Bijna 1/3 van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt
Persbericht van Intelligence Group
Ondanks tekorten worden leraren en verpleegkundigen relatief weinig
benaderd
Rotterdam 19 oktober 2011. Succesvolle werving is steeds vaker een
combinatie van arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktbenadering,
blijkt uit de eerste resultaten van het volledig vernieuwde
Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). 32 procent geeft aan nooit gehunt
te worden. Voor personen werkzaam in verpleging en onderwijs is dit
zelfs 80 procent. Dit is zeer opvallend gezien de grote tekorten in
deze functiegebieden. Consultants, directieleden en mensen werkzaam in
milieu worden het meest gehunt. Dit blijkt uit een analyse van 5.541
personen die ondervraagd zijn door Intelligence Group en representatief
zijn voor de werkzame Nederlandse beroepsbevolking.
1 op de 50 Nederlanders wordt wekelijks gehunt
Gevraagd of benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een
exclusieve aangelegenheid. 32 procent van alle werkzame Nederlanders
wordt minimaal één keer per jaar benaderd door een werkgever of bureau
om daar te werken of te solliciteren. Twee procent van alle werkzame
Nederlanders wordt zelfs gemiddeld vaker dan eens per week benaderd.
Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8%), bediening en
voedselbereiding (7,4%) en ICT (5,5%) is dit zelfs veel meer. Schaarste
op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de
afwachtende houding (en lastige wervingshaalbaarheid) verklaren
grotendeels het feit dat organisaties meer dan gemiddeld op deze
profielen hunten.
Meest en minst gehunte beroepen
Mensen werkzaam in de facilitaire dienstverlening, toerisme en
journalistiek worden het minst gehunt. Verpleging en onderwijs staan op
plek 4 en 5. Dit is opvallend te noemen gezien de grote tekorten in
deze functiegebieden. Een verklaring is mede te vinden in het feit dat
het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren
veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt
gevonden om 'werknemers van elkaar te stelen'.
Bereiken, bewegen en benaderen
Steeds meer is het proactief benaderen van kandidaten een onderdeel in
de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie. Een trend die overkomt waaien
uit Amerika en Engeland, waar proactieve benadering 5 tot 10 jaar
vooruit loopt op Nederland en die versterkt wordt door technologische
ontwikkelingen zoals CV databases, E-recruitmentsystemen, Social Media
en Search Engines. "Waar arbeidsmarktcommunicatie primair uitgaat van
het bereiken en bewegen van doelgroepen, komt daar nu het benaderen van
doelgroepen ook bij," aldus Véronique Oonk, Manager Analyse
Intelligence Group. "Het speelveld van arbeidsmarktcommunicatie wordt
groter en complexer de komende jaren, met nog meer maatwerk in
arbeidsmarktbenadering. Succesvol zijn in werving, betekent dat je niet
alleen het bereiken en bewegen goed moet beheersen, maar ook het
benaderen. En vice versa. Dat wordt nog een hele opgave voor veel
organisaties."
*
Links:
http://www.intelligence-group.nl/nieuws
Razende Robot Reporter