E-vzw vereenvoudigt administratie
Datum: 24 oktober 2011
Sinds vrijdag 21 oktober 2011 is het mogelijk om de oprichtingsakte
voor een vzw elektronisch neer te leggen dankzij het project e-vzw.
E-vzw betekent niet enkel een snellere afhandeling van het dossier,
minder verplaatsingskosten en administratieve vereenvoudiging voor de
burger, het leidt ook tot een belangrijke werklastvermindering voor de
rechtbanken van Koophandel.
In een eerste fase kunnen enkel verenigingen die instaan voor
administratieve dienstverlening aan vzw's een oprichtingsakte
elektronisch neerleggen. Vanaf februari 2012 zal deze dienst voor
iedereen mogelijk zijn. Tijdens een overgangsfase verloopt de
neerlegging van een vzw via zowel de papieren als de elektronische
procedure. Voor de elektronische neerlegging zal wel een lagere
kostprijs aangerekend worden.
In een latere fase in 2012 zullen ook naamswijzigingen,
zetelverplaatsingen en wijzigingen van mandaten online ingegeven kunnen
worden. Vanaf 2013 wordt het ook mogelijk om de wijzigingen van
statuten elektronisch door te geven.
De elektronische neerlegging van de oprichting van een vzw gebeurt via
de website www.egriffie.be Externe link
Belgische Federale Overheid