Oprichting RETBuzz gaat niet door
24 oktober 2011
Het oprichten van een gezamenlijk busbedrijf van RET en Qbuzz is van de
baan. De Nederlandse Mededinging autoriteit (NMa) oordeelde dat deze
samenwerking de markt zou kunnen verstoren. De NMa is van mening dat
niet is uitgesloten dat de samenwerking van Qbuzz en RET een te sterke
combinatie zou worden en daardoor wellicht een minder scherpe prijs zou
bieden. Door dit oordeel van de NMa komt een eind aan de mogelijkheid
gezamenlijk met Qbuzz in te schrijven voor de busconcessie in de regio
Rotterdam die sinds twee weken is opengesteld.
De directie is zeer verbaasd over de uitspraak en teleurgesteld over
het effect ervan. âDe invoering van marktwerking door verplichte
aanbesteding zorgt al jaren voor schaalvergroting op de markt. Het is
onbegrijpelijk dat juist een samenwerking tussen twee relatief kleine
vervoersbedrijven zoals de RET en Qbuzz de markt zou verstoren terwijl
bijvoorbeeld een overname van Arriva door Deutsche Bahn of het samen
gaan van Connexxion en Veolia dat effect niet zou hebben!â aldus Pedro
Peters, algemeen directeur RET. De NMa-uitspraak, in combinatie met de
specifieke bestekseisen voor de busconcessie van de Stadsregio
Rotterdam, maakt de kansen voor de RET kleiner. Pedro Peters: âVoor
deze grote concessie waar de focus bijna uitsluitend op de prijs ligt,
kunnen alleen grote sterke bedrijven inschrijven. De kansen voor
kleinere Nederlandse bedrijven âzoals de RET- verminderen aanzienlijk.
Onze concurrenten zijn namelijk uitsluitende die grote internationale
bedrijvencombinaties.ââ
Ondanks de tegenvallende NMa uitspraak beziet de RET op welke wijze wel
kan worden ingeschreven op de busconcessie: Pedro Peters: âWe willen en
moeten meedoen met de verplichte aanbesteding. Ook als versterken ons
onmogelijk wordt gemaakt en we daarmee op achterstand worden gezet
blijven we staan voor ons doel: het aanbieden van integraal openbaar
vervoer. Dus wij gaan knokken voor deze busconcessie.â
Verplicht aanbesteden
De regering verplicht openbare aanbestedingen in het openbaar vervoer.
Om de kansen op de markt zo groot mogelijk te maken, proberen bedrijven
zich zoveel mogelijk te versterken. Zo ook de RET. Door middel van een
samenwerking met Qbuzz zouden beide bedrijven een sterkere positie
hebben bij het inschrijven op de busconcessie voor de regio Rotterdam.
Busconcessie Regio Rotterdam
Bij openbare aanbestedingen wordt de keuze gebaseerd op de prijs in
combinatie met kwaliteitsaspecten. Daarnaast worden de concessies die
worden uitgeschreven steeds groter. De eisen die gesteld worden aan de
inschrijvers zijn hoog. Daardoor maken nieuwkomers of kleinere
bedrijven nauwelijks kans. Sinds twee weken is ook de Rotterdamse
busconcessie op de markt. Deze concessie is een samenvoeging van twee
concessies in de regio Rotterdam. De beoordeling van de biedingen
blijkt bij deze concessie voor 97% te worden bepaald door de laagste
prijs. Daarnaast staat er in het bestek dat er rekening moet worden
gehouden met bezuinigingen die op kunnen lopen tot zoân 30%. Risicoâs
die deze bezuinigingen met zich meebrengen zijn voor de vervoerder die
de concessie wint. Tenslotte bevat het bestek boetebepalingen voor
vervoerders die kunnen oplopen tot miljoenen euroâs per jaar.
Pedro Peters: âDoor deze specifieke eisen is deze concessie een
uitgelezen kans voor grote sterke âprijsvechtersâ. Voor RET een
verrassing, omdat eerder verwacht was dat Stadsregio Rotterdam zou
kiezen voor een mix van prijs en kwaliteit. Maar nu blijkt dat de SRR
de gunning vooral baseert op de laagste prijs. Zo speelt sociale
veiligheid helemaal niet mee en duurzaamheid, materieel en marketing
voor slechts 3 %. Het is niet aan de RET om te oordelen over
bestekseisen. Deze eisen zijn door de politiek vastgesteld, maar juist
deze specifieke eisen in combinatie met de uitspraak van de NMA zorgen
ervoor dat de kansen van multinationals groter worden en de kans van de
RET- met een relatief klein busbedrijf- aanzienlijk kleiner.â
Schaalvergroting
De invoering van marktwerking door verplichte aanbesteding zorgde de
afgelopen jaren voor schaalvergroting. Zo werd het ov-bedrijf in
Groningen overgenomen door Arriva, Nijmegen en Arnhem door Connexxion
en Maastricht door Veolia. Het GVU werd overgenomen door Connnexxion.
Connexxion ging op haar beurt samen met Veolia verder en Arriva werd
overgenomen door Deutsche Bahn.
Pedro Peters: âJuist deze schaalvergroting en de âpoenconcessieâ zoals
die er nu ligt voor de bus, waren redenen voor de RET -met een relatief
klein busonderdeel- om de samenwerking met Qbuzz op te zoeken. Het
argument van de NMa dat RETbuzz de markt zou kunnen verstoren is dan
ook onbegrijpelijk. Waarom verstoren grote multinationals de markt niet
en zou een relatief klein busbedrijf als RETbuzz dat wel doen?â
Toekomst
Ondanks deze tegenvallende uitspraak van het NMa zal de RET bezien op
welke wijze de RET wel kan inschrijven op de busconcessie. Pedro
Peters: âWe willen en moeten meedoen met de verplichte aanbesteding.
Ook als versterken ons onmogelijk wordt gemaakt en we daarmee op
achterstand worden gezet blijven we staan voor ons doel: het aanbieden
van integraal openbaar vervoer. De RET en Rotterdam zijn onlosmakelijk
met elkaar verbonden, dus wij gaan knokken voor deze busconcessie.â
Abonnement via internet
RET