Océ Kwartaalbericht 2011/3

Resultaten derde kwartaal 2011
Océ N.V.
juli 2011 ­ september 2011

Dit is een samengevatte Nederlandse vertaling van het officiële Engelstalige persbericht, inclusief alle financiële overzichten, over de resultaten van het derde kwartaal 2011. In het geval van eventuele inconsistenties tussen beide taalversies, prevaleert de Engelstalige versie.

Océ N.V.
Postbus 101, 5900 MA Venlo, telefoon (077) 359 22 40 Handelsregister te Limburg onder nummer 12002283 Océ informatie voor investeerders op internet: www.investor.oce.com

Kwartaalbericht 2011/3

Océ meldt netto verlies en stijgende printerverkopen
Hoofdpunten derde kwartaal (geëindigd per 30 september 2011): · · · · · Totale omzet: 621 miljoen autonoom gelijk aan vorig jaar Autonoom: non-recurring omzet + 5%; recurring omzet - 2% Genormaliseerd bedrijfsresultaat: 1 miljoen (2010: 22 miljoen) Netto verlies: - 22 miljoen (2010: 8 miljoen) Succesvolle introductie nieuwe, gezamenlijke Canon-Océ technologie en printers

Commentaar Rokus van Iperen, voorzitter Raad van Bestuur: `Vergeleken met vorig jaar steeg de verkoop van printers in het derde kwartaal, dankzij ons uitgebreide assortiment en beter functionerende aanvoerlijnen. Hoewel we meer printers verkochten, moeten we onze bottom-line aanzienlijk verbeteren. Daarom gaan we door met het uitvoeren van maatregelen om de uitdagende marktomstandigheden het hoofd te bieden. We verhogen de productie van recent geïntroduceerde printers, intensiveren onze marketing- en verkoopinspanningen en houden onze kosten zo laag mogelijk. In het derde kwartaal steeg de verkoop van printers. De productie van continuous feed printers, zoals de Océ ColorStream 3500, werd verhoogd en de verkoop ontwikkelde zich gunstig. Onze sales force verkocht meer Canon printers uitgerust met Océ software, nadat de leercurve in de eerste helft van 2011 was voltooid. De zwakke bouwsector in de Verenigde Staten en Europa beïnvloedde de verkoop van grootformaat printers. In het kwartaal introduceerden we enkele belangrijke innovaties, gezamenlijk ontwikkeld met Canon: de Océ DirectPress technologie en nieuwe kleuren- en zwart/wit productieprinters. Océ nam deel aan de start van een Open Innovatie Centrum waar ondernemingen en kennisinstellingen gezamenlijk nieuwe diensten rondom documenten ontwikkelen. Wij zien goede kansen in deze groeiende markt en willen die graag benutten.'

19 oktober 2011 2

Kwartaalbericht 2011/3

Kerncijfers* In miljoen Totale omzet Genormaliseerd bedrijfsresultaat Normalisatieposten Bedrijfsresultaat (EBIT) Nettowinst Genormaliseerde vrije kasstroom * **

Derde kwartaal** 2011
621 1 ­ 12 ­ 11 ­ 22 ­4

2010
665 22 ­5 17 8 ­8

­ 44 ­ 21 ­7 ­ 28 ­ 30 4

De cijfers in dit rapport zijn niet door de accountant gecontroleerd. De cijfers betreffen, voor beide jaren, de periode juli tot en met september.

Océ Groep resultaten derde kwartaal 2011
Omzet De totale omzet van 621 miljoen was autonoom in lijn met vorig jaar (inclusief valuta-invloeden en desinvesteringen daalde de omzet met ­ 7%). De non-recurring omzet steeg autonoom met 5% naar 185 miljoen als gevolg van een uitgebreide productportefeuille en beter functionerende aanvoerlijnen. De recurring omzet daalde autonoom met ­ 2% naar 436 miljoen als gevolg van ontwikkelingen bij DDS en WFPS. Brutomarge en bedrijfsresultaat In het derde kwartaal van 2011 bedroeg de genormaliseerde brutomarge 59,9% (2010: 63,5%). Deze daling is het gevolg van een gewijzigde productmix bij zowel DDS als WFPS. De genormaliseerde bedrijfskosten bedroegen 59,8% van de omzet (2010: 60,2%). De totale R&D kosten stegen met 6 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar,

vooral door lagere kapitalisatie. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2010 daalden de totale kosten met ­ 4 miljoen tot 371 miljoen. Per saldo bedroeg het genormaliseerde bedrijfsresultaat 1 miljoen (2010: 22 miljoen). Het bedrijfsresultaat bedroeg ­ 11 miljoen (2010: 17 miljoen), inclusief ­ 12 miljoen normalisatieposten (2010: ­ 5 miljoen). De normalisatieposten betreffen voornamelijk herstructurering en integratie. Financieringskosten (netto) en nettoresultaat De financieringskosten (netto) bedroegen ­ 5 miljoen (2010: ­ 8 miljoen). Per saldo kwam het nettoresultaat uit op ­ 22 miljoen (2010: 8 miljoen, inclusief normalisatieposten). Genormaliseerde vrije kasstroom In het derde kwartaal van 2011 bedroeg de genormaliseerde vrije kasstroom ­ 4 miljoen (2010: ­ 8 miljoen). Ondanks de daling van het genormaliseerde bedrijfsresultaat was de

19 oktober 2011 3

Kwartaalbericht 2011/3
genormaliseerde vrije kasstroom groter dan vorig jaar. Raad van Bestuur Océ N.V. 19 oktober 2011

Voor verdere informatie: Jan Hol, Senior Vice President Corporate Communications Telefoon 077 359 2000 E-mail jan.hol@oce.com

19 oktober 2011 4

Kwartaalbericht 2011/3
Océ van nature innovatief Océ ontwikkelt en levert digitale printsystemen, software en diensten voor productie, reproductie, distributie en management van documenten, in kleur en zwart-wit, in klein- en grootformaat voor professionele gebruikers in onder meer kantoren, onderwijs, industrie, bouw, architectenbureaus, reclame en de grafische markt. Océ is de enige Europese producent van printsystemen en is wereldwijd een toonaangevende aanbieder van deze systemen. Het productaanbod omvat printers, copiers, scanners, software, services, imaging supplies, diensten op het gebied van systeemintegratie en uitbesteding van document management activiteiten en leasing van printsystemen. De brede, zeer complete productportefeuille is samengesteld uit zelfontwikkelde producten voor het grootformaat en voor de (zeer) hoogvolume segmenten van het kleinformaat en producten van Canon, aangevuld met geselecteerde apparatuur van Original Equipment Manufacturers (OEMs). Océ levert zijn apparatuur binnen totaaloplossingen, van initiële advisering tot en met het onderhoud van de systemen. Océ's reputatie is gevestigd op productiviteit en betrouwbaarheid, bedieningsgemak en een gunstige `total cost of ownership'. Océ is commercieel actief in circa 100 landen; in meer dan 30 daarvan met een eigen verkoop- en service-organisatie. In Europa, de Verenigde Staten, Canada en Singapore heeft Océ research- en productievestigingen. Ondernemingsmodel Océ is actief in de complete waardeketen van printsystemen, van ontwikkeling via productie, verkoop, services en onderhoud tot dienstverlening en financiering. De commerciële organisatie wordt aangestuurd door drie Strategische Business Units: Digital Document Systems (kleinformaat), Wide Format Printing Systems (grootformaat) en Océ Business Services (diensten). In een aantal landen en marktsegmenten waar Océ zelf niet voldoende vertegenwoordigd is, levert Océ een deel van het productassortiment via gespecialiseerde distributeurs.
Met eigen Onderzoek & Ontwikkeling (R&D) ontwikkelt Océ zelf zijn basistechnologieën en het merendeel van zijn productconcepten. Daarbij fungeert de rechtstreekse terugkoppeling van klantervaringen als een belangrijke inspiratiebron voor nieuwe producten. In 2010 trad Océ toe tot de Canon Group of Companies met het hoofdkantoor in Tokio, Japan, om samen uit te groeien tot de wereldleider in de printing industrie. Deze unieke combinatie bundelt de krachten van 130 jaar klantgerichte innovatie van Océ met de enorme technologische mogelijkheden van Canon. Samen biedt deze combinatie de meest volledige keuze in hardware-, softwareen workflow-oplossingen in de industrie. Canon ontwikkelt, produceert en verkoopt een groeiend aanbod aan kopieermachines, printers, camera's, optische producten en industriële machines om aan een brede vraag van klanten te voldoen. Canon is een Fortune Global 500 onderneming en een van `s werelds best bekende merken. Canon heeft wereldwijd 197.000 medewerkers. De wereldwijde omzet in 2010 bedroeg $ 45 miljard.

Océ