Royal Haskoning
Vietnamese scheepswerf Damen Shipyards Group creëert volop nieuwe banen
24-10-2011
Damen Shipyards Group en haar nieuwe partner SongCam Shipyards starten
binnenkort met de bouw van een nieuwe scheepswerf in de Vietnamese stad
Haiphong. Een nieuwe scheepswerf gaat meestal gepaard met een
economische impuls voor de regio, maar in dit geval levert het ook nog
eens honderden nieuwe banen op voor de regionale bevolking. Royal
Haskoning is voor deze scheepswerf onder meer verantwoordelijk voor het
ontwerp, de begeleiding van de aanbesteding en het bouwtoezicht.
De werkzaamheden voor de aanleg van de scheepswerf op het ruim 40 ha
grote terrein aan de Cam rivier zijn momenteel in volle gang. Een
Vietnamees gespecialiseerd bedrijf maakt door middel van verticale
drainage de slappe grond bouwrijp, zodat in december met de bouw kan
worden gestart. Royal Haskoning is onder meer verantwoordelijk voor het
ontwerp van de binnenhaven, waar een scheepslift komt te staan. Via de
scheepslift arriveren de casco's van verschillende soorten schepen die
de Damen Shipyards Group elders in de regio laat maken. Door middel van
een railtransportsysteem gaan de casco's naar verschillende gebouwen op
het terrein waar de afwerking plaatsvindt.
Daarbij gaat het volgens Algemeen Directeur Damen SongCam Shipyard
Gerrit Jan van Ommen in eerste instantie om sleepboten, high speed
craft boten en aluminium catamarans bestemd voor de wereldwijde markt.
"Wij zijn al vijftien jaar actief in Vietnam, maar dit is onze eerste
joint venture met het SongCam Shipyards (dochter van het Vietnamese
staatsbedrijf Vinashin). Die zien ons niet alleen als een partij die
volop nieuwe werkgelegenheid creëert, maar tevens innovatieve kennis
uit Nederland inbrengt. Inmiddels hebben we onder meer op onze locatie
in Gorinchem al verschillende Vietnamezen opgeleid die straks op de
nieuwe scheepswerf aan de slag gaan. In eerste instantie gaat het om
250 nieuwe banen, maar later hebben we nog honderden medewerkers
nodig."
Efficiënte inrichting
Van Ommen benadrukt dat er veel aandacht is besteed aan een zo
efficiënt mogelijke inrichting van de werf. "De lonen liggen nu nog
relatief laag in Vietnam, maar als ze straks gaan stijgen, moet je zo
efficiënt mogelijk kunnen werken. Daarom hebben we bijvoorbeeld in de
gebouwen waar de schepen straks worden afgewerkt speciale bordessen
ontworpen. De lokale medewerkers krijgen zo gemakkelijk en snel toegang
tot alle materialen die ze nodig hebben. En dat scheelt weer in
personeel. Bovendien is het een stuk veiliger want ze hoeven immers
niet op een ladder te klimmen en op een stellage te staan. De werf is
overigens zo ontworpen dat we straks meteen aan de Europese normen op
het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu voldoen. Uiteraard
hebben we tevens met toekomstige groei rekening gehouden. Daarbij
hebben we ons onder meer gebaseerd op een aantal scenario's die wij
samen met de TU Delft en Royal Haskoning hebben ontwikkeld."
De keuze voor Royal Haskoning voor het project lag volgens Van Ommen
voor de hand. "Het bedrijf is al enige tijd actief in het land en heeft
daarom veel kennis van de lokale wet- en regelgeving. En dat is handig
bij het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Daarnaast heeft Royal
Haskoning veel ervaring met vergelijkbare, grote projecten in het
buitenland en weet het de expertise van engineers en consultants goed
te combineren. Als Damen Shipyards Group vinden we het ook een pré om
met een internationaal bedrijf uit Nederland te werken."