Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA vraagt hoorzittingen over peperdure vervanging F-16 door F-35
klok 19 oktober 2011
De F-16 vervangen door de F-35 zou ongeveer 115 miljoen euro per
vliegtuig kosten. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse
Accountability Office, die Kamerlid Karolien Grosemans van de N-VA
verkreeg van minister De Crem. Defensie zou zijn F-16s maar tot 2023 in
de lucht kunnen houden. Een vervanger voor de F-16 is er officieel nog
niet, maar er wordt wel degelijk in de richting van de F-35 gekeken.
Grosemans vraagt in deze budgetonvriendelijke tijden hoorzittingen over
de toekomst van onze jachtvliegtuigen.
Op dit ogenblik wordt de kostprijs van een F-35 geschat op 115 miljoen
euro. Een volledige vervanging van de F-16 kost dus 6, 21 miljard
Euro. Maar een F-35 kan dezelfde taken waarschijnlijk wel sneller
uitvoeren, waardoor er minder nodig zijn. "Maar zelfs dan zijn deze
uitgaven budgettaire zelfmoord, zeker in tijden van besparingen. Er
moeten dus alternatieven worden gezocht. Ik vraag hoorzittingen over de
opvolging van de F-16."
Defensie heeft acht tot tien jaar nodig om een nieuw jachtvliegtuig in
gebruik te nemen. "De levensduur van de F-16 verlengen door een nieuwe
aanpassing van de vliegtuigen, is onmogelijk", zegt Karolien
Grosemans. "In het beste geval kan defensie ze tot 2025 in de lucht
houden, daarna is de levensduur van de airframes van de toestellen -
die berekend zijn op 8. 000 vlieguren- bereikt. Het feit dat de
minister 2023 naar voren schuift, betekent dat defensie al veel minder
optimistisch is. Om de F-16 langer te laten vliegen zijn structurele
aanpassingen nodig die niet meer kostenefficiënt zijn."
Samenwerking met Nederland
Als we willen dat België na 2023 zijn gewaardeerde en uitgebreide
jachtcapaciteit behoudt, zullen we creatief moeten zijn. Nederland
heeft al 85 F-35s besteld, maar door de budgettaire crisis wordt dit
order steeds minder betaalbaar. Grosemans: "Waarom niet delen met de
Nederlanders? Ik pleit voor doorgedreven samenwerking. Defensie zou ook
vliegtuigen kunnen leasen, zoals met de Airbus A330. Het leger telt
hier jaarlijks 11 miljoen voor neer: dat dekt ook het onderhoud en de
herstelling van het materieel. Dit alles moeten we bespreken tijdens
hoorzittingen met de legertop, de Nederlanders en alle andere actoren."
Auteur(s):
Karolien Grosemans, Kamerlid
Contactinfo:
Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA
E-post: annemie.nijs@n-va.be