Tweede lessenreeks 'Lenig in je hoofd' voor bassischolen
Basisschoolkinderen volgen startcollege op universiteit
Ruim tachtig basisschoolleerlingen zijn op woensdag 21 oktober 2011 te
gast op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze volgen daar het
startcollege van de lessenreeks 'Lenig worden in je hoofd' van het
onderwijsarrangement Filosofie van het Wetenschapsknooppunt EUR. De
kinderen krijgen college van een hoogleraar in toga, volgen een les
over de geschiedenis van de Filosofie en doen mee aan een filosofisch
gedachtenexperiment. Het is de tweede reeks van zes scholen die de
lessen gaan volgen, de eerste zes scholen deden mee in het voorjaar van
2011.
Geheel in stijl worden de wetenschappers binnengebracht door de pedel
met haar rinkelende staf. Decaan en hoogleraar Geschiedenis van de
wijsbegeerte prof.dr. Wiep van Bunge houdt een introd uctie over de
universiteit en wat je daar eigenlijk zoal kunt verwachten. Op het
`Hora Est!' van de pedel wordt de kinderen meteen geleerd dat je maar
beperkte tijd hebt als je iets wilt zeggen tijdens een promotie.
Daarna is het woord aan dr. Awee Prins, filosoof van Mens en Cultuur,
voor een overzicht van de geschiedenis van de filosofie. Dr. Tim de
Mey, docent Theoretische Filosofie voert tenslotte een filosofisch
gedachtenexperiment uit met de kinderen.
Dit najaar wordt de lessenreeks gebracht op zes basisscholen, door
koppels studenten Filosofie en pabo. Onderdeel van het
onderwijsarrangement is verder nascholing voor de leerkrachten van de
deelnemende scholen. In totaal doen er twintig scholen mee in het
Wetenschapsknooppunt.
De lessenreeks kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen de
universiteit, de PABO (HRO) en vertegenwoordigers uit het primair
onderwijs. De leerlingen maken kennis met grote vragen van de
Filosofie en leren gerichte filosofische vragen te stellen.
Het Wetenschapsknooppunt EUR werkt op deze manier in totaal drie
onderwijsarrangementen uit, naast Filosofie komen Psychologie en
Geneeskunde & Gezondheid aan de orde.
dinsdag, 20 september 2011
Erasmus Universiteit Rotterdam