Nieuw-Vlaamse Alliantie



N-VA vraagt hoorzittingen over peperdure vervanging F-16 door F-35

klok 19 oktober 2011

De F-16 vervangen door de F-35 zou ongeveer 115 miljoen euro per vliegtuig kosten. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse Accountability Office, die Kamerlid Karolien Grosemans van de N-VA verkreeg van minister De Crem. Defensie zou zijn F-16s maar tot 2023 in de lucht kunnen houden. Een vervanger voor de F-16 is er officieel nog niet, maar er wordt wel degelijk in de richting van de F-35 gekeken. Grosemans vraagt in deze budgetonvriendelijke tijden hoorzittingen over de toekomst van onze jachtvliegtuigen.

Op dit ogenblik wordt de kostprijs van een F-35 geschat op 115 miljoen euro. Een volledige vervanging van de F-16 kost dus 6, 21 miljard Euro. Maar een F-35 kan dezelfde taken waarschijnlijk wel sneller uitvoeren, waardoor er minder nodig zijn. "Maar zelfs dan zijn deze uitgaven budgettaire zelfmoord, zeker in tijden van besparingen. Er moeten dus alternatieven worden gezocht. Ik vraag hoorzittingen over de opvolging van de F-16."

Defensie heeft acht tot tien jaar nodig om een nieuw jachtvliegtuig in gebruik te nemen. "De levensduur van de F-16 verlengen door een nieuwe aanpassing van de vliegtuigen, is onmogelijk", zegt Karolien Grosemans. "In het beste geval kan defensie ze tot 2025 in de lucht houden, daarna is de levensduur van de airframes van de toestellen - die berekend zijn op 8. 000 vlieguren- bereikt. Het feit dat de minister 2023 naar voren schuift, betekent dat defensie al veel minder optimistisch is. Om de F-16 langer te laten vliegen zijn structurele aanpassingen nodig die niet meer kostenefficiënt zijn."

Samenwerking met Nederland

Als we willen dat België na 2023 zijn gewaardeerde en uitgebreide jachtcapaciteit behoudt, zullen we creatief moeten zijn. Nederland heeft al 85 F-35s besteld, maar door de budgettaire crisis wordt dit order steeds minder betaalbaar. Grosemans: "Waarom niet delen met de Nederlanders? Ik pleit voor doorgedreven samenwerking. Defensie zou ook vliegtuigen kunnen leasen, zoals met de Airbus A330. Het leger telt hier jaarlijks 11 miljoen voor neer: dat dekt ook het onderhoud en de herstelling van het materieel. Dit alles moeten we bespreken tijdens hoorzittingen met de legertop, de Nederlanders en alle andere actoren."

Auteur(s): Karolien Grosemans, Kamerlid Contactinfo:

Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA E-post: annemie.nijs@n-va.be