Ingezonden persbericht
Vacansoleil beste website voor campings Frankrijk
Canvas Holidays stijgt naar tweede plaats in online onderzoek van WUA!
Respondenten zoeken online het liefst naar campings in Frankrijk via Vacansoleil. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. Vacansoleil verovert de koppositie op Vrij Uit en wordt gevolgd door Canvas Holidays en Vacanceselect. De respondenten gaven in totaal 251 beoordelingen over 83 verschillende websites.
Grootste online vindbaarheid
Vacansoleil behaalt de eerste plaats op het thema Vindbaarheid. Een kwart van de respondenten noemt de organisatie voorafgaand aan het onderzoek als aanbieder van campings. 57,5% van de respondenten komt tijdens de oriëntatie op Vacansoleil.nl terecht. De website scoort goed op Vertrouwen en Eerste Indruk. 15% van de respondenten wijst Vacansoleil aan als favoriet.
Canvas Holidays stijgt van de zevende naar de tweede plaats. Zowel qua Vindbaarheid als Voorkeur is grote vooruitgang geboekt. De helft van de respondenten weet de website te vinden, tegenover 15% in maart. De voorkeur steeg van 2,5% naar 10%. Als redenen om voor Canvas Holidays te kiezen noemen respondenten het gebruiksvriendelijke zoek- en boekproces en het ruime aanbod.
Vacanceselect eindigt op de derde plaats. 30% van de respondenten bezoekt de website tijdens de oriëntatie. Vacanceselect.nl staat twaalfde op het thema Eerste Indruk, maar behaalt vervolgens de eerste plaats op Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. Ook Vacanceselect overtuigt uiteindelijk 10% van de respondenten.
Oriëntatie en groepsdiscussie
40 respondenten tussen de 25 en 50 jaar namen deel.
Ze zochten 2 uur lang naar een camping in Frankrijk.
Zoekstrategie en beslissingsfactoren waren vrij om zelf te bepalen.
Gevonden websites werden op 10 onderdelen beoordeeld.
WUA! hield vervolgens een groepsdiscussie om alle bevindingen te bespreken.
Over WUA!
WUA! is marktleider op het gebied van online concurrentieanalyse. Met grootschalig gebruikersonderzoek geeft WUA! inzicht in oriëntatiegedrag en servicebeleving.
De resultaten stellen organisaties in staat om hun websites te optimaliseren.
Klanten van WUA! kunnen zo de conversie verhogen en kosten verlagen.
Met doorlopende onderzoekstrajecten houdt WUA! constant een vinger aan de pols.
Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2011
Case: 'U wilt graag met uw gezin een accommodatie huren op een camping in Frankrijk. Ga op het internet op zoek naar een camping in Frankrijk.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Ervaren kampeerders (minimaal 4 keer op kampeervakantie geweest)
Leeftijd: tussen de 25 en 50 jaar oud
Verdeling geslacht: 52,5% vrouw, 47,5% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Noot voor de redactie (