Ingezonden persbericht


Persbericht

Het Nieuwe Werken doe je zelf 2011

Nomineer je bedrijf voor de Aanmoedigingsprijs Het Nieuwe Werken doe je zelf!

Utrecht, 24 oktober 2011 - Vanaf vandaag kunnen werknemers hun bedrijf voordragen voor de Aanmoedigingsprijs Het Nieuwe Werken doe je zelf! Deze prijs is onderdeel van de gelijknamige campagne, een initiatief van een coalitie van bedrijven, vakbonden, overheid en Natuur & Milieu. De winnaar wordt op 10 november door juryvoorzitter Catelene Passchier (ca0-coordinator/lid Federatiebestuur FNV) bekend gemaakt tijdens de Week van Het Nieuwe Werken.

De campagne roept werknemers en werkgevers op om in de Week van Het Nieuwe Werken (van 7 tot en met 13 november) te gaan experimenteren met flexibel werken. Doel is dat daarna een flink aantal bedrijven een structurele stap zal zetten op hun pad naar Het Nieuwe Werken. Het bedrijf dat de Aanmoedigingsprijs wint, krijgt ondersteuning en advies om Het Nieuwe Werken echt waar te maken. Nomineren kan tot 1 november op de campagnesite www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl

Vorig jaar won het bedrijf Hutten Catering de Aanmoedigingsprijs. Bart Hoex, directeur HRM: 'Afgelopen jaar is een flink deel van het management getraind in het empowered leidinggeven: meer vertrouwen, meer sturen op resultaat en het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid. Uit metingen blijkt dat onze medewerkers de managementstijl en cultuur van het bedrijf meer zijn gaan waarderen.'

Zelf je rooster maken
Het Nieuwe Werken is niet alleen weggelegd voor mensen op kantoor, maar ook voor mensen in witte jas en blauwe overall. De bijna vier miljoen ziekenhuisverpleegkundigen, vuilnismannen en andere werknemers die aan een vaste werkplek gebonden zijn, kunnen via zelfroosteren meer regie over hun werktijden regelen. Ook werknemers uit dit type bedrijven kunnen hun bedrijf nomineren.

Flexibel werken maakt gelukkig
De helft van de Nederlanders die flexibel werken zijn hierdoor gelukkiger geworden. En de andere helft is niet minder gelukkig geworden. Flexibel werken leidt tot meer gevoel van vrijheid (74%) en meer tijd voor zichzelf (41%). (TNS Nipo-onderzoek, 2010). Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat flexibel werken bijdraagt aan minder spits-stress: bijna 40% van de flexibele werkers is buiten de spits gaan reizen.

Over Het Nieuwe Werken
Werken waar en wanneer dat het beste uitkomt, als het resultaat maar wordt gehaald. Dat is de kern van Het Nieuwe Werken. Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor managers, werknemers en het milieu. De werknemers worden hier gelukkiger van omdat ze zelf hun tijd kunnen indelen en werk en privé beter kunnen combineren. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (later of vroeger naar je werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijd- en milieuwinst geboekt. Werkgevers zien de productiviteit stijgen, de kosten voor kantoorruimte teruglopen en weten tevreden werknemers aan zich te binden.

Coalitie
'Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen. Hoofdpartners zijn Centraal Beheer Achmea en Nationale Postcode Loterij. Partners zijn ANWB, Athlon Car Lease, Het Nieuwe Rijden, Microsoft, NDI ICT Solutions, Steelcase, Telewerkforum, Veldhoen + Company, Vodafone en Youmeus.