zijn de iMobility awards uitgereikt. Twee van de
drie awards gingen naar Helmond en TNO.
Het iMobility Forum reikte deze prijzen uit aan personen of teams die
een bijzondere bijdrage leveren aan slimme en veilige oplossingen voor
mobiliteitsvraagstukken. De High Tech Automotive Campus in Helmond deed
goede zaken door twee van de drie iMobility awards in de wacht te
slepen.
Prijzen
De prijzen gingen naar de heer Gert Blom, Innovation manager bij Beter
Bereikbaar Zuidoost Brabant en tevens Strategisch adviseur Mobiliteit
bij de gemeente Helmond - voor de pilots en demos op gebied van
Intelligente Transport Systemen (ITS)en naar de heer Bastiaan Krosse -
Senior Project Manager Mobiliteit bij TNO voor de Grand Cooperative
Driving Challenge (GCDC).
Beide heren werken vanuit de High Tech Automotive Campus in Helmond.
Van hieruit werken bedrijven en instellingen nauw samen om slimme
oplossingen te bedenken die het vervoer veiliger, schoner en stiller
maken. De toekenning van de prijzen aan deze heren is een hele mooie
opsteker voor de campus en voor de Brainport-regio.
iMobility Forum
Bij het iMobility Forum zijn Europese organisatie aangesloten vanuit
zowel de industriële sector als de overheid. Het Forum reikte prijzen
uit binnen drie categorieën, te weten:
- Categorie Beleid: team of persoon die een belangrijke rol heeft
gespeeld bij het faciliteren en implementeren van slimme
mobiliteitsoplossingen;
- Categorie Nationale/lokale Intelligente Transportsystemen: een actie
of proef/pilot die als showcase kan worden gezien in Europa en die er
voor heeft gezorgd dat de implementatie van Intelligent Transport
Systems sneller kan worden uitgevoerd;
- Categorie Industrie & Technologie: een persoon of team die een
belangrijke rol heeft gespeeld in de versnelde invoering van slimme
mobiliteitsoplossingen binnen Europa.
De heer Blom kreeg de prijs binnen de categorie Beleid. De heer Krosse
ontving zijn prijs binnen de categorie Nationale/lokale Intelligente
Transportsystemen.
Dat is een mooie prestatie, aldus Gert Blom. Het is een erkenning voor
het feit dat we als relatief kleine organisatie een pragmatische aanpak
hanteren waarmee we pilots en demos op gebied van Intelligente
Transport Systemen (ITS), zoals de demo op de A270 en het Freilot
project, mogelijk maken.
De goede samenwerking zoals wij dat in Zuidoost Brabant hebben, is
uniek in Europa en deze prijs bevestigt dat ook. Want echte
mobiliteitsoplossingen kunnen er alleen komen door een hechte
samenwerking tussen overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs en de
onderzoeksinstellingen.
Ook Bastiaan Krosse is zichtbaar tevreden: We zijn zeer blij en trots
dat we met de eerste GCDC de iMobility award hebben gewonnen. Het
bewijst dat we met de GCDC de vooruitgang versnellen met als belangrijk
doel mensen en goederen op een verantwoorde manier in beweging te
houden. Met de GCDC werken we, samen met bedrijven, overheden en
kennisinstellingen, aan vernieuwende oplossingen om mobiliteit slimmer
te organiseren en schoon, stil en veilig te maken. Het versnellen van
innovatie, daar staan we voor als TNO.
Grand Cooperative Driving Challenge
De GCDC is een initiatief van TNO en HTAS en wordt ondersteund door de
Provincie Noord-Brabant, het SRE en de gemeente Helmond. De challenge
stimuleert en versnelt de ontwikkeling en toepassing van innovatieve
oplossingen op het gebied van coöperatief rijden. Met de GCDC nodigt
TNO s werelds slimste brains uit om in een open samenwerking de beste
oplossingen te bedenken en deze te testen in een open competitie. Dit
alles vond dit jaar plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. Aan
de GCDC 2011 deden in totaal elf teams mee, waaronder uit Nederland,
Zweden, Duitsland, Spanje, Letland, Turkije, Verenigde Staten en
Engeland. Twee teams deden mee met een vrachtwagen. De voertuigen
kregen opdrachten in zowel een stads- als snelwegsituatie. Door
meerdere wedstrijden te houden en voertuigen ten opzichte van elkaar
van positie te laten wisselen, werd uiteindelijk de winnaar bepaald.
Het voertuig dat het snelste reageerde op de shockwave en daar de
minste ruimte voor nodig had op de weg, kwam als winnaar uit de bus. De
eerste GCDC werd gewonnen door het Duitse team Annie Way van het
Karlsruhe Institute of Technology. Zij lieten het beste resultaat zien
op het gebied van coöperatief rijden, vertelt Bastiaan Krosse.