ChristenUnie
Bijdrage ChristenUnie voorbereidend debat Eurotop
zaterdag 22 oktober 2011 17:29 Fractievoorzitter Arie Slob: Veel mensen
denken op dit moment: wordt het nu morgen en woensdag een Eurotop of
een Euroflop? De onzekerheid is groot. Nadat regeringsleiders als
Sarkozy en Merkel vorige week hoge verwachtingen hadden gewekt over de
besluiten die genomen zouden worden zagen we in de afgelopen dagen al
de eerste terugtrekkende bewegingen. Inmiddels weten we dat er morgen
geen finale besluiten genomen zullen worden, maar dat er ook komende
woensdag weer een bijeenkomst georganiseerd zal worden. Wie weet volgen
er nog meer. Wat een getop!
Mijn fractie ergert zich aan deze bijna dagelijkse etalering van
politiek onvermogen. Dit is slecht voor de aanpak van de crisis, maar
ook voor het aanzien van de politiek. Niet alleen voor landen als
Duitsland en Frankrijk, die wel een hele grote Europese broek
aangetrokken hebben, maar ook voor ons land dat als het er op aan komt
tot nu toe wel heel erg volgend is geweest.
Ik zeg het maar hardop: het kost onze fractie veel moeite om onze
parlementaire taken goed uit te oefenen. Voor een deel omdat volslagen
onduidelijk is welke voorstellen er nu echt op de Europese
vergadertafel liggen.
Waar is nu sprake van? Wel of geen grotere afwaardering van Griekse
schulden? Wel of geen vergroting van de omvang van het noodfonds? Wel
of geen eurocommissaris voor begrotingstoezicht?
Dan moeten we als parlement ook goed naar onszelf kijken. Het vorige
week door een meerderheid van deze Kamer blokkeren van een deugdelijke
voorbereiding van de Ecofin, was geen goed voorbeeld. Laten we ons zelf
als parlement niet buiten spel zetten. We hebben het wel OVER miljarden
gemeenschapsgeld die aan leningen garanties worden uitgegeven of nog
verder moeten worden uitgegeven. Daar horen we als parlement bovenop te
zitten. Zeker nu we met een minderheidskabinet te maken hebben.
Waar staat dit minderheidskabinet op dit moment als het om de
eurocrisis gaat? Is onze vrees terecht dat er deze dagen opnieuw geen
samenhangende besluiten genomen zullen worden? Worden we - zo vraag ik
de Minister President - op deze manier niet opnieuw meegezogen in de
vaak schimmige compromissen op deelonderwerpen die Frankrijk en
Duitsland met elkaar maken en die tot nu toe niet echt
toekomstbestendig zijn geweest?
Ik heb de volgende vragen. Allereerst over de hulp aan Griekenland. Er
wordt in de brief gesproken over een geloofwaardige oplossing voor
Griekenland. Lees ik nu tussen de regels door dat er een grote
afwaardering van Griekse schulden zal gaan plaatsvinden. Iets waar mijn
fractie al maanden voor pleit, maar wat eerder door het kabinet als een
onverantwoorde oplossing werd weggezet. Betekent dit nu ook dat het
noodpakket van 21 juli van tafel is, en dat er een nieuw pakket aan
steunmaatregelen zal komen? Hoe staat het met de substantiële bijdrage
van de private sector?
Hoe staat het met het Nederlandse pleidooi voor begrotingsdiscipline,
voor het toepassen van gerichte sancties als landen zich niet houden
aan gemaakte afspraken en het pleidooi voor de instelling van een
speciale eurocommissaris om daar op toe te zien? Worden daar deze dagen
ook besluiten over genomen? Deelt de MP onze opvatting dat dit voor ons
land bij de Europese Top minimumeisen moeten zijn om in te kunnen
stemmen met elk ander voorstel dan ook?
Herkapitalisatie van banken zal nodig zijn. Het bedrag wat voor de
herkapitalisatie nodig is, varieerde in de afgelopen dagen in de media
voortdurend. Het zou nu 100 miljard zijn? Hoe reëel is het om te
veronderstellen dat de banken die kapitaal zelf kunnen ophalen? Liggen
er duidelijke scheidslijnen wanneer eigen overheden zullen moeten
bijspringen én wanneer er in een uiterste situatie een beroep op het
noodfonds gedaan kan worden? Wat is de opvatting van het kabinet als
het gaat om de daaraan te stellen voorwaarden aan een dergelijk
noodfonds?
Mijn fractie is van mening dat als er door banken een beroep op het
noodfonds gedaan gaat worden, dit via de lidstaten zal moeten lopen en
gebonden moet zijn aan duidelijke voorwaarden. We denken dan onder meer
aan de eis dat de betreffende bank de zaken- en nutsactiviteiten
duidelijk zal moeten onderscheiden én aan gerichte afspraken over
salarisplafonds en het afzien van bonussen.
De omvang van het noodfonds is nog steeds een punt van discussie. De
regering was tot nu toe tegen verdere ophoging. Mijn fractie is
pertinent tegen een koppeling van het noodfonds aan de ECB. Dat is
vragen om problemen. Maar we hebben ook vragen bij de
hefboomconstructie dat het noodfonds voor een bepaald percentage als
garantie voor beleggers in Zuid-Europese staatspapieren gaat
functioneren. Wat betekent dat voor de kredietwaardigheid van de
sterkere landen? En wat als er toch weer nieuwe leningen aan eurolanden
nodig zijn en er geld nodig is voor herkapitalisatie van banken? Dan
werkt de hefboomwerking niet of niet volledig en zal de virtuele omvang
van het noodfonds ook sterk teruglopen. Kortom, is dit wel een
toekomstbestendige oplossing of de zoveelste poging om tijdelijk rust
te kopen op de financiële markten?
Mevrouw de Voorzitter, het moge duidelijk zijn dat de fractie van de
ChristenUnie allesbehalve gerust is over de huidige gang van zaken. We
wachten de antwoorden van de regering af en zullen mogelijk in 2^e
termijn de TK om een aantal uitspraken vragen.
De door de ChristenUnie ingediende moties:
Motie Slob voorwaarden bij steunverlening aan banken vanuit EFSF
De Kamer,
gehoord de beraadslagingen,
overwegende, dat tijdens de Europese Top gesproken zal worden over de
omvang en het functioneren van het noodfonds EFSF;
overwegende, dat het van groot belang is dat er duidelijke voorwaarden
worden gesteld aan eventuele steunverlening aan banken;
overwegende dat de Tijdelijke Commissie Onderzoek Financieel Stelsel
(Commissie de Wit) als een van de aanbevelingen heeft genoemd dat de
zaken- en nutsactiviteiten van banken gescheiden zouden moeten worden,
en dat deze aanbeveling Kamerbreed is ondersteund;
spreekt uit dat de Nederlandse regering als te stellen voorwaarden moet
inbrengen dat steunontvangende banken hun zaken- en nutsactiviteiten
strikt zullen moeten scheiden, dat er afspraken moeten worden gemaakt
over salarisplafonds voor bankbestuurders en het niet meer uitkeren van
bonussen, alsmede dat aandeelhouders en obligatiehouders van deze
banken een deel van het verlies voor hun rekening nemen;
en gaat over tot de orde van de dag.
Slob
Irrgang
Motie Slob voorwaarden in geval van extra geld of garanties
De Kamer,
gehoord de beraadslagingen,
overwegende dat het groot belang is dat er een samenhangend pakket komt
van maatregelen om de eurocrisis in de kern aan te pakken;
overwegende dat de Nederlandse regering terecht het fundamentele belang
heeft aangegeven voor begrotingsdiscipline bij lidstaten, het toepassen
van sancties als landen zich niet houden aan gemaakte afspraken en de
instelling van een speciale Eurocomissaris om daar op toe te zien;
spreekt uit dat afspraken over begrotingsdiscipline, sancties bij het
niet nakomen van gemaakte afspraken en de instelling van een
Eurocommissaris als een minimumvoorwaarden moeten worden beschouwd voor
de instemming van de Nederlandse regering met elk voorstel waarmee
extra leningen of garanties vanuit Nederland gemoeid zijn,
en gaat over tot de orde van de dag.
Slob
Motie Slob over tegengaan koppeling noodfonds en ECB
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er voorstellen besproken worden waarin het noodfonds en
de ECB gekoppeld worden, waardoor het noodfonds als bank gaat
functioneren;
constaterende dat de Europese Commissie vanuit het respecteren van het
Europese verdrag en al zijn bepalingen het moeilijk acht de
financieringsfaciliteiten van de ECB in te zetten voor de vergroting
van het noodfonds;
spreekt uit dat het koppelen van het noodfonds aan de ECB
onbespreekbaar is,
en gaat over tot de orde van de dag.
Arie Slob