Ingezonden persbericht


Greenchoice over Stedin-meterstandenkaartje: verschil netbeheerder en energieleverancier blijft onduidelijk

Rotterdam, 19 oktober 2011 - Sinds deze maand werkt Stedin met een meterkaart waar het Stedin-logo op staat in plaats van het Eneco-logo, maar alleen voor die klanten van Stedin die niet Eneco als leverancier hebben. De Eneco-klanten blijven een Eneco-meterstandenkaart ontvangen. Hiermee blijft deze netbeheerder feitelijk reclame maken voor de oude bedrijven. Na tien jaar liberalisering zou de netbeheerder onafhankelijk moeten werken, en dus geen onderscheid maken welke leverancier er op een aansluiting levert. Tien jaar lang heeft Stedin reclame gemaakt voor leverancier Eneco via het meterstandenkaartje. Ook klanten van Nuon, Essent, Greenchoice, Oxxio en NLEnergie kregen al die tijd een meterstandenkaartje waar Eneco op gedrukt stond. Dat droeg bij aan oneerlijke concurrentie.

Per 1 oktober belooft Stedin eindelijk beterschap. Dit is echter geen echte beterschap, want ze blijft als netbeheerder onderscheid maken tussen leveranciers: Alleen voor Eneco-klanten wordt nu het Eneco-logo op het kaartje afgedrukt (zie html-bijlage of pressdoc). Afnemers van andere energieleveranciers krijgen (eindelijk) een Stedin-kaartje (ook in bijlage). Er is echter wederom sprake van oneerlijke concurrentie, immers: ofwel iedereen zou een Stedin-kaartje moeten krijgen, ofwel iedereen zou een meterstandenkaartje met logo van de eigen energieleverancier moeten krijgen. De Energiekamer heeft nooit iets tegen deze misstand gedaan, ondanks vele klachten die zij hierover ontvangt.

Achtergrond
Het merendeel van de huishoudens weet na tien jaar liberalisering nog steeds niet wie de eigen netwerkbeheerder voor elektriciteit- en gasnetten is. De meeste mensen denken dat de oude regioleverancier verantwoordelijk is voor het netbeheer. Hieruit blijkt dat niet duidelijk is dat de energiebedrijven al jaren gesplitst zijn in een leverings- en een netwerkbedrijf, met een nieuwe naam. Dat is bijna drie jaar nadat de netbeheerders van naam veranderden, zorgwekkend.

Voor de liberalisering van - en een eerlijke concurrentie op - de energiemarkt is het belangrijk dat voor huishoudens duidelijk is dat de netbeheerder een onafhankelijk bedrijf is, in publieke handen. Dat geeft hen de zekerheid dat het netwerk goed geregeld is, ook bij overstap naar een andere leverancier. Nu zien wij dat de netbeheerders ondanks de splitsing hun nieuwe naam maar mondjesmaat in de markt communiceren. Eerst werd bij meterstandenkaartjes de naam en het logo van de oude regioleverancier vermeld, en niet die van de netbeheerder. Nu krijgt een deel van de huishoudens een meterkaartje van de leverancier, en een deel van de netbeheerder. Dat is verwarrend voor mensen en vormt een belemmering voor vrije keuze.

Er zitten grote verschillen tussen de bekendheid van netbeheerders. De naam Liander is het meest bekend. Stedin is het minst bekend bij haar klanten.

Beeldmateriaal in html-bijlagen of via http://greenchoice.pressdoc.com



Ingezonden persbericht