Nieuw-Vlaamse Alliantie




Albertkanaal wel, IJzeren Rijn niet in kern TEN-T

klok 19 oktober 2011

Vandaag maakte de Europese Commissie haar langverwachte plan voor een nieuw geïntegreerd Europees vervoersnetwerk bekend. Europa wil hiermee in de eerste plaats ontbrekende schakels in het grensoverschrijdend vervoer aanleggen. De middelen worden prioritair ingezet voor de realisatie van een "kernnetwerk" tegen 2030. Deze kern wordt ondersteund door een "comprehensief" netwerk* dat pas tegen 2050 klaar moet zijn.

N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels: "Deze voorstellen bevatten ontegensprekelijk een aantal zeer positieve punten voor Vlaanderen: het volledige binnenvaartnetwerk wordt opgenomen in het kernnetwerk evenals de havens van Antwerpen, Oostende, Zeebrugge en Gent (op basis van hun volume). Er worden middelen voorzien voor een tweede spoorontsluiting naar de Antwerpse haven."

Brepoels is bijzonder opgetogen dat het Albertkanaal uiteindelijk toch deel uitmaakt van het kernnetwerk en dus op EU-financiering kan rekenen. De voorbije maanden zag het er even naar uit dat het Albertkanaal uit de boot zou vallen. Tijdens een bezoek van de EP-transportcommissie aan de Euregio Maas-Rijn in juni zorgde Brepoels ervoor dat het belang van het Albertkanaal voor Vlaanderen prominent op de agenda kwam.

Een andere cruciale vervoersverbinding waarvoor Brepoels al lang ijvert, de IJzeren Rijn, haalt het kernnetwerk jammer genoeg niet: "De IJzeren Rijn wordt enkel opgenomen in het comprehensieve netwerk*. Ik kan begrip opbrengen voor de beslissing van de Europese Commissie: welke garantie heeft Europa immers dat dit project wordt gerealiseerd wanneer de Belgische, Nederlandse en Duitse overheid het na zoveel jaar en ondanks het arrest van het Arbitragehof in Den Haag in 2005 maar niet eens raken over het definitieve tracé en de verdeling van de kosten?"

Brepoels is bijzonder scherp voor de Belgische regering: "Verschillende Belgische regeringen hebben in dit dossier enorme kansen gemist, met alle gevolgen van dien. De IJzeren Rijn is niet alleen voor de Haven van Antwerpen en Limburg van ontzettend groot belang, de verbinding zou voor alle betrokken partijen een win-winsituatie kunnen betekenen aangezien verwacht wordt dat het goederenvervoer tegen 2050 met 80% zal toenemen. Ik heb verschillende constructieve oproepen gedaan aan de regering Leterme, o.a. om een Europees coördinator aan te stellen, maar zonder resultaat. Mijn vrees wordt nu bevestigd: een doorbraak voor de IJzeren zit er de volgende decennia niet meer in!"


* Het comprehensief netwerk is een wijdvertakt netwerk van regionale en lokale toevoerroutes. Auteur(s): Frieda Brepoels, Europees Parlementslid Contactinfo:

Secretariaat Frieda Brepoels Tel: 02 284 58 62 Fax: 02 284 98 62 E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu

Url: www.friedabrepoels.eu