Tablet geen speeltje voor MKB
Persbericht van Businesscompleet.nl
ABCOUDE - De tablet is zeer populair bij ondernemers. Ruim een vijfde
van de Nederlandse ondernemers (21,9%) bezit een tablet terwijl het
nationale gemiddelde op 8% zit. Het tabletbezit - iPads, Android
tablets enzovoorts - zal ook snel verder toenemen onder MKB'ers. Bijna
70% geeft aan er een aan te willen schaffen. Vooral de jongere
generatie ZZP'ers staat te trappelen.
Dit blijkt uit een onderzoek onder 910 ondernemers van
BusinessCompleet.nl in samenwerking met Telfort. Het merendeel van de
respondenten is werkzaam in de zakelijke dienstverlening en verdient
meer dan modaal.
Tablet een hype?
Opvallend is dat het gebruik van de tablet doelmatiger lijkt te worden.
32% zegt nu 6 tot 10 uur per week met de tablet in de weer te zijn. Dat
percentage 'heavy users' valt echter de komende jaren terug naar 4,9,
geven de respondenten aan. Het percentage gebruikers in de categorie
nul tot vijf uur per week stijgt daarentegen van 44,7 naar 91. De vraag
is dus of de tablet een hype is, of dat deze daadwerkelijk belangrijke
taken van de laptop en desktop over blijft nemen.
Top 5
Het heeft er alle schijn van dat de tablet inderdaad taken gaat
overnemen. De tablet wordt namelijk in elk geval voor het zakelijk
gebruik gekocht. 58% van de ondernemers verwacht ook dat de tablet in
de toekomst belangrijk is voor hun bedrijf. Het spelen van spelletjes
en dergelijke komt ook niet in de top 5 voor. Ondernemers geven aan de
tablet te gebruiken voor:
1 E-mail (70%)
2 Browsen (69%)
3 Apps downloaden (61%)
4 Office (50%)
5 Streaming media (47%)
Kentering laptop-gebruik
Het tijdsgebruik van de tablets valt nog in het niet vergeleken met het
gebruik van de laptop. Vooral jonge ondernemers zitten lang achter de
laptop. Van de 797 respondenten die aangeven een laptop te bezitten,
besteedt een kwart hiervan 26 tot 50 uur per week aan de laptop, 5,2%
zelfs 51-100 uur per week. Er zit wel een grote kentering aan te komen:
de groep die nu 26 tot 50 uur achter de laptop zit, wordt beduidend
kleiner en dunt uit tot slechts 2,9%. Een verklaring hiervoor zou
kunnen zijn dat ondernemers in de toekomst hun manier van communiceren
verspreiden over meer communicatiemiddelen zoals de tablets en de
smartphones.
Desktop blijvertje
Het gebruik van de desktop loopt overigens beduidend minder terug dan
bij de laptop. De groep gebruikers van 26-50 uur zal teruglopen van
29,9% naar 23,4%. 69,1% geeft ook aan de desktop heel belangrijk te
vinden en 17,2% als enigszins belangrijk.
Smartphone populair
Het is te verwachten bij ondernemers: de mobiele telefoon is populair
en de smartphone zo mogelijk nog populairder. Respectievelijk 85,7% en
88,6%. Voor bellen en sms-en pakken jongere ondernemers het liefst de
smartphone. Voor e-mailen wordt de smartphone door 7,4% van de
respondenten geregeld gebruikt. Het gros pakt echter hiervoor de laptop
(44%) en of de desktop (39%). Pakweg dezelfde percentages gelden voor
het browsen.
Agendabeheer
De smartphone staat op 1 als wordt gevraagd aan ondernemers op welk
apparaat zij downloaden. Bijna de helft zegt voornamelijk met de
smartphone te downloaden. Het gaat hier met name om apps. De smartphone
scoort ook goed voor agendabeheer, vooral bij de vrouwelijke
respondenten (29,9% tegenover 22,9% mannen).
Toekomstblik
Ondernemers besteden nu veel tijd aan hun laptop en tablet maar geven
aan dat dit in de toekomst terug zal lopen. De vraag blijft of de
tablet een hype is of de weg over een jaar misschien weer open is voor
weer een nieuwe manier van communiceren. De oude vertrouwde desktop is
echter nog niet weg te denken van het ondernemersbureau.
MKB onderzoek
Uitgever BusinessCompleet.nl is de grootste online portal voor het MKB
en heeft ruim 150.000 abonnees. De portal geeft concrete informatie
over onder meer management, logistiek, personeel, juridische zaken en
financiën.
Over Telfort
Telfort is een Nederlandse leverancier van mobiele
telecommunicatiediensten en internet. Telfort richt zich op zowel
consumenten als zakelijke klanten en biedt voordelige producten en
diensten aan, zonder poespas. De producten worden aangeboden in eigen
Telfort winkels, de Telfort internetshop en in telecomspeciaalzaken.
Telfort maakt gebruik van de netwerken van KPN. Sinds 2005 is Telfort
een dochter van KPN.
(Bron nationaal gemiddelde tabletbezit: Telecompaper)
Links:
http://www.bc.nl
Noot voor redacties
Businesscompleet.nl
Voor meer inform
atie over het onderzoek kunt u contact opnemen met:
Serge Eikhoudt, directeur Businesscompleet.nl, tel 0294 - 282 751, mobiel 06 -
4125 1271 of e-mail: serge@businesscompleet.nl
Razende Robot Reporter