Bijna 1/3 van de Nederlanders wordt jaarlijks gehunt

Persbericht van Intelligence Group

Ondanks tekorten worden leraren en verpleegkundigen relatief weinig benaderd

Rotterdam 19 oktober 2011. Succesvolle werving is steeds vaker een combinatie van arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsmarktbenadering, blijkt uit de eerste resultaten van het volledig vernieuwde Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). 32 procent geeft aan nooit gehunt te worden. Voor personen werkzaam in verpleging en onderwijs is dit zelfs 80 procent. Dit is zeer opvallend gezien de grote tekorten in deze functiegebieden. Consultants, directieleden en mensen werkzaam in milieu worden het meest gehunt. Dit blijkt uit een analyse van 5.541 personen die ondervraagd zijn door Intelligence Group en representatief zijn voor de werkzame Nederlandse beroepsbevolking.

1 op de 50 Nederlanders wordt wekelijks gehunt
Gevraagd of benaderd worden voor een baan is al lang niet meer een exclusieve aangelegenheid. 32 procent van alle werkzame Nederlanders wordt minimaal één keer per jaar benaderd door een werkgever of bureau om daar te werken of te solliciteren. Twee procent van alle werkzame Nederlanders wordt zelfs gemiddeld vaker dan eens per week benaderd. Bij mensen werkzaam in een milieufunctie (7,8%), bediening en voedselbereiding (7,4%) en ICT (5,5%) is dit zelfs veel meer. Schaarste op de arbeidsmarkt, het flex karakter van de functie en/of de afwachtende houding (en lastige wervingshaalbaarheid) verklaren grotendeels het feit dat organisaties meer dan gemiddeld op deze profielen hunten.

Meest en minst gehunte beroepen
Mensen werkzaam in de facilitaire dienstverlening, toerisme en journalistiek worden het minst gehunt. Verpleging en onderwijs staan op plek 4 en 5. Dit is opvallend te noemen gezien de grote tekorten in deze functiegebieden. Een verklaring is mede te vinden in het feit dat het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie en werving in deze sectoren veelal nog in de kinderschoenen staat en het ook niet sjiek wordt gevonden om 'werknemers van elkaar te stelen'.

Bereiken, bewegen en benaderen
Steeds meer is het proactief benaderen van kandidaten een onderdeel in de hedendaagse arbeidsmarktcommunicatie. Een trend die overkomt waaien uit Amerika en Engeland, waar proactieve benadering 5 tot 10 jaar vooruit loopt op Nederland en die versterkt wordt door technologische ontwikkelingen zoals CV databases, E-recruitmentsystemen, Social Media en Search Engines. "Waar arbeidsmarktcommunicatie primair uitgaat van het bereiken en bewegen van doelgroepen, komt daar nu het benaderen van doelgroepen ook bij," aldus Véronique Oonk, Manager Analyse Intelligence Group. "Het speelveld van arbeidsmarktcommunicatie wordt groter en complexer de komende jaren, met nog meer maatwerk in arbeidsmarktbenadering. Succesvol zijn in werving, betekent dat je niet alleen het bereiken en bewegen goed moet beheersen, maar ook het benaderen. En vice versa. Dat wordt nog een hele opgave voor veel organisaties."

*

Links:
http://www.intelligence-group.nl/nieuws



Razende Robot Reporter