Ingezonden persbericht


NEDERLAND KIEST VOOR 'IK HOU VAN HOLLAND'

Provocerend = #trending

Comedy Central en Intomart GfK presenteren humoronderzoek 2011

Amsterdam, 21 oktober 2011
Vandaag worden de Televizierringen weer uitgereikt aan het neusje van de Nederlandse televisiezalm. De ringen vertegenwoordigen het meest gewaardeerde op de beeldbuis van het afgelopen televisieseizoen. Maar wat vindt Nederland als niet het best gewaardeerde, maar het meest humorvolle in televisielandschap wordt gevraagd? Linda de Mol kan haar ringvinger alvast vrijmaken, zij heeft met Ik hou van Holland volgens Nederland het meest humoristische TV programma gemaakt. Oh oh Cherso maakt volgens Nederland het minste kans op een humorvolle vermelding. Ruben Nicolai is de leukste TV presentator, Edwin Evers de meest humorvolle Radio DJ en Najib Amhali wederom de leukste cabaretier. Dit zijn de uitkomsten van het Nederlandse humoronderzoek 2011 dat TV zender Comedy Central in samenwerking met onderzoeksbureau Intomart GfK heeft uitgevoerd. In dit jaarlijkse onderzoek wordt de rol van en het gevoel voor humor in Nederland belicht en de (jaarlijkse) bekendheid & waardering van Nederlandse cabaretiers, tv-presentatoren, radio DJ's en televisieproducties bekeken. Humor moet in Nederland nog altijd gezellig zijn en niet ten koste van anderen gaan. Opvallend is wel dat provocerende humor een opmars maakt. De helft van Nederland vindt dat humor best provocerend mag zijn.

Humor vervult in onze welvaart en verzorgingsstaat een bijzonder belangrijke rol. Humor is zelfs belangrijker dan verschillende primaire levensbehoeften zoals lekker eten en drinken en zelfs belangrijker dan een goed seksleven. Ook vinden we humor belangrijker dan economische zekerheid en werk. Alleen goede gezondheid en familie zijn belangrijker. Humor moet in Nederland vooral 'verbindend' zijn. Het moet zorgen voor een gezellige sfeer en mag over het algemeen vooral niet ten koste gaan van anderen. Maar of het nu komt door de komst van Geert Wilders, het gaan van Jan Peter of het duurder worden van een sneetje brood, provocerende humor maakt een opmars. Satire, sarcasme, spot en provocatie is de afge­lopen 3 jaar steeds een beetje populairder geworden. Personen die van provocerende humor houden, vinden (uiteraard) dat humor best provocerend mag zijn. Zij vinden logischerwijs ook dat humor niet per se hoeft te zorgen voor een gezellige sfeer. Opvallend is ook dat de meerderheid van deze groep vindt dat humor best ten koste van anderen mag gaan.

Ook dit jaar is er weer gekeken naar de waardering van de producenten van de lach. Bij de cabaretiers scoort Najib Amhali veruit de hoogste waardering. Van de mensen die Najib Amhali kennen, krijgt hij een 7,9 voor de mate waarin zijn humor aanspreekt. Daarnaast wordt het duo Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van der Ven goed gewaardeerd als het gaat om humor: 7,5. Van de populairste humoristische Tv-programma's scoort Ik hou van Holland het best: 7,5. Daarnaast zijn de RTL4 programma's Ushi en Dushi en de TV kantine ook erg geliefd. Van Duin op z'n best en Koefnoen zijn geen verrassingen als het gaat om hoge bekendheid én hoge waardering. Wat zeker niet als humorvol wordt beschouwd zijn de realitysoaps Oh Oh Cherso en Oh Oh Tirol. Qua humor scoren deze shows zelfs een onvoldoende.

Van alle Tv-presentatoren van (humoristische) programma's scoort Ruben Nicolaï als enige boven de 7,0 als waardering: een 7,1. Van de Tv-presentatoren die wel een hoge bekendheid genieten, komt Linda de Mol als beste uit de bus. Daarnaast zijn Wendy van Dijk (Ushi en Dushi) en Irene Moors (TV kantine) ook erg geliefd als het om humor gaat. Irene Moors wordt zelfs net iets grappiger gevonden dan directe collega Carlo Boszhard. De melige humor van Gordon en Gerard Joling zijn uit de gratie, net als Robert Jensen en Patty Brard. In een grote groep radio DJ's weet Edwin Evers zicht nog steeds goed te onderscheiden. De humor in zijn ochtendshows valt goed in de smaak. Opvallend is dat er veel radio DJ's van 3FM bovengemiddeld gewaardeerd worden op humorgebied ten opzichte van radio DJ's van commerciële radiostations.

Het jaarlijkse humoronderzoek 2011 is uitgevoerd onder ruim 900 Nederlanders tussen de leeftijd van 16 jaar en 100 jaar. Er is zoveel mogelijk herwogen naar representatief totaal van deze doorsnede van Nederland. Het veldwerk is online uitgevoerd op het Intomart GfK Online Panel dat ruim 116.000 respondenten telt.

www.comedycentral.nl

###


- EINDE BERICHT -