Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
()

Amsterdam, 24 oktober 2011

Effecten negatieve publiciteit groot in de zorg en welzijn

Medewerkers in de zorg en welzijn vinden het belangrijk dat hun organisatie bekend staat als een aantrekkelijke werkgever. Echter, maar een kleine groep denkt dat hun organisatie bij anderen daadwerkelijk als zodanig bekend staat. De effecten van negatieve publiciteit op het (werkgevers)imago van een organisatie blijken groot. Een slecht imago is voor het merendeel van de medewerkers een reden om ergens niet te solliciteren. Dit blijkt uit de Barometer Zorg, onderzoek onder werknemers in de zorg en welzijn, uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy en VKbanen.

Goed imago van belang
Maar liefst 90% van de medewerkers in de zorg en welzijn vindt het belangrijk dat hun werkgever een goed imago heeft. Voor driekwart van de respondenten is een slecht imago een reden om niet bij een bedrijf te solliciteren. Wanneer hun eigen organisatie een slecht imago heeft, zegt 50% te overwegen een andere werkgever te zoeken.

Negatieve publiciteit van invloed op imago
Negen op de tien medewerkers stellen dat negatieve publiciteit van invloed is op het (werkgevers)imago van de betreffende organisatie. Driekwart is van mening dat negatieve publiciteit het imago van de hele sector beïnvloedt.

Maatregelen werving meer zorgpersoneel
Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid) wil voor het einde van deze kabinetsperiode (medio 2014) 12.000 extra zorgverleners aannemen. 87% van de respondenten gelooft niet dat de staatssecretaris deze belofte kan waarmaken. Welke maatregelen achten de medewerkers zelf het meest effectief voor het werven van meer zorgpersoneel? In de top drie staan: meer mannen aantrekken om in de sector te werken (73%), het gemakkelijker maken voor vrouwen om te werken, door bijvoorbeeld de heffingskorting voor niet-werkende partners af te schaffen (69%) en het omscholen van mensen vanuit andere sectoren (66%).

Over de Barometer Zorg
Newcom Research & Consultancy en VKbanen hebben in de zomer van 2011 de Barometer Zorg uitgevoerd, een online onderzoek voor iedereen die werkt in de zorg en welzijn. Aan deze laatste Barometer deden 416 mensen mee, werkzaam in verschillende specialismen in de zorg. De meeste respondenten zijn werkzaam in ziekenhuizen en in de ouderenzorg.


---

Newcom Research & Consultancy
Newcom Research & Consultancy helpt organisaties de juiste beslissingen te nemen door middel van toegepast onderzoek. De specialismen van Newcom: strategische positioneringsvraagstukken, effectiviteit van marketingcommunicatie, interne corporate communicatie en marktverkenning. www.newcomresearch.nl.

VKbanen
VKbanen is onderdeel van de Persgroep Banen, de verkooporganisatie van de Volkskrant, vkbanen.nl, AD,werkendichtbij.nl, Trouw en Het Parool. VKbanen is hét carrièreplatform voor hoger opgeleiden met regelmatig bijlagen bij de Volkskrant op zaterdag. Daarnaast biedt www.vkbanen.nl het grootste aanbod van banen met inhoud en inspirerende redactionele content over werk en persoonlijke ontwikkeling.