Nieuw-Vlaamse Alliantie
Albertkanaal wel, IJzeren Rijn niet in kern TEN-T
klok 19 oktober 2011
Vandaag maakte de Europese Commissie haar langverwachte plan voor een
nieuw geïntegreerd Europees vervoersnetwerk bekend. Europa wil hiermee
in de eerste plaats ontbrekende schakels in het grensoverschrijdend
vervoer aanleggen. De middelen worden prioritair ingezet voor de
realisatie van een "kernnetwerk" tegen 2030. Deze kern wordt
ondersteund door een "comprehensief" netwerk* dat pas tegen 2050 klaar
moet zijn.
N-VA Europarlementslid Frieda Brepoels: "Deze voorstellen bevatten
ontegensprekelijk een aantal zeer positieve punten voor Vlaanderen: het
volledige binnenvaartnetwerk wordt opgenomen in het kernnetwerk evenals
de havens van Antwerpen, Oostende, Zeebrugge en Gent (op basis van hun
volume). Er worden middelen voorzien voor een tweede spoorontsluiting
naar de Antwerpse haven."
Brepoels is bijzonder opgetogen dat het Albertkanaal uiteindelijk toch
deel uitmaakt van het kernnetwerk en dus op EU-financiering kan
rekenen. De voorbije maanden zag het er even naar uit dat het
Albertkanaal uit de boot zou vallen. Tijdens een bezoek van de
EP-transportcommissie aan de Euregio Maas-Rijn in juni zorgde Brepoels
ervoor dat het belang van het Albertkanaal voor Vlaanderen prominent op
de agenda kwam.
Een andere cruciale vervoersverbinding waarvoor Brepoels al lang
ijvert, de IJzeren Rijn, haalt het kernnetwerk jammer genoeg niet: "De
IJzeren Rijn wordt enkel opgenomen in het comprehensieve netwerk*. Ik
kan begrip opbrengen voor de beslissing van de Europese Commissie:
welke garantie heeft Europa immers dat dit project wordt gerealiseerd
wanneer de Belgische, Nederlandse en Duitse overheid het na zoveel jaar
en ondanks het arrest van het Arbitragehof in Den Haag in 2005 maar
niet eens raken over het definitieve tracé en de verdeling van de
kosten?"
Brepoels is bijzonder scherp voor de Belgische regering: "Verschillende
Belgische regeringen hebben in dit dossier enorme kansen gemist, met
alle gevolgen van dien. De IJzeren Rijn is niet alleen voor de Haven
van Antwerpen en Limburg van ontzettend groot belang, de verbinding zou
voor alle betrokken partijen een win-winsituatie kunnen betekenen
aangezien verwacht wordt dat het goederenvervoer tegen 2050 met 80% zal
toenemen. Ik heb verschillende constructieve oproepen gedaan aan de
regering Leterme, o.a. om een Europees coördinator aan te stellen, maar
zonder resultaat. Mijn vrees wordt nu bevestigd: een doorbraak voor de
IJzeren zit er de volgende decennia niet meer in!"
* Het comprehensief netwerk is een wijdvertakt netwerk van regionale en
lokale toevoerroutes.
Auteur(s):
Frieda Brepoels, Europees Parlementslid
Contactinfo:
Secretariaat Frieda Brepoels
Tel: 02 284 58 62
Fax: 02 284 98 62
E-post: frieda.brepoels@europarl.europa.eu
Url: www.friedabrepoels.eu