RET

Oprichting RETBuzz gaat niet door

24 oktober 2011
Het oprichten van een gezamenlijk busbedrijf van RET en Qbuzz is van de baan. De Nederlandse Mededinging autoriteit (NMa) oordeelde dat deze samenwerking de markt zou kunnen verstoren. De NMa is van mening dat niet is uitgesloten dat de samenwerking van Qbuzz en RET een te sterke combinatie zou worden en daardoor wellicht een minder scherpe prijs zou bieden. Door dit oordeel van de NMa komt een eind aan de mogelijkheid gezamenlijk met Qbuzz in te schrijven voor de busconcessie in de regio Rotterdam die sinds twee weken is opengesteld.

De directie is zeer verbaasd over de uitspraak en teleurgesteld over het effect ervan. âDe invoering van marktwerking door verplichte aanbesteding zorgt al jaren voor schaalvergroting op de markt. Het is onbegrijpelijk dat juist een samenwerking tussen twee relatief kleine vervoersbedrijven zoals de RET en Qbuzz de markt zou verstoren terwijl bijvoorbeeld een overname van Arriva door Deutsche Bahn of het samen gaan van Connexxion en Veolia dat effect niet zou hebben!â aldus Pedro Peters, algemeen directeur RET. De NMa-uitspraak, in combinatie met de specifieke bestekseisen voor de busconcessie van de Stadsregio Rotterdam, maakt de kansen voor de RET kleiner. Pedro Peters: âVoor deze grote concessie waar de focus bijna uitsluitend op de prijs ligt, kunnen alleen grote sterke bedrijven inschrijven. De kansen voor kleinere Nederlandse bedrijven âzoals de RET- verminderen aanzienlijk. Onze concurrenten zijn namelijk uitsluitende die grote internationale bedrijvencombinaties.ââ

Ondanks de tegenvallende NMa uitspraak beziet de RET op welke wijze wel kan worden ingeschreven op de busconcessie: Pedro Peters: âWe willen en moeten meedoen met de verplichte aanbesteding. Ook als versterken ons onmogelijk wordt gemaakt en we daarmee op achterstand worden gezet blijven we staan voor ons doel: het aanbieden van integraal openbaar vervoer. Dus wij gaan knokken voor deze busconcessie.â

Verplicht aanbesteden
De regering verplicht openbare aanbestedingen in het openbaar vervoer. Om de kansen op de markt zo groot mogelijk te maken, proberen bedrijven zich zoveel mogelijk te versterken. Zo ook de RET. Door middel van een samenwerking met Qbuzz zouden beide bedrijven een sterkere positie hebben bij het inschrijven op de busconcessie voor de regio Rotterdam.

Busconcessie Regio Rotterdam
Bij openbare aanbestedingen wordt de keuze gebaseerd op de prijs in combinatie met kwaliteitsaspecten. Daarnaast worden de concessies die worden uitgeschreven steeds groter. De eisen die gesteld worden aan de inschrijvers zijn hoog. Daardoor maken nieuwkomers of kleinere bedrijven nauwelijks kans. Sinds twee weken is ook de Rotterdamse busconcessie op de markt. Deze concessie is een samenvoeging van twee concessies in de regio Rotterdam. De beoordeling van de biedingen blijkt bij deze concessie voor 97% te worden bepaald door de laagste prijs. Daarnaast staat er in het bestek dat er rekening moet worden gehouden met bezuinigingen die op kunnen lopen tot zoân 30%. Risicoâs die deze bezuinigingen met zich meebrengen zijn voor de vervoerder die de concessie wint. Tenslotte bevat het bestek boetebepalingen voor vervoerders die kunnen oplopen tot miljoenen euroâs per jaar. Pedro Peters: âDoor deze specifieke eisen is deze concessie een uitgelezen kans voor grote sterke âprijsvechtersâ. Voor RET een verrassing, omdat eerder verwacht was dat Stadsregio Rotterdam zou kiezen voor een mix van prijs en kwaliteit. Maar nu blijkt dat de SRR de gunning vooral baseert op de laagste prijs. Zo speelt sociale veiligheid helemaal niet mee en duurzaamheid, materieel en marketing voor slechts 3 %. Het is niet aan de RET om te oordelen over bestekseisen. Deze eisen zijn door de politiek vastgesteld, maar juist deze specifieke eisen in combinatie met de uitspraak van de NMA zorgen ervoor dat de kansen van multinationals groter worden en de kans van de RET- met een relatief klein busbedrijf- aanzienlijk kleiner.â

Schaalvergroting
De invoering van marktwerking door verplichte aanbesteding zorgde de afgelopen jaren voor schaalvergroting. Zo werd het ov-bedrijf in Groningen overgenomen door Arriva, Nijmegen en Arnhem door Connexxion en Maastricht door Veolia. Het GVU werd overgenomen door Connnexxion. Connexxion ging op haar beurt samen met Veolia verder en Arriva werd overgenomen door Deutsche Bahn.
Pedro Peters: âJuist deze schaalvergroting en de âpoenconcessieâ zoals die er nu ligt voor de bus, waren redenen voor de RET -met een relatief klein busonderdeel- om de samenwerking met Qbuzz op te zoeken. Het argument van de NMa dat RETbuzz de markt zou kunnen verstoren is dan ook onbegrijpelijk. Waarom verstoren grote multinationals de markt niet en zou een relatief klein busbedrijf als RETbuzz dat wel doen?â

Toekomst
Ondanks deze tegenvallende uitspraak van het NMa zal de RET bezien op welke wijze de RET wel kan inschrijven op de busconcessie. Pedro Peters: âWe willen en moeten meedoen met de verplichte aanbesteding. Ook als versterken ons onmogelijk wordt gemaakt en we daarmee op achterstand worden gezet blijven we staan voor ons doel: het aanbieden van integraal openbaar vervoer. De RET en Rotterdam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus wij gaan knokken voor deze busconcessie.â Abonnement via internet