Universiteit van Amsterdam

Kunnen onderwijzers de Boliviaanse samenleving radicaal veranderen?


Promotie Ontwikkelingsstudies

vrijdag 21 oktober, 11.00 uur

Mieke Lopes Cardozo onderzocht de relatie tussen onderwijs en sociale transformatie in Bolivia. Zij nam hiervoor de nieuwe 'revolutionaire regering' van Evo Morales als startpunt en bestudeerde de rol van toekomstige onderwijzers als potentiële aanjagers van sociale veranderingen. Lopes Cardozo onderzocht hoe en in hoeverre opleidingsinstituten in Bolivia strategieën ontwikkelen voor toekomstige onderwijzers die de overheidsplannen van sociale transformatie bevorderen of juist tegenwerken. Enerzijds ontstaat een hoopgevend beeld, waarin een belangrijke rol aan onderwijzers wordt toegeschreven als veranderingsactoren, waarin sociale rechtvaardigheid een speerpunt vormt in het beleid, en waarin de training van toekomstige onderwijzers de noodzakelijke prioriteit krijgt. Deze ontwikkelingen wijken af van de internationale tendensen en zijn daardoor uniek. Anderzijds laten de empirische uitkomsten van Lopes Cardozo's onderzoek zien dat er vraagtekens te plaatsen zijn bij de mate waari n Boliviaanse (toekomstige) onderwijzers in staat zijn om daadwerkelijk hun rol als 'onderwijzers voor bevrijding' te vervullen, gezien de context van aanhoudende structurele barrières in en rondom de opleidingsinstituten. Mw. T.A. Lopes Cardozo: FUTURE TEACHERS AND SOCIAL CHANGE IN BOLIVIA - Between decolonisation and demonstration. Promotor is dhr. prof. dr. J.M. Baud.
Locatie: Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam.