Nederlandse Vereniging van Journalisten
Sectie Lokale Media vindt plannen bij Boom destructief
woensdag 19 oktober 2011 | Boom Regionale Uitgevers wil de vaste
contracten van achttien redacteuren afkopen om van hen freelancers te
maken. De sectie Lokale Media van de NVJ maakt zich ernstig zorgen over
deze ontwikkeling, die binnen de uitgeverswereld ook steeds meer op een
trend begint te lijken. `Dit is slecht voor het vak, voor de krant én
voor de journalist', aldus voorzitter André van der Velde.
Officieel is nog sprake van een denkrichting bij Boom Regionale
Uitgevers, uitgever van de Meppeler Courant en de Steenwijker Courant,
die drie keer per week verschijnen, en verder abonnements- en
huis-aan-huisbladen in Drenthe, Overijssel, Friesland en Flevoland. In
juni werd het personeel op de hoogte gebracht van de ´plannen´ om een
flexibele schil rond de redactie te creëren. Sinds die tijd verkeren de
redacteuren en verslaggevers in een schrijnende onzekerheid over wat er
met hen straks mogelijk gaat gebeuren.
Volgens de denkrichting zouden er van de huidige 44 vaste redactionele
medewerkers uiteindelijk zo'n 25 overblijven, die zich dan gaan
bezighouden met internet en bureauredactie. Alle verhalen moeten dan
voortaan door freelancers worden gemaakt. Boom biedt de verslaggevers
de mogelijkheid hun contract af te laten kopen. Afhankelijk van het
aantal dienstjaren en het aantal werkuren per week, gaat het om
bedragen van 3000 euro tot maximaal 16.000 euro.
Als zij een freelance-praktijk willen opbouwen, worden ze door het
bedrijf daarmee ook op weg geholpen. De eerste twee jaar krijgen ze
bovendien een omzetgarantie mee: in het eerste jaar 75 procent van het
brutoloon, in het tweede 45 procent. Als niet alle achttien redacteuren
op basis van vrijwilligheid zzp´er worden, vallen er waarschijnlijk
gedwongen ontslagen.
De sectie Lokale Media noemt de voorgestelde plannen destructief. `Door
vaste krachten te laten gaan, verliest Boom straks de grip op de
verslaggevers, die juist het gezicht zijn van hun bedrijf en ook een
groot en waardevol netwerk hebben opgebouwd. Dat gaat op de langere
termijn ongetwijfeld ten koste van de goede naam van Boom', stelt Van
der Velde. `Daar komt bij dat deze freelancers na verloop van tijd
kunnen kiezen voor andere opdrachtgevers, zeker als na een aantal jaren
een voor de handliggende bezuiniging wordt uitgevoerd door van de
freelancers beduidend minder goed betaalde correspondenten te maken.'
Realisering van de denkrichting moet het bedrijf een aanzienlijke
besparing en flexibiliteit opleveren als het gaat om de
personeelskosten. Van der Velde zet daar echter grote vraagtekens bij.
`Er zijn andere methoden dan de eigen mensen rigoureus de deur te
wijzen en te gaan voor een ´quick-win´. Boom zou bijvoorbeeld kunnen
zorgen voor juist meer inkomsten en zich tegelijkertijd richten op het
terugdringen van kosten zonder de kernactiviteiten - redactie en
verkoop - aan te tasten. Dat gekozen wordt voor zo´n radicale aanpak
roept vragen op wat betreft de deskundigheid van de directie. Terwijl
andere bedrijven, zoals het vergelijkbare BDU Uitgevers in Barneveld,
de afgelopen jaren al fors gereorganiseerd hebben, lijkt Boom nu een
stevige inhaalslag te willen maken. Groot verschil is dat bij de BDU de
redactie en de verkoop relatief gezien gespaard werden, juist vanuit de
gedachte dat de journalistieke kwaliteit gewaarborgd moet blijven en
dat die kwaliteit ook geld oplevert. Bij Boom lijkt men het kind met
het badwater weg te willen gooien.'
De hoogte van de afkoopsom van maximaal 16.000 euro is volgens de
sectie Lokale Media "een schijntje". Van der Velde: `Dat bedrag is veel
te laag en zou niet geaccepteerd moeten worden. Via de kantonrechter
zijn ook veel hogere bedragen af te dwingen, maar dat is wel een lange
en moeizame weg. De tweejarige termijn vinden wij bovendien te kort. Al
met al hebben we hebben het gevoel dat tijdens de onderhandelingen niet
het onderste uit de kan is gehaald en Boom er zo wel heel gemakkelijk
afkomt. En dat terwijl veel medewerkers die zich altijd met hart en
ziel voor het bedrijf hebben ingezet in een ongewisse toekomst lijken
te worden gekatapulteerd. De impact daarvan is enorm en gemakkelijk te
onderschatten. Als NVJ willen we hen zo dan ook veel mogelijk steunen
en met raad en daad bijstaan.'
Er is officieel nog steeds sprake van een denkrichting, maar het lijkt
erop dat Boom deze binnenkort wil formaliseren. `Op zichzelf valt het
te prijzen dat de directie open kaart heeft gespeeld', meent Van der
Velde. `In een vroeg stadium zijn de medewerkers van de ideeën op de
hoogte gebracht. Vaak is het zo dat de Redactieraad en de
Ondernemingsraad pas in een veel later stadium met vast omkaderde
plannen worden geconfronteerd. Maar het wrange is nu wel, dat in
weerwil van de associatie die het fraaie woord ´denkrichting´oproept,
de koers al lang van te voren onomstootbaar lijkt te hebben
vastgestaan. Per saldo is er geen verschil, behalve dat Boom haar
medewerkers het valse idee heeft gegeven dat ze enige invloed op het
proces zouden hebben.'