Noordelijke zeehavens meest efficiënte route voor containertransport
Persbericht van NEA Transportonderzoek en -opleiding
Onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau NEA toont
aan dat de noordelijke zeehavens de meest efficiënte route bieden voor
containertransport naar Europa. Zeven havens in Noord-Europa slaan
ongeveer vier keer zo veel containers over als de belangrijkste elf
concurrerende havens langs de zuidkust van Europa. Deze situatie is
efficiënt en is te verklaren door een combinatie van maritieme
factoren, achterlandfactoren en externe, milieugerelateerde factoren.
De analyse is uitgevoerd in opdracht van de Havenbedrijven van
Antwerpen, Rotterdam en Hamburg.
Een vijftal factoren bepaalt de efficiëntie van de huidige situatie
Allereerst blijkt uit het onderzoek dat de economische en fysieke
geografie bepalend is voor de huidige verdeling van goederenstromen
naar en van Europa. Zo ligt 65%-70% van de markt (consumenten en
industrieën) in de noordelijke helft van het continent. De Alpen en de
Rijn vormen respectievelijk een natuurlijke barrière en een natuurlijke
corridor, waardoor het achterland en de markt van de noordelijke havens
zich uitstrekt tot aan Zwitserland en Oostenrijk. Deze verdeling van
bevolking en industrie over Europa wordt gereflecteerd in het aandeel
van de noordelijke en zuidelijke havens te weten 70% versus 30%. Ten
tweede dragen schaaleffecten in het maritieme transport ook in beperkte
mate bij aan de huidige verdeling van de goederenstromen naar en van
Europa. De grote containerschepen verlagen de kosten per eenheid en
vergroten de capaciteit tussen havens in het noorden en het Verre
Oosten. Als derde factor kan genoemd worden dat de schaalvoordelen in
de Hamburg-Le Havre range (HLH) ook additionele containers aantrekken
voor markten buiten het natuurlijke achterland.
Als vierde factor kan worden genoemd dat grote schepen minder CO2
uitstoot produceren per tonkilometer. De noordelijke havens hebben als
zodanig extra voordeel van de schaalgrootte van het maritieme
transport. Dit voordeel geldt voor de volledige reis van 20.000
kilometer tussen China en West-Europa. Tot slot als vijfde factor leidt
het opnemen van externe kosten in de optimalisatie van de distributie
niet tot wijzigingen van het beeld. Rekening houdend met zowel interne
als externe kosten, zijn de Noord-Europese havens tot aan de
Zuid-Duitse grens in het voordeel. Zowel interne als externe kosten
worden bepaald door vooral de factor afstand tot de markt.
Concluderend kan worden gesteld dat de huidige concentratie van het
maritieme container transport bepalend is voor de realisatie van zowel
lagere interne als externe kosten en een lagere CO2 uitstoot.
Technologie, brandstoffen en beladingsgraad verdienen nadere aandacht.
Concentratie grootste volumes in het noorden, ondanks marktgroei in het
zuiden
Naar verwachting zal groei plaatsvinden in de Adriatische havens.
Organische economische groei in Slovenië, Kroatië en Hongarije door
verbeterde infrastructuur en economische integratie leiden tot
marktgroei en daarmee tot schaalvoordelen voor het transport. Echter,
in het noorden is de absolute marktgroei, zelfs bij pessimistische
groeiverwachtingen, nog altijd groot. Er is daardoor in het noorden
blijvend behoefte aan multimodale verbindingen met een grote
capaciteit.
In de toekomst geen extra capaciteit door de Alpen voor maritiem
vervoer
Ten aanzien van de bereikbaarheid van het achterland bevestigt de
studie de ontwikkeling van een Europees kernnetwerk voor
goederentransport. In de herziening van het beleid voor de "Trans
Europese Netwerken voor Goederentransport" wordt prioriteit gegeven aan
multimodale langeafstandscorridors, waarin de stromen tussen de
belangrijkste doorvoerhavens en de bevolking- en industriële centra
worden geconcentreerd. In de toekomst zal de extra capaciteit op de
routes in het Alpengebied (via Mont Cenis, Lötschberg, Gotthard en
Brenner) nodig zijn voor de extra verschuiving naar het spoor voor
intra-Europese stromen en niet voor het faciliteren van het transport
van maritieme containers vanuit zuidelijke havens naar centraal
Europese markten.
Links:
http://www.nea.nl
Razende Robot Reporter